T
TheGame: När jag tog bort eternittaket satte jag plåt och väv som undertak. Jag hade masonit under eterniten. Mitt tak var fult och några plattor var spruckna, hade lagat i omgångar med sån där svart takmassa men sen sprack det vid köksfläkt genomföringar och fick det aldrig riktigt tätt. Så bytte ut skiten.
2 svar · 1,9k läst
P
Anonymiserad 182623: tack för svar :)
3 svar · 1,1k läst
MathiasS
MathiasS: Även om min fråga var retoriskt ställd så är jag inte ute efter att mucka gräl. Det är bra att förklara hur RH ändras med temperatur, det är inte klart för alla. Vad gäller svaret på frågan så finns det förstås inte ett exakt svar, men jag kan säga att här i Stockholm, i mitt hus, är det långt ifrån alla dagar. Det ser jag genom att ha koll på när Trygghetsvaktenfläkten
43 svar · 9,6k läst
·
MathiasS
MathiasS: Du kan ju göra det ena eller det andra och sedan besiktiga vinden noga. Rita en ruta på råsponten och ta ett kort. Håll koll minst en gång per månad. Jag gick från noll mögel till kubikmeter vitt ludd på 3 månader.
5 svar · 1,3k läst
S
sorken003: Hej! Ny på forumet och hoppas på hjälp Upptäckte strax innan julen att det har blivit mögel på vinden. Det är bara i ett hörn av vinden. Det som gör mige förbryllad är att kunna lokalisera vart fukten/vatten kommer in. På sidoväggen mot grannen (s k grändhus) så är det fuktigt/blött bakom isoleringen och det ser ut som fukten/vattnet kommer nerifrån och har stigit uppåt? (se
0 svar · 1,2k läst
·
B
Beretic: Okej, innan tidigare ägare gjorde en renovering på övervåningen så var det nog kattvind på ena sidan om det spelar någon roll.. Tack annars för förklaringen av vad man har gjort!(y)
2 svar · 1,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Riva shingeltak är inte värst, knepet är att komma under underlagspappen och riva allt på en gång. Det går snabbare än man tror men det är rätt drygt att gå och spikrensa efteråt (slå ner eller dra upp allt som sticker upp.) Shingel är dock inte något direkt supermaterial och jag skulle därför leta efter andra alternativ av den anledningen. Terraplegel är bra men får man
2 svar · 1,9k läst
B
bohusdals: [citat] Det var intressant information, tack så mycket!
14 svar · 7,6k läst
·
allexx
allexx: [citat] Masonit istället för vindpapp och ingen ångspärr
3 svar · 1,4k läst
Rickard.
Rickard.: Det finns liknande i plåt som man täcker med samma papp som taket. Bättre på alla sätt jämfört med byggmax variant men dom är inte täta och kräver därför en viss taklutning. En bättre lösning vid låg lutning är att man öppnar mellan facken vid nock och gör ett par luftningshuvar beroende på längden. Jag trot det finns flera som säljer denna under sitt namn men här är den
2 svar · 4,0k läst
Rickard.
Rickard.: Har ni inte kvar nått papper så ni kan kolla upp vem som gjort dom pannor ni har nu, det lät ju rätt nyligt så oddsen är väl bra att dom har pannor åt dig. Annars vet jag bara cembrit som tillverkar dessa så hör med dom annars.
1 svar · 3,3k läst
B
byggboi: [citat] Det lutar mycket knappt. Bra uppfattat det är i princip samma lutning som regeln mot vägg där. Riva undertaket, utan att försöka täta plåten och ställa ut en hink känns som en rätt relaxad lösning medan jag kunde oroa mig mer för huvudbyggnaden. Men lite känns det ju som att kapitulera för nåt som man borde lösa. Ett ok första projekt här kanske för mig, grön som jag
2 svar · 1,8k läst
·
G
Grains: Önskar ansluta en tillbyggnad till gamla vinden. Detta innebär att en liten del av gamla krypvinden blir som ett extra loft inomhus. Jag skulle då behöva flytta upp den liggandes isoleringen till taket(råsponten). Men eftersom att jag öppnat ett stort hål i gamla taket mot tillbyggnaden så har jag ingen möjlighet att sätta någon ventilationsspalt bakom isoleringen. Isoleringen är
0 svar · 1,4k läst
·
Krillan03
Krillan03: [citat] (y)(y)
6 svar · 1,7k läst
R
Ratsafari: Hej! Har ett hus från -46 med eternitplattor på fasaden. Skulle bygga ut sonens rum på övervåningen (ta bort kattvind) och märkte att råsponten mot yttertaket var lite fuktigt, finns ingen luftspalt på taket så har varit i full gång att fixa det bit för bit i hela huset. Processen har varit att: ta bort allt sågspån ta bort översta lagret eternitplattor kapa små hål i fasaden,
0 svar · 995 läst
·
P
Praellen: [citat] Kanon, springor är det. Gammal tjärpapp (vindpapp?) syns bakom, användes väl för att hålla spånet kvar. Kan nog få ligga kvar som vindskydd till isoleringen, blir ju för krångligt att ta bort. Angående takhöjd: Det är ju klar minst jobb om de existerande "gamla spånspalten" får bli luftspalt, givet öppning i fot och nock. De frilagda takstolarna är såpass tjocka och
13 svar · 5,1k läst
useless
useless: Sen när du har lyft tillräckligt så att det horisontella röret lutar mot avloppet så skruvar du fast det där lösa stålbandet med lämpliga skruvar.
