30 292 läst ·
52 svar
30k läst
52 svar
Spika eller skruva ströläkten?
Jag håller med!Fulkemisten skrev:
Naturligtvis skall du spika och om det vill spricka blir det ingen annan råd än att förborra.
Extremt effektiv dag med svågern. Hela taket läktat. Gick åt tre ICA-kassar med klossar jag sågat till igår. Ca 6-7 skruvar skruvades i på hela dagen på knepiga ställen där jag ville att det ska sitta bra.
Blev mest 4” och 5” spik. Knipex kraftsvbitare för ställen på utsidan som skulle synts. Kapar eller nådar utstickande spik på insidan (ska panelas någon gång längre fram i tiden). Läkten blev helt stum och bra, förborrade ganska mycket för säkerhets skull och spräckte nog bara två klossar på hela dagen.
Blev mest 4” och 5” spik. Knipex kraftsvbitare för ställen på utsidan som skulle synts. Kapar eller nådar utstickande spik på insidan (ska panelas någon gång längre fram i tiden). Läkten blev helt stum och bra, förborrade ganska mycket för säkerhets skull och spräckte nog bara två klossar på hela dagen.
Lite sent nu då att avråda från att använda osb.. Osb suger åt sig fukt bättre än vanliga plank, vilket kommer göra att det blir dåligt.
Klicka här för att svara