J
justusandersson: Man brukar säga att skillnaden i ångtäthet mellan materialet på insidan (ångbromsen) och det på utsidan (luftspaltsbildande) bör vara minst en faktor 5. Om bewi skivorna är gjorda av cellplast (vilket jag inte visste) har de antagligen för högt ångmotstånd för att vara lämpliga ihop med ångbromsen. Det finns en liknande produkt som är någon sorts wellpapp och som borde passa
4 svar · 2,3k läst
Rickard.
Rickard.: Nu är jag inte så lärd i konsten av "självtäck" så jag kan inte ur huvudet säga vad som brukar stå i montagebeskrivningen men om jag förstår dig rätt så låter det rätt. Men dubbelkolla i montagebeskrivningen om du oroar dig.
1 svar · 850 läst
Rickard.
Rickard.: Då gissar jag att det är klistrat på ett bleck med en ståndfals/hakfals, ingen jättebra lösning men svårt att säga om plåtar gör det så mycket bättre. Men vill du så ser jag ingen problem med att montera plåtar med farmaskruvar utifrån. Du bör inte på något sätt punktera pappen
3 svar · 4,4k läst
M
Mats11111: Jag har ett nästan platt garagetak, som börjat läcka in vatten. Senaste omläggningen gjordes för 30 år sedan. Då lades gummiduk. Nu funderar jag på att lägga papp ovanpå gummiduken. Går det? Har även bakfall på ett ställe, så vattnet rinner inte av ordentligt. Går det att spackla upp med något? Funderar på att hälla på några liter takmassa. Tacksam för svar
0 svar · 2,0k läst
harry73
harry73: Det jag minns från studierna är att trä går sönder på trycksidan (om man bara böjer det) men kan inte hänvisa till något annat än mitt eget minne
15 svar · 4,6k läst
·
R
Rolle85: Yes, den var det, tack
5 svar · 1,3k läst
Fotografen
Fotografen: Beror det på att takstolarna hamnade ojämnt när det byggdes är det bara estetiskt. Beror det på att något rört sig, knäckts eller gett med sig på annat sätt pga mycken snö, oskicklig/felaktig ombyggnad, borttagen innervägg eller liknande är det behov av omedelbbar åtgärd. Hursomhelst, en djupare noggrann undersökning är nödvändig.
1 svar · 3,1k läst
·
M
mitthandstummen: [citat] var å tittade i takfoten om ja såg några spår, men de såg inte ut att vara några problem.. får väl kika på skorstenen då, har en kupa också. men som sagt hittat inget som ser misstänkt ut. där de kom vatten är närmare kupan så känns ju som de skulle vara där. men får höra me dom imorgon om de va fler än ett ställe de kom vatten på. kanske se över fönsterbleck å
6 svar · 2,1k läst
J
Johnsvi: [citat] Japp det var efter rot. Dom tog in 2 offerter och har för mig att den andra var 250 000 dyrare. Så kan nog löna sig att kolla med flera :)
8 svar · 4,9k läst
E
egge80: Nej där passar inte den gummistosen jag tänkte mig. Detta har ju uppenbarligen varit tätt innan så då kan man inte säga något om hur det ser ut idag, men det vatten som letar sig in i dina hål i toppenhuven kommer ju följa rökröret och rinner rakt ner i isoleringen. Som sagt eftersom det var tätt innan så är väl inte denna lilla mängd vatten problemet. Jag har slut på idéer och
7 svar · 5,5k läst
·
Johnwinroth
Johnwinroth: Vilket skum somhälst fungerar fint för det där. Isolering saka inte vara öppen(förutsätter att detta är någon form av ull) då det dels kan börja fara runt dam av det som inte är så hälsosamt, samt så ska man ha en ångspärr. Och nej ångspärren gör ingen större nytta om den är skadad då kommer inne luften gå ut i isoleringen möte kalla luften och kondens bildas i
4 svar · 3,1k läst
·
Newhill
Newhill: [citat] Tack för svaret. Jo det blir förmodligen limträ.
