Vi har bestämt oss för lertegel på vårt nya hus + garage samt omläggning av stugorna på tomten. Men vi har inte bestämt oss för om vi ska välja begagnat, nytt Vittinge E13 http://www.monier.se/produkter/soek-takprodukter/details/product/vittinge%2520e13-taktegel-taktegel%2520e13-420.html eller Benders lertegel http://www.benders.se/Tak/Lertegel/Str%C3%A4ngpressat1kup/Str%C3%A4ngpressat1kupig.aspx

Om det ska bli begagnat så vill vi få tag på likadana pannor till alla tak, o där kommer fördelen med nytt tak in. Då får man det levererat på pall direkt upp på taket med kran och klackar (?) på undersidan samt ett formstabilt (?) tegel som är enkelt att lägga... eller har vi helt fått det om bakfoten?

Vad är fördelarna med Vittinge kontra Benders lertegel?

Vittinge är den sista kvarvarande taktegeltillverkaren i Sverige. Teglet produceras i Vittinge i Uppland av den uppländska lera som underhöll en jäkla massa tegelbruk i västra Uppland under främst första halvan av 1900-talet. Bender är ju mest kända för sina betongpannor och har ganska nyligen (är det tio år?) gett sig in i taktegelbranschen. Vad jag förstår från deras hemsida så tillverkas teglet i Tyskland. Jag har ingen aning om huruvida det påverkar kvaliteten eller på vilket sätt i så fall, då jag aldrig sett ett tak med sådant tegel.

Vad gäller begagnat tegel så kan det ju vara svårare att få tag på samma tegel i stora kvantiteter, särskilt enkupigt då tvåkupigt dominerat marknaden fullständigt sedan mitten av 1900-talet. Särskilt svårt är det eftersom man vill att alla pannor ska vara "ungefär" lika, storlekarna har varierat med några millimeter här och där under decennierna. Ett klassiskt tegel som finns i stora mängder (dock främst tvåkupigt) är Olsson & Rosenlunds (lade ner produktionen 1980). Heby Tegelverk är också klassiskt och finns i stora kvantiteter, men där är de nyaste pannorna tillverkade på 1960-talet och de hade också tre olika bruk, som kanske inte alltid tillverkade exakt lika pannor, vilket kan göra det vanskligt att lägga om man köper lite här och där och det visar sig att pannorna har olika ursprung. Problemet med både O & R, och HT är att de framför allt producerade tvåkupigt tegel vilket kan göra det ännu svårare att hitta enkupigt begagnat.

Det bästa är förstås om du hittar begagnat tegel som har legat på samma tak och där väldigt få pannor har gått sönder. Åldern är dock inget större problem då tegelpannor är något av ett "evighetsmaterial".

En fördel med nytt tegel är att du kan köpa kompletterande pannor om ett gäng skulle gå sönder (av att något faller på dem t ex). Köper du begagnat (och även om du köper nytt faktiskt) är det smart att ha ganska många pannor i reserv.

Lycka till!

Hej
Jag har precis tagit ner taktegel som är tillverkat av Heby tegelverk men jag vill gärna veta hur gammalt det är. Vittinge skriver ut årtal och månad men Heby verkar ha någon kod, är det någon som kan tyda
BD | M | P | | S | CD|F
vore tacksam om någon vet /Claes

Det finns ett tegelbruksmuseum i Heby, där finns säkert folk som åtminstone kan sätta dig i kontakt med någon som vet vad koderna kan betyda. Olika personer och sätt att ta kontakt finns på http://tegelbruksmuseet.se/kontakt/

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
är det nån som känner till Josefdals Tegel? har hittat ett ganska stort parti av det, och Heby Tegel och Vittinge, alla enkupiga :)

PeterJeffrey skrev:
är det nån som känner till Josefdals Tegel? har hittat ett ganska stort parti av det, och Heby Tegel och Vittinge, alla enkupiga :)
Gammal tråd, men jag behöver enkupiga reservpannor från Josefsdal och undrar om nån fortfarande har koll på var man kan få tag i såna?

R rocking_ghost skrev:
Gammal tråd, men jag behöver enkupiga reservpannor från Josefsdal och undrar om nån fortfarande har koll på var man kan få tag i såna?
Fortfarande i behov av Josefdals tegel? Finns att hämta i Örebro. Skicka PM om intresse.

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
G Gustafss skrev:
Fortfarande i behov av Josefdals tegel? Finns att hämta i Örebro. Skicka PM om intresse.
Finns det josefsdals pannor enkupigt kvar så är jag intresserad.

Nej, tyvärr. De är hämtade.

Lycka till i letandet.

Hälsar, gustafss

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.