Rickard.
Rickard.: Helt perfekt jämntt kan man aldrig begära på en omläggning då även om man försöker åtgärda det så blir det aldrig 100%, vad som är ett rimligt resultat är svårt att säga utan att ha sett taket före och efter i verkligheten. Riva upp allt blir knappast aktuellt men dom måste åtgärda skorstenen och ändträt, funktionsmässigt är det inget fel på bild 1 men det ser bedrövligt
4 svar · 3,7k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Det är en rejält gammal tråd man ska inte hoppas för mycket på svar. Har en del erfarenhet av just detta så om du har någon specifik fundering så skriv ut den.
10 svar · 24,5k läst
P
Anonymiserad 275997: Hej! Upptäckte att det var blött vid spånet intill röret som luftar avloppet som går ut på taket. Men verkar va tegelpannan som är blöt, ej röret som läcker/är paj. Förra ägarna har isolerat röret och pillat in isolermaterial uppe vid hålet genom taket ut, detta var alltså fuktigt. Kan vi täta runt röret (hur då?) eller behöver vi byta hela teglet runt omkring inkl.
0 svar · 2,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Aha, tack!
5 svar · 2,7k läst
·
P
parapont: Hittade din fråga. Fick du några uppslag eller samlade du på dig egen information?
1 svar · 2,5k läst
J
justusandersson: Stål är bra men dyrt, kanske extra viktigt att tänka på när det rör sig om så stora ytor. Det är svårt att göra användbara inspel utan mer konkret information. Det ser rörigt och osystematiskt ut men verkar inte vara katastrofläge. Förtala inte telefonstolpar, de är otroligt användbara. Det cirkulära tvärsnittet innebär att de är perfekta som stolpar. Yttröghetsmomentet blir
10 svar · 3,4k läst
·
A
Axiotrade: Tack båda två! Jag tror jag flyttar upp innertaket då det är ett för stort projekt att lägga om yttertaket. (Om jag förstår det rätt)
5 svar · 1,8k läst
J
Joakim_79: Så en liten uppdatering, snickarna var idag på plats och värmde alla klisterkanter och tröck till dom, sen kletade dom massa på alla spikskallarna. Sen så fort vädret tillåter kommer dom att lösa på tätskiktet. Så nu får vi hoppas att det håller tätt tills dess. Tror jag känner mig nöjd med denna lösning. Å tack för all feedback av alla! // Joakim
23 svar · 10,3k läst
·
S
Stefan85: [citat] Haha! Sant! :D Dock inte för att peka på någon folkgrupp, men koppar är onekerligen stöldbegärligt! [citat] En bild till för att göra det ännu tydligare :)
5 svar · 3,3k läst
·
hscn
hscn: Nu förstår jag hur du menar. Ser inte ut att vara någon idealisk placering av frånluft. Kan kanske bidra något om det är öppet i takfoten. Men jag tror fortfarande mera på att ge sig upp på taket och kontrollera.
8 svar · 4,4k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: [citat] Med tanke på att tråden är några år gammal så... ;)
8 svar · 3,7k läst
·
crille313
crille313: [citat] Hela mitt klicktak läckte längs hela takfoten.....
20 svar · 14,2k läst
·
P
Anonymiserad 202214: [citat] ok på den sista offerten (billiga) är det u priset inräknat att hela skorstenen kläs in. Eller du menar något annat?
35 svar · 12,8k läst
·
Onsalakorven
Onsalakorven: Mitt garage/förråd låter väldigt lika och läckte sommaren 2018. Vi la på ett par liter av någon liknande produkt som värmdes först. Jag la massan över pappens skarvar och det har hållit sedan dess.
10 svar · 3,2k läst
·
G
Göteborgaren123: [citat] Vet att bilden är lite dålig men det är den enda jag har just nu då jag är på resande fot. Ville mest få en åsikt angående hur illa det ser ut att vara rent allmänt från någon som är lite mer kunnig.
3 svar · 1,2k läst
·
Silver78
Silver78: Man kan även göra det enkelt för sig. Släng upp ett gäng torrbollar för att kolla hur mycket fukt de suger åt sig. Placera dom på strategiskt utvalda platser. Ibland kan fukt leta sig upp underifrån i synnerhet i gamla hus. Ovanför badrum är sådan plats.
13 svar · 1,8k läst
·
V
villasuperstar: [citat] Japp, det är jag som ritat med blyerts - precis som du säger för att se om fuktrosorna växer :). Jag löste förresten detta genom att köpa taksilikon som jag drog på en fog runt skruven på ovansidan av taket. Så här långt verkar det hålla men kommer hålla lite koll till våren efter all snö för att se så det klarar av även detta.
6 svar · 2,8k läst
·
L
leifherlin: [citat] [citat] Håller med om att moderna skorstenar har en annan lösning. Under dom åren jag var plåtslagare i Stockholm har jag klätt om ett antal tak i innerstan och där var det fritt runt stocken, dock var dom stockarna varmare än tex en villastock.
18 svar · 8,5k läst
·
S
sepani: Skulle gissa 150 m2 ca så priset är nog ok. Gissar att underarbetet varit för dåligt
7 svar · 7,8k läst
·
Z
Zuki800: Vilket pris landade du på efter utvärderingen? Håller på att kolla lite på plåttäckning.
7 svar · 16,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: Det kan mycket väl hålla 10 år men det kommer nog behöva bytas ut några gånger under takets livslängd. Ställ upp en stege om 5 år och undersök och gör om det när det behövs, det gör du lätt en förmiddag när det är fint väder.
3 svar · 5,5k läst
·
A
Ace83: Ett stuprörsfilter kanske skulle funka om diametern är stor nog? Ska mäta hålet på taket. [bild]
8 svar · 4,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Om du tänker köpa takstolar från fabrik, t.ex. https://www.takstolsfabriken.se/ så gör de alla nödvändiga beräkningar för dig. De har lättanvända beräkningsprogram, och tar inget extra för jobbet.
2 svar · 1,2k läst
P
PochM: Hej. Vi håller just nu på och ordnar till en gammal tillbyggnad på vårt gamla torp. När vi nu ända öppnade upp för att ordna nytt innertak mm slogs jag av tanken att ordna en isolerad vind med stege. I det gamla torpet är all isolerad förvaring välkommen, ouppvärmt och oisolerat finns ju hur mycket som helst i uthus och lagård mm. Så till frågeställningen, vad har jag för
0 svar · 1,9k läst
·
templar
templar: Tack för svarena och visat intresse.
9 svar · 2,5k läst
X
Xet_13: Tack för hjälpen! Det ligger shingel på taket i nuläget, så det borde inte suga någon annanstans än i luftningen.
6 svar · 2,5k läst
·
V
Vvv: [citat] Det var köparna som valde denna besiktningsman också
25 svar · 2,9k läst
G
Garo1: [citat] Tack vem ska göra en konstruktionsberäkningar/ritningar ...och vet du pris på det.
3 svar · 689 läst
G
Garo1: [citat] Tack för svaret;)
4 svar · 1,3k läst
T
TheGame: "klicktak" bara namnet gör det motbjudande :)
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.