2 svar · 3,9k läst
S
stenna: byt till ny vakuumventil till att börja med
2 svar · 3,1k läst
normark
normark: Det finns inget bygglov än i alla fall. Vi får väl se hur bygglovet blir utformat utifrån hur konstruktionen blir. Det är dock inga problem med avstånd till murstock hur vi än gör. Sotaren säger att det är avståndet till rökkanal som är det kritiska, och i det här fallet går det bara ventilationskanaler på denna sida murstocken. Murstocken kommer hur som helst inte att skalas av
17 svar · 5,4k läst
·
C
carlarvid: [citat] Din tolkning är rätt, det finns ingen råspont. Plåttaket ligger på det gamla spåntaket där spånen(spånet?) är spikat i okantade brädor som ligger relativt glest. Tänker mig att jag river bort de längsgående brädorna som är fästa i stödbenen för att kunna städa ur ordentligt och få in isolering, för att sedan sätta nya brädor av motsvarande mått på ungefär samma
12 svar · 2,8k läst
·
martin43
martin43: [citat] Jo men diffspärren ska vara mellan taket och vinden, alltså innertaket, bjälklag elller vad det heter. Botten av takstolarna... Så är ju bara att klättra upp på vinden och lyfta undan isoleringen och se om det finns någon diffusionsspärr eller ej. Alltså isoleringen som ligger mot INNTERTAKET, inte yttertaket där takpannorna ligger. Har inget med yttertaket att göra.
14 svar · 4,8k läst
J
Jan271: Om du har en rätvinklig triangel (som ditt tak) och delar den motstående sidan (700) med basen (6400) så får du kvoten mellan dessa. Sen beräknar du arctan av denna kvot och då får du vinkeln. För små vinklar är kvoten ganska nära vinkeln, men då är vinkeln inte i grader utan i radianer.
6 svar · 6,2k läst
·
I
ivo: Hej, man pratar om att det är inga problem att lägga spånskivor direkt på isolerat bjälklag på kalla vinden. Min fråga är: behöver man ha luftspalt mellan isoleringen och golvet ovanför eller får dem sitta ihop? Nämligen finns det ingen som tar upp denna fråga! Detta gäller gammalt hus från 1946, plasten finns i taket rummet under. Tacksam för all svar.
0 svar · 1,2k läst
M
Mittihuset: [citat] [bild] [bild]
11 svar · 3,0k läst
·
L
Lillhallinge: Tusen tack!
2 svar · 1,5k läst
E
Emanuel01: Bytte tak och då stod det rekommenderad överlapp på pannorna beroende på taklutning. Grannen fick problem då byggmästaren lagt pannor med för dålig överlapp.
7 svar · 7,2k läst
·
H
Hjulbent: Om du kommer att lite lutning på taket, så måste du ha en fotplåt under plåten och få den ut i hängrännan, vattnet kommer annars att gå runt in under plåten, missa hängrännan och rinna på fasaden
19 svar · 5,5k läst
P
pelig: Mitt Velux takfönster läckte (efter 15-20 år). Lejde bort jobbet, 2 gubbar fixade på en dag och lämnade 10 års garanti vilket känns bra. Tror jag betalade runt 16 lax ink allt. I ditt fall med nymontage i befintligt hål blir det lite klurigare. Det finns självklart instruktioner på nätet hur man monterar takfönster så är man händig går det kanske att få till. Men blir det
1 svar · 989 läst
wildeside
wildeside: https://www.lundqvisttakstolar.se/produkter/
8 svar · 5,6k läst
·
D
Derbyboy: Kan jag inte lägga den såhär: [bild] Det är inte rätt men kanske bättre än ingenting eller som nu skadad papp.
19 svar · 4,4k läst
·
R
Robert-san01: Spik kan säkert funka. Många är spikade och har inte lossnat. Ringad 70mm maskinspik skulle jag satsa på isf och två i var punkt. Ringad maskinspik har smältlim som smälter av friktionen när den skjuts och sitter som berget. Jag tycker dock det var enkelt att skruva och det känns ytterligare lite säkrare än att spika.
6 svar · 6,6k läst
plåtrickard
plåtrickard: Ja underlagspapp är ju en enorm kostnad i sammanhanget... Jag skulle inte skippa den, men jag har ju lyft på några tak utan....
4 svar · 5,4k läst
·
R
Raecer11: I besiktningsmannaboken från 2016 hittar jag inte samma text?
3 svar · 1,8k läst
pelle plåttak
pelle plåttak: Skurit i 5-10 cm i gamla pappen i sidled åt båda hållen så dom överlappar varandra i sidled också Nya pappen överlappar gamla på sidorna
7 svar · 11,7k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Spika på direkt på det gamla som du planerar.
4 svar · 8,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.