nikasp
Stefan N Stefan N skrev:
Lär behövas mycket mer stödklossar.
Jo, men de lägger jag ju under varje ställe där bärläkten korsar. Än så länge är det bara riktat så det är helt plant. Eller har jag missat något, första gången jag lägger tak men tycker jag har läst på.

nikasp
X xLnT skrev:
Tänker du spika/skruva bärläkt på det som det ser ut nu?
Jag tänker kila in klossar på varje ställe där bärläkten korsar så det ska bli stumt och bära bra. Absolut ingen expert och det finns rätt lite att läsa om gamla rejält skeva åstak.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Det blir bra.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag brukar förborra om jag vill spika och tror att det ska spricka. Kanske kan vara något? Det blir som sagt ett helsike att få väck om det behövs. All eloge till dig som tänker så, de flesta tänker bara på att få jobbet gjort snabbt och nu.
Jag håller med!
Naturligtvis skall du spika och om det vill spricka blir det ingen annan råd än att förborra.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
H heimlaga skrev:
Jag håller med!
Naturligtvis skall du spika och om det vill spricka blir det ingen annan råd än att förborra.
Då blir det så, kommer att ta tid men känns bättre och blir bättre för näste man/kvinna på taket.

nikasp
Extremt effektiv dag med svågern. Hela taket läktat. Gick åt tre ICA-kassar med klossar jag sågat till igår. Ca 6-7 skruvar skruvades i på hela dagen på knepiga ställen där jag ville att det ska sitta bra.

Blev mest 4” och 5” spik. Knipex kraftsvbitare för ställen på utsidan som skulle synts. Kapar eller nådar utstickande spik på insidan (ska panelas någon gång längre fram i tiden). Läkten blev helt stum och bra, förborrade ganska mycket för säkerhets skull och spräckte nog bara två klossar på hela dagen.

• Ny läktad takkonstruktion på röd träbyggnad med arbetsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med nyuppsatt takläkt, en stege lutad mot fasaden, och träklossar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
xLnT och 4 till
  • Laddar…
Lite sent nu då att avråda från att använda osb.. Osb suger åt sig fukt bättre än vanliga plank, vilket kommer göra att det blir dåligt.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Vi får se hur länge det håller innan första läckan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.