Hej!

Vi bor i en 1 1/2 plans smålandsvilla från 2009. På övervåningen kan man relativt ofta känna att det luktar isolering från kattvindarna. Det luktar absolut inte fukt eller mögel utan man kan tydligt känna att det är isoleringen som luktar när man sticker in näsan i de olika kattvindarna. Dom som bodde här innan hade inte satt friskluftsventiler på övervåningen vilket jag kan tänka mig gör att det sugs luft ifrån kattvindarna istället trots att luckorna är tätade. Vi ska sätta in det nu till hösten men även nu när nästan alla fönstrena är öppna på övervåningen så kan man känna denna lukten ibland. Vad kan man göra? Är det bara något man får vänja sig vid eller är det något som är galet?

Mvh J

Borde inte ångspärren förhindra isoleringslukten? Det är inte spånskivor som luktar då? Formaldehyd?

N NyHusägare32 skrev:
Borde inte ångspärren förhindra isoleringslukten? Det är inte spånskivor som luktar då? Formaldehyd?
Det ligger ju isolering direkt på golvet inne i kattvindarna. Upp mot tak sitter det ju plast men inte på golv. Sticker man in näsan och luktar i kattvindarna så känner man samma lukt som ibland kan kännas i rummen på övervåningen. Det är ju ingen stark eller påtaglig lukt men man känner det ibland

Y
Har liknande problem och började täta springor utan att få bort det helt.
Doften försvann när jag hade öppet ett fönster och insåg då att jag kan nog ha obalanserad ventilation/undertryck som tvingar ner dofter från där isoleringen ligger.
Kollade andra fönster där jag glömt öppna spaltventilerna efter ett experiment att öka luftutbytet i andra delar av huset. - Tänker be en ventilationsfirma gå över ventilationen så den blir balanserad samt kolla så inte vissa väggventiler är täta vid taket.

Hurvida ni kommer bli vana kan inte vi svara på.
Men jag själv har inte blivit van och jag skäms när jag får besök.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.