15 svar · 5,7k läst
·
R
Rickieehn: Hej är på gång och ska köpa ett hus och har nu tittat igenom besiktningsprotokollet och det fanns då spår av fukt på tapeter på ett ställe och missfärgningar av fukt på vinden på ett ställe. Dom har gjort fuktmätningar där och det visar ingenting. Om det är en pågående fuktskada så borde väl de visa utslag? Taket är bytt 2006 och det är papptak. Kan det vara så att det är
0 svar · 3,2k läst
·
M
Meli90: [citat] Har du några förslag? Öppen för ideer.
8 svar · 5,8k läst
·
E
Evamag: Skulle aldrig anlita någon som bara åkte förbi och dessutom kunde omgående. Låter typiskt som en lurendrejare. Välj en seriös firma som har F skatt och betalar sina skatter. Om duger vidare ta reda på orgnumret på företaget och be att få en kopia på hans företags- och ansvarsförsäkring.
10 svar · 7,8k läst
·
F
Anonymiserad 284245: Mansardtak känns som en bra estetisk lösning på den byggnaden.
7 svar · 3,6k läst
·
Noramasen
Noramasen: [citat] Hejsan och ursäkta dröjsmålet med svar. Det där är en vettig typ av fotplåt och med den lutningen du har på taket så kan jag nog hålla med om att det inte behöver klämmas helt. Men självfallet ska det vara papp under fotplåten för kondensens skull. Men samtidigt så var väl möglet på undersidan av råsponten, och då undrar jag ifall det största problemet kanske infann
5 svar · 2,8k läst
·
nordstroem.mikael
nordstroem.mikael: Jag har framgångsrikt ljudisolerat mellan lägenheter med noggrant avtätad gips med frihängande 70 Mm Stomme med isolering. konstruktion: 13mm gips 70 mm träregel med isolering 20 mm luftspalt Detta kan vara ett alternativ kanske? Googla Pontus thorsson akustik för o få veta mer ;)
12 svar · 4,2k läst
·
T
Takläggare: [citat] Vid dom här lättviktsdukar så är kravet att man monterar spiktätningsband under ströläkten, annars fungerar inte duken på råspont , går en panna sönder så rinner det rätt igenom infästningarna man slagit fast strö och läkt igenom, samma med kondens när man har plåttak. skippar man tätningsbanden har man en såkallad risk konstruktion , där underlaget inte håller vad
10 svar · 3,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Är det för tillträde till tak stämmer det. Är det en inspektionslucka (tillträde till vind) så tror jag den kan vara 600x600.
19 svar · 18,2k läst
Rickard.
Rickard.: Helt perfekt jämntt kan man aldrig begära på en omläggning då även om man försöker åtgärda det så blir det aldrig 100%, vad som är ett rimligt resultat är svårt att säga utan att ha sett taket före och efter i verkligheten. Riva upp allt blir knappast aktuellt men dom måste åtgärda skorstenen och ändträt, funktionsmässigt är det inget fel på bild 1 men det ser bedrövligt
4 svar · 3,7k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Det är en rejält gammal tråd man ska inte hoppas för mycket på svar. Har en del erfarenhet av just detta så om du har någon specifik fundering så skriv ut den.
10 svar · 24,5k läst
P
Anonymiserad 275997: Hej! Upptäckte att det var blött vid spånet intill röret som luftar avloppet som går ut på taket. Men verkar va tegelpannan som är blöt, ej röret som läcker/är paj. Förra ägarna har isolerat röret och pillat in isolermaterial uppe vid hålet genom taket ut, detta var alltså fuktigt. Kan vi täta runt röret (hur då?) eller behöver vi byta hela teglet runt omkring inkl.
0 svar · 2,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Aha, tack!
5 svar · 2,7k läst
·
P
parapont: Hittade din fråga. Fick du några uppslag eller samlade du på dig egen information?
1 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.