Hej!

Kommer bygga en glasaltan där vi lägger bandtäckt och sedan bygger en balkong ovanpå.
Måtten på glasaltanen är ca 5x5 och balkongen blir ca 3x3.
Detta gör att taklutningen blir strax under 4 grader.

Det jag funderar på nu är vad för dimension på reglarna(takstolarna) man ska ha och hur tätt man ska sätta dom.
Eftersom det kommer en balkong över vill man ju gärna göra det lite extra säkert för tyngd, men samtidigt vill man inte gå upp i dimension på reglarna för att få bättre lutning.

Jag kan inte hitta någon tabell eller liknande för bärvikt tak där man kan få lite tips på cc mått och dimensioner.

Har jag förklarat konstigt eller ni har frågor ställ dom gärna. :)

Tack på förhand!

mvh
 
Balkonger ska dimensioneras för en nyttig last (vikten av människor och möbler) på 3,5 kN/kvm. Med de mått på altanen som du valt krävs limträ i takkonstruktionen. 600 mm avstånd mellan takstolarna ger en kompaktare lösning. 1200 mm kommer även att kräva någon form av bjälkar på tvären.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Okej, så det du säger är att de bjälkarna som kommer gå från husväggen till änden på altanen ska vara limträ?
Vilken dimension tänker du? Är lite dålig på vad det finns för varianter på limträ.
Mvh
 
har du tänkt att ha bandtäckning på 4 grader ?
 
Stämmer ja, bandtäckt kan man ha ner till 3.6grader. Iaf vad jag kunnat läsa mig till.

"Det bör normalt inte understiga 1:10 (5,7 grader). En lutning på 1:16 (3,6 grader) kan dock godtas om taket har kontinuerliga plåtlängder, dvs att det inte finns några hinder så som skorstenar eller takfönster längs med längden på takplåten."

https://www.svenskbyggplat.se/produkter/band-formatplat/
 

Bästa svaret

Lämplig dimension på takbjälkar är 90x315 om de ligger med c/c 600 mm. 215x225 är likvärdiga om du vill ha lägre höjd.
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Lämplig dimension på takbjälkar är 90x315 om de ligger med c/c 600 mm. 215x225 är likvärdiga om du vill ha lägre höjd.
Ok tack för ditt svar! Ska åka till bygghandeln och kolla lite. Mvh
 
hej
H HittePå skrev:
Stämmer ja, bandtäckt kan man ha ner till 3.6grader. Iaf vad jag kunnat läsa mig till.

"Det bör normalt inte understiga 1:10 (5,7 grader). En lutning på 1:16 (3,6 grader) kan dock godtas om taket har kontinuerliga plåtlängder, dvs att det inte finns några hinder så som skorstenar eller takfönster längs med längden på takplåten."

[länk]
¨

kolla så firman som lägger plåten lämnar fulla garantier. kan vara så att dom vill friskriva sig från garantier när lutningen är så låg. Om du ändå skall 4grader så se till dom "lokar " falserna med falsförslutare så dom blir ihopklämda ordentligt eller att dom slår med klubba och knoster .
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
hej
¨

kolla så firman som lägger plåten lämnar fulla garantier. kan vara så att dom vill friskriva sig från garantier när lutningen är så låg. Om du ändå skall 4grader så se till dom "lokar " falserna med falsförslutare så dom blir ihopklämda ordentligt eller att dom slår med klubba och knoster .
Yes ska kolla detta, tack!! :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.