1 707 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Takrenovering
Vi bor i radhus och min fråga gäller takrenovering.
Vår granne anlitade under förra året en utländsk firma att renovera deras tak. Med största sannolikhet svart. Redan under de första dagarna såg vi hur mycket fel de gjorde, men grannen verkade nöjd. Det fanns ingen typ av säkerhet, fallskydd. De som jobbade på taket gick i mjukisbyxor och lofers, seriöst?
Nu skall vi renovera vårat tak. När jag tar hit snickaren så påpekar han för oss att det finns fel på deras renovering som kan påverka oss. Det har använts fel typ av papp som dessutom ligger fel mot plåtar m.m..
Hur skall man lösa detta? Grannen är av den typen som aldrig har fel och som tycker att jag är en paragrafryttare när jag påpekade att man inte får byta färg på tegel utan bygglov.
Vår granne anlitade under förra året en utländsk firma att renovera deras tak. Med största sannolikhet svart. Redan under de första dagarna såg vi hur mycket fel de gjorde, men grannen verkade nöjd. Det fanns ingen typ av säkerhet, fallskydd. De som jobbade på taket gick i mjukisbyxor och lofers, seriöst?
Nu skall vi renovera vårat tak. När jag tar hit snickaren så påpekar han för oss att det finns fel på deras renovering som kan påverka oss. Det har använts fel typ av papp som dessutom ligger fel mot plåtar m.m..
Hur skall man lösa detta? Grannen är av den typen som aldrig har fel och som tycker att jag är en paragrafryttare när jag påpekade att man inte får byta färg på tegel utan bygglov.
Ta dit en besiktningsman som kan visa på vad du behöver göra med ditt tak. Det är ju inte säkert att det är fel bara för att en snickare säger det.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Har du möjlighet så släng upp en bild och mer info på problemet, finns takläggare, plåtslagare och snickare här som gärna hjälper med förslag och åsikter. Svårt att försöka hjälpa utan förståelse av problemet annat än att rekomendera att du tar hjälp av någon kunnig att titta på det.
Min erfarenhet är dock att dom som lägger tak till vardags kan mer än besiktningsmän men det är såklart olika.
Min erfarenhet är dock att dom som lägger tak till vardags kan mer än besiktningsmän men det är såklart olika.
Redigerat:
Hur ser det ut där det kan påverka din del av byggnaden?
Vilka byxor de som gör jobbet har är knappast relevant. Jag är inte helt förvånad att grannen tycker att du är paragrafryttare.
Hur menar du bytt färg på teglet?
Klicka här för att svara