Hej på er! Just nu i skrivande stund håller ett byggföretag med takrenovering på ett radhus i Jönköping. Det ser seriöst ut på håll men svärfar med fru är oroliga för att det regnar in! Jag fattade inte vad de menade men tydligen är taket borttaget och det regnar rakt ner på isoleringen... Mitt bondförnuft säger att huset blir vattenskadat om isoleringen blir blöt. Som jag förstår så har det redan kommit några droppar inne i husets boyta 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag föreslog att de skulle kontakta byggfirman och försäkringsbolaget för skadan är väl redan gjord? De var tvungna att rädda de viktigaste ägodelarna som foton och liknande. Låter helt sjukt.
:Noterat:
Hon hade skällt på arbetarna som satt och fikade, så nu har de väl dragit över en presenning
:Noterat:
Hon hade skällt på arbetarna som satt och fikade, så nu har de väl dragit över en presenning
Det står "Bluewall" på stora banderoller runt bygget. Beställaren borde vara bostadsrättsföreningen där.
Det tog visst fart eftersom "hela delegationen" var där. (Redigerar: är där just nu)
Även radhus-grannen har råkat ut för samma sak.
Det tog visst fart eftersom "hela delegationen" var där. (Redigerar: är där just nu)
Även radhus-grannen har råkat ut för samma sak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
då bluewall är ett stort företag , så skulle jag tippa på att det är en underentrepenör som gör detta jobb, och skulle jag gissa en gång till så pratar dom inte svenska .
Nä de har nog inga problem med språket (?)
Kanske inte så intresserade av sitt jobb bara.
Idag verkar de ha kommit överens om åtgärder "torka upp det som är vått". Jag bor en bit bort men har god lust att lägga näsan i blöt. Tycker det låter väldigt klantigt alltihop. Personligen hade jag blivit helt vansinnig eftersom fukt måste väl vara det värsta man bygger in i ett undertak.
Kanske inte så intresserade av sitt jobb bara.
Idag verkar de ha kommit överens om åtgärder "torka upp det som är vått". Jag bor en bit bort men har god lust att lägga näsan i blöt. Tycker det låter väldigt klantigt alltihop. Personligen hade jag blivit helt vansinnig eftersom fukt måste väl vara det värsta man bygger in i ett undertak.
Takjobb som dessa utför man hand i hand med väderrapporterna. Regn är OK på lagd takpapp, inget annat. Det betyder t ex att det är ett misslyckande när man får nederbörd på råspontsluckor. Att få in nederbörden i konstruktion eller privata ägodelar vittnar om att det är ett kalleanka företag som är på plats å donar. Kass upphandling är nog grundproblemet här!
Blir man inte både trött och ledsen, i slutändan får väl vi försäkringstagare betala detta, och svärfar med frus oro ska vi inte tala om, det är otroligt nonchalant arbetssätt om det verkligen stämmer, firman kanske har en annan syn på det.
Men hur svårt är det att jobba under en riktigt bra presenning?
Kämpa!
Men hur svårt är det att jobba under en riktigt bra presenning?
Kämpa!
Jo, man undrar hur, eller om byggarna tänkte överhuvutaget. De som bor i husen är överlag gamlingar och svärfar är inte speciellt kry heller. De var rätt så oroliga men frun i huset hade krafter och anamma för att sätta fart på gubbarna. Annars hade väl inget hänt förrän det genomdränkta innertaket hade rasat in. Det ösregnade och blåste just för tillfället. 
Min tanke också (regnskydd) trots att jag bara hoppat in tillfälligt på byggen. Normalt bondförnuft borde gälla. Nåväl, nu har de bara några hundra meter tak kvar att förstöra
Min tanke också (regnskydd) trots att jag bara hoppat in tillfälligt på byggen. Normalt bondförnuft borde gälla. Nåväl, nu har de bara några hundra meter tak kvar att förstöra
texas67 skrev:
Blir man inte både trött och ledsen, i slutändan får väl vi försäkringstagare betala detta, och svärfar med frus oro ska vi inte tala om, det är otroligt nonchalant arbetssätt om det verkligen stämmer, firman kanske har en annan syn på det.
Men hur svårt är det att jobba under en riktigt bra presenning?
Kämpa!
S sallad skrev:Jo, man undrar hur, eller om byggarna tänkte överhuvutaget. De som bor i husen är överlag gamlingar och svärfar är inte speciellt kry heller. De var rätt så oroliga men frun i huset hade krafter och anamma för att sätta fart på gubbarna. Annars hade väl inget hänt förrän det genomdränkta innertaket hade rasat in. Det ösregnade och blåste just för tillfället.
Min tanke också (regnskydd) trots att jag bara hoppat in tillfälligt på byggen. Normalt bondförnuft borde gälla. Nåväl, nu har de bara några hundra meter tak kvar att förstöra![]()
Ni måste få dit försäkringsbolaget som nån skrev, orimligt att skjuta på problemen genom att bygga igen och bygga in fukt.Det här med vatten och fukt ställer ju till med tillräckliga problem, vi ska ju inte vattna husen på det här viset..
Jag är inte expert på området men jag har teknisk kunskap nog för att ha ritat vårt sommarhus på knappt fyrtio kvadratmeter och även fått bygglov utan problem. Vi har utfört allt byggarbete själva utom att dra el och sätta våtrumsmattor i duschutrymmet.S sallad skrev:Hej på er! Just nu i skrivande stund håller ett byggföretag med takrenovering på ett radhus i Jönköping. Det ser seriöst ut på håll men svärfar med fru är oroliga för att det regnar in! Jag fattade inte vad de menade men tydligen är taket borttaget och det regnar rakt ner på isoleringen... Mitt bondförnuft säger att huset blir vattenskadat om isoleringen blir blöt. Som jag förstår så har det redan kommit några droppar inne i husets boyta
[bild]
[bild]
[bild]
Under byggtiden fick vi erfarenhet av hur svårt det kan vara att få bort vatten ur isoleringsmaterial. Vi använde stenullsskiva för isoleringen. Det är alltså just stenullsskivor vår erfarenhet gäller. När vi fått hem isoleringen stämde inte tidsplaneringen riktigt. Därför fick vi lägga upp isoleringen utomhus och täcka över den med plast som skydd mot regn. I det plastskynke som vi använde fanns det ett litet hål som vi inte såg. Där rann det in vatten men vi hade tur ändå, det var bara en isolerskiva på 565x1170 millimeter som blivit våt.
Jag ville lära mig mer om materialets egenskaper. Därför ställde jag just den våta skivan med bredsidan mot solen. Den stod där från morgon till kväll i sammanlagt två veckor innan den var torr. Den plockades in varje kväll för att nattfukten inte skulle påverka torkningsprocessen. Detta var i juli månad och för ovanlighetens skull var det riktig högsommarvärme. Vårt ställe ligger vid kusten där det nästan alltid blåser lite. Det var inga hårda vindar men det fläktade alltid lite. Vi kontrollerade om fukten var borta både genom att känna med handen och genom att mäta med en fuktmätare.
Med vår erfarenhet, som tyder på att isoleringsmaterial torkar mycket sakta, kan man anta att det i ert fall vore klokt att anlita en sakkunnig bedömare, Kanske ert försäkringsbolag kan hjälpa till med att välja.
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer