1 365 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Bärvikt glasaltanstak
Hej!
Kommer bygga en glasaltan där vi lägger bandtäckt och sedan bygger en balkong ovanpå.
Måtten på glasaltanen är ca 5x5 och balkongen blir ca 3x3.
Detta gör att taklutningen blir strax under 4 grader.
Det jag funderar på nu är vad för dimension på reglarna(takstolarna) man ska ha och hur tätt man ska sätta dom.
Eftersom det kommer en balkong över vill man ju gärna göra det lite extra säkert för tyngd, men samtidigt vill man inte gå upp i dimension på reglarna för att få bättre lutning.
Jag kan inte hitta någon tabell eller liknande för bärvikt tak där man kan få lite tips på cc mått och dimensioner.
Har jag förklarat konstigt eller ni har frågor ställ dom gärna.
Tack på förhand!
mvh
Kommer bygga en glasaltan där vi lägger bandtäckt och sedan bygger en balkong ovanpå.
Måtten på glasaltanen är ca 5x5 och balkongen blir ca 3x3.
Detta gör att taklutningen blir strax under 4 grader.
Det jag funderar på nu är vad för dimension på reglarna(takstolarna) man ska ha och hur tätt man ska sätta dom.
Eftersom det kommer en balkong över vill man ju gärna göra det lite extra säkert för tyngd, men samtidigt vill man inte gå upp i dimension på reglarna för att få bättre lutning.
Jag kan inte hitta någon tabell eller liknande för bärvikt tak där man kan få lite tips på cc mått och dimensioner.
Har jag förklarat konstigt eller ni har frågor ställ dom gärna.
Tack på förhand!
mvh
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Balkonger ska dimensioneras för en nyttig last (vikten av människor och möbler) på 3,5 kN/kvm. Med de mått på altanen som du valt krävs limträ i takkonstruktionen. 600 mm avstånd mellan takstolarna ger en kompaktare lösning. 1200 mm kommer även att kräva någon form av bjälkar på tvären.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
har du tänkt att ha bandtäckning på 4 grader ?
Stämmer ja, bandtäckt kan man ha ner till 3.6grader. Iaf vad jag kunnat läsa mig till.
"Det bör normalt inte understiga 1:10 (5,7 grader). En lutning på 1:16 (3,6 grader) kan dock godtas om taket har kontinuerliga plåtlängder, dvs att det inte finns några hinder så som skorstenar eller takfönster längs med längden på takplåten."
https://www.svenskbyggplat.se/produkter/band-formatplat/
"Det bör normalt inte understiga 1:10 (5,7 grader). En lutning på 1:16 (3,6 grader) kan dock godtas om taket har kontinuerliga plåtlängder, dvs att det inte finns några hinder så som skorstenar eller takfönster längs med längden på takplåten."
https://www.svenskbyggplat.se/produkter/band-formatplat/
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lämplig dimension på takbjälkar är 90x315 om de ligger med c/c 600 mm. 215x225 är likvärdiga om du vill ha lägre höjd.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
hej
kolla så firman som lägger plåten lämnar fulla garantier. kan vara så att dom vill friskriva sig från garantier när lutningen är så låg. Om du ändå skall 4grader så se till dom "lokar " falserna med falsförslutare så dom blir ihopklämda ordentligt eller att dom slår med klubba och knoster .
¨H HittePå skrev:Stämmer ja, bandtäckt kan man ha ner till 3.6grader. Iaf vad jag kunnat läsa mig till.
"Det bör normalt inte understiga 1:10 (5,7 grader). En lutning på 1:16 (3,6 grader) kan dock godtas om taket har kontinuerliga plåtlängder, dvs att det inte finns några hinder så som skorstenar eller takfönster längs med längden på takplåten."
[länk]
kolla så firman som lägger plåten lämnar fulla garantier. kan vara så att dom vill friskriva sig från garantier när lutningen är så låg. Om du ändå skall 4grader så se till dom "lokar " falserna med falsförslutare så dom blir ihopklämda ordentligt eller att dom slår med klubba och knoster .
Yes ska kolla detta, tack!!pelle plåttak skrev:
Klicka här för att svara
