Hallå!

Har köpt hus, och på övervåningen i garaget ska det isoleras framöver och göras ordning.

Det ska vara förberett för luftspalten i varje fack i taket. Jag tycker själv det ser ut att vara lite amatörmässigt utfört. Det ser ut o vara lite snålt hål? Men jag är ingen snickare och vet inte hur det brukar se ut. Vill höra mig för om jag borde såga ut större bit, så den uppvärmda luften kommer ut, eller om jag kan köra på som det är?

• Trätak med öppningar som kan vara för ventilation i ett garage, verkar ej färdigställt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har koll?

Ankarstjärna Ankarstjärna skrev:
Hallå!

Har köpt hus, och på övervåningen i garaget ska det isoleras framöver och göras ordning.

Det ska vara förberett för luftspalten i varje fack i taket. Jag tycker själv det ser ut att vara lite amatörmässigt utfört. Det ser ut o vara lite snålt hål? Men jag är ingen snickare och vet inte hur det brukar se ut. Vill höra mig för om jag borde såga ut större bit, så den uppvärmda luften kommer ut, eller om jag kan köra på som det är?
Jag ser/fattar inte riktigt.

Hål för vad? Är det tejpen som är hålet?

Luftningen ska väl vara i takfot och nock? Men annars ska det väl inte vara några hål någonstans.

Precis. Det ska inte vara stängt i nock utan det ska finnas en spalt där det luftas ut under nockpannorna eller vad du nu har på taket.

Hålsåg och mögelstoppers om du skall använda glasull eller stenull. Om du skall blåsa cellulosa och har diffusionsöppen duk/papp så behövs ingen luftspalt

Jaha nu fattar jag. Det är mögelstoppers som är monterade på andra sidan av hålen. Jag trodde iag att hålet skulle vara placerat lite längre upp. Isf är det väl bara att köpa lite läkt och masonitskivor, så borde det väl funka.

Ankarstjärna Ankarstjärna skrev:
Jaha nu fattar jag. Det är mögelstoppers som är monterade på andra sidan av hålen. Jag trodde iag att hålet skulle vara placerat lite längre upp. Isf är det väl bara att köpa lite läkt och masonitskivor, så borde det väl funka.
Japp, lyft en panna och kolla så att de sitter där, sen lite fiberskivor och du är golden

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.