Hej till alla kunniga på detta fantastiska forum!
Jag är en nybliven husägare och i besiktningsprotokollet för en tillbyggnad till huset (ca 25m2) rekommenderas en fördjupad undersökning. På taket ligger nu betongplattor som legat sedan 1988. Anmärkningen innefattar blandannat synpunkter på för låg taklutning för att betongplattor skall användas, pga inringning och vikt?
(Fullständig beskrivning enligt besiktningsprotokollet på bilden nedan)
Tyvärr är vinden mycket låg under denna tillbyggnad och det är svårt att inspektera från insidan....
1. Jag antar att det är byte från betongpannor till takplåt som rekommenderas pga låg lutning samt byte av takpapp, råspont och läckt ?
2. Kan man samtidig öka taklutningen ( byta takstolar) så att vinden kan blir inspekterar från insidan ? ( vore skönt att kunna hålla koll från insidan ?
Mellan tummen och pekfingret vad tror ni att ett sådant arbete kostar mig att utföra av anlitad entreprenör ?
Tack på förhand!!
Hälsningar från två oerfarna husägare
Jag är en nybliven husägare och i besiktningsprotokollet för en tillbyggnad till huset (ca 25m2) rekommenderas en fördjupad undersökning. På taket ligger nu betongplattor som legat sedan 1988. Anmärkningen innefattar blandannat synpunkter på för låg taklutning för att betongplattor skall användas, pga inringning och vikt?
(Fullständig beskrivning enligt besiktningsprotokollet på bilden nedan)
Tyvärr är vinden mycket låg under denna tillbyggnad och det är svårt att inspektera från insidan....
1. Jag antar att det är byte från betongpannor till takplåt som rekommenderas pga låg lutning samt byte av takpapp, råspont och läckt ?
2. Kan man samtidig öka taklutningen ( byta takstolar) så att vinden kan blir inspekterar från insidan ? ( vore skönt att kunna hålla koll från insidan ?
Mellan tummen och pekfingret vad tror ni att ett sådant arbete kostar mig att utföra av anlitad entreprenör ?
Tack på förhand!!
Hälsningar från två oerfarna husägare
Har taket funkat sedan 1988 så är det nog ingen panik att att börja byta takbeklädnad.
Kolla på insidan att det ser torrt och fint ut, utan missfärgningar eller tecken på inrinnande vatten.
Att ge sig på takstolarna låter helt fel i mina öron.
Kolla på insidan att det ser torrt och fint ut, utan missfärgningar eller tecken på inrinnande vatten.
Att ge sig på takstolarna låter helt fel i mina öron.
Välkommen till forumet.
Enklast är väl att ringa in ett par takläggare som lämnar offert. Inrikta dig då på de firmor som lägger valsad plåttak tex. Men det kan vara bra om du kan mäta upp eller kolla på ritning vilken vinkel talet har. Nuförtiden finns det bra papp för låglutande tak också så pannor kanske inte är fel.
Om du ska öka taklutningen krävs nog egentligen bygglov
Enklast är väl att ringa in ett par takläggare som lämnar offert. Inrikta dig då på de firmor som lägger valsad plåttak tex. Men det kan vara bra om du kan mäta upp eller kolla på ritning vilken vinkel talet har. Nuförtiden finns det bra papp för låglutande tak också så pannor kanske inte är fel.
Om du ska öka taklutningen krävs nog egentligen bygglov
Tack för snabba svar!!
Etompau: låter som en bra strategi, men tyvärr kan jag ej komma upp under taket då taket på den utbyggda delen går ihop med övriga byggnaden tak ( takfot möter takfot ) och det ej är krypbart mellan dessa. Vad tror du om inspektion ovanifrån ?
Olofh: Aha intressanta med ny papp. Att annan takvinkel kräver bygglov känns rimligt. Är inne på samma spår som du, skall kontakta takläggare.
Var precis uppe på taket för att inspektera från ovansidan och jag hittade detta ( ej på delen med för låg taklutning). En ventil som som efter "ropa i röret" tekniken konstaterad är till ventilationen för badrum+tvättstuga. Bör inte dessa täckas med tak ? Känns konstigt att ha de helt öppna, men detta var inget som besiktningsmannen nämnde.
Etompau: låter som en bra strategi, men tyvärr kan jag ej komma upp under taket då taket på den utbyggda delen går ihop med övriga byggnaden tak ( takfot möter takfot ) och det ej är krypbart mellan dessa. Vad tror du om inspektion ovanifrån ?
Olofh: Aha intressanta med ny papp. Att annan takvinkel kräver bygglov känns rimligt. Är inne på samma spår som du, skall kontakta takläggare.
Var precis uppe på taket för att inspektera från ovansidan och jag hittade detta ( ej på delen med för låg taklutning). En ventil som som efter "ropa i röret" tekniken konstaterad är till ventilationen för badrum+tvättstuga. Bör inte dessa täckas med tak ? Känns konstigt att ha de helt öppna, men detta var inget som besiktningsmannen nämnde.
Jo sen ventilen villd u nog ha en formgav huva på. Syns ju på bilden att det blåser ner massa björkfrön och annat mög. Kommer också regna rakt ner i den. Lite märkligt men borde inte vara svårt att lösa
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ventiler som ser ut så, är oftast avloppsavluftning. Det gör ju inget om det regnar in i avloppet. Är du säker på att det verkligen går till ventilationen?
O olofh skrev:
Kännande lågiskt! Eftersom jag tänkt installera en frånluftventlil i badrum/tvättstuga för att minska fuktbelastingen på vind, tror du det är bra att installera en ventilationshuv med inbyggd fläckat istället för en på insidan av badrum och en på insidan av tvättstuga ( de två ventilerna går ihop). ? Vore ju väldigt smidigt att göra från "utsidan"
Barn synpunkt, nu när jag tänker efter finns ytterliggare en ventil precis ovanför badrummet som faktiskt hat "ventilhuva" detta måste undersökas noggrannare på vinden!H hempularen skrev:
Verkligen helt fantastiskt att detta forumet finns ( så många självklara saker som är frågetecken för oss utan erfarenhet.
Jag vill minska fuktbelastningen på vinden och tänkte montera en badrumsfläkt i frånluftventline ( taket ) i både tvättstuga och badrum eftersom dessa delar ventilationsrör. Finns det någon fördel / nackdel med att montera två fläckar i taket på badrum respektive tvättstuga eller montera en fläckt uppe på taket ?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Fuktbelastningen på vind? Ni borde väl redan ha någon form av ventilation i badrummen?A Acetonitrile skrev:Kännande lågiskt! Eftersom jag tänkt installera en frånluftventlil i badrum/tvättstuga för att minska fuktbelastingen på vind, tror du det är bra att installera en ventilationshuv med inbyggd fläckat istället för en på insidan av badrum och en på insidan av tvättstuga ( de två ventilerna går ihop). ? Vore ju väldigt smidigt att göra från "utsidan"
Ventilen på taket är avloppsavluftningen. Helt normalt att den ser ut som på bild.
Angående taket så låter protokollet precis som alla andra låglutande tak med taktegel/betongpannor... Är det fräscht sedan 1988 så står det nog 20år till.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden