S
Stefan1972: Dessutom är det säkert så att man kan reparera det taket man har för det ingår liksom när man har gamla tegeltak att årligen inspektera och byta ut trasiga pannor. Underlaget ser ju ganska normalt ut ändå även om det är påverkat där det har läckt, men det är ju ingen annans fel än husägaren som inte gjort nödvändiga åtgärder i tid. Ersättningspannor att komplettera med
23 svar · 3,5k läst
·
C
cpalm: [citat] Ingen har väl påstått det med säkerhet. Men om det är kajor skall man inte slappna av för mycket, för de bygger rejäla bon i skorstenen som kan vara ett h-e att få bort. Och som sagt, de brukar vara igång dagtid och leva rövare på taket och greja med pinnar och sånt så är man lite uppmärksam så är det svårt att missa.
11 svar · 6,0k läst
·
BengtH
BengtH: Isoleringen minskar risken för att den fuktiga luften i luftningsröret fryser till en propp och täpper till avluftningen
50 svar · 9,3k läst
·
H
Hank1981: Är ni nöjda med arbetet? Hur länge sedan är det arbetet gjordes och hur väl har pannorna stått emot vädrets makter? Har exvis färgen börjat flagna? Vem valde ni som leverantör?
0 svar · 479 läst
surris
surris: Funkar med vanligt 13mm gips med om radien inte är för snäv. Behöver sätta den under böj innan du monterar dit den dock.
3 svar · 4,8k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Mest för att det ska vara ett ~30cm svetsat uppvik med takpappen och det är inte så lätt med panelen där.
8 svar · 2,0k läst
·
surris
surris: Ser ut att tagit sig ganska bra. Alltid en risk när man tilläggsisolerar vindsbjälklagen utan att ha plast. Får det bara rätt förhållanden så kommer möglet, kan ju varit rätt förhållanden länge men att det har utvecklats nu. Svårt att avgöra hur allvarligt det är såhär men om du har tur så kan det räcka med att fräsa ut trät (ståltrissa på borrmaskin typ) och tvätta med
3 svar · 3,5k läst
·
R
Riingen: Men måla borde funka va? Men skippa spacklingen?
5 svar · 1,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: Vad har du för tak nu? Generellt så är det att föredra att fortsätta med papp om man redan har det då dom 2 materialen inte är kompatibla med varandra. Pvc duken är halkig under snö och under fötterna och är lite känsligare för dumstrutar med stålspadar eller annat verktyg som dom tänkt hugga is med. Om du väljer detta alternativ se till att inte få den släta, den borde
1 svar · 2,8k läst
Noramasen
Noramasen: Kanske lite sent svar. Men jag tycker att du ska kolla med leverantören av takplåten. De bör ha en lösning med takavvattning anpassat till deras system. Annars så bör du fräsa ner för kroken bara du har tillräckligt tjockt virke dvs.
5 svar · 3,8k läst
·
J
justusandersson: Stolpen som står ytterst mot rummet är ett stödben som tillhör takstolen. Det kan normalt inte tas bort utan ersättning. Den enklaste lösningen brukar vara att avväxla med en balk som vilar på grannstolparna. Huset såldes säkert med oinredd övervåning, vilket var mycket vanligt på 70-talet.
3 svar · 1,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Träullit är enormt tåligt mot fukt, till skillnad från gipsskivor. Det kan ha blivit mögel någonstans om fukten inte hann torka ut ordentligt tillräckligt snabbt. Mögel bildas mest överallt och har inte nödvändigtvis så mkt med mtrl runt om att göra när det gäller äldre hus. På 10 år hinner en hel del damm och bås samlas, vilket tillsammans med luft och vatten/fukt är allt
2 svar · 1,4k läst
A
AndersS: Kör Stihl lövblås med tillbehör för att blåsa rent hängrännor.
5 svar · 3,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det är ett plåttak i stål utan tvekan. Det är egentligen bara att borsta/slipa/blästra, tvätta och måla men det är omfattande och resultatet inte garanterat. Tvätta och fulmåla eller byt hela plåten är mina förslag
9 svar · 2,2k läst
·
Rickard.
Rickard.: AMA är en stor samling med rekomendationer som är rätt trög och inte så innovativ. Men att marknadsföra sig med hjälp av AMA för att verka proffsig sen skita i/sakna kunskap vad den rekomenderar är dåligt.
17 svar · 3,7k läst
·
S
simon85: [citat] Tack för svar. Ja jag har läst att den typen av takavvattning bör undvikas och att låglutande tak även det kan vara förknippat med risker. Det är mest av intresse av jag vill undersöka konstruktionen med sarger mer, främst med tre ytterväggar i nivå och en lägre dit fallet går med häng- och stuprör, och hur konstruktionen görs.
3 svar · 5,0k läst
·
S
SueCia: [citat] Ett bra svetsat papptak är tätt nog att göra en basäng av utan att det läcker igenom så bara de svetsar bra så är det ingen fara :)
3 svar · 5,5k läst
·
T
Turbo_Tail: Nåjo, klart man alltid vill minimera antalet genomförningar, men i fallet med en braskamin & skorsten så vilka alternativ finns det? Naturligtvis så kan man ju välja att dra skorstenen på utsidan, i de fall det är möjligt. Men hur ofta sker det, även bland nybyggen? Jag tycker du oroar dig i onödan. Så länge genomföringen i tätskiktet och i takplattorna görs ordentligt så finns
3 svar · 2,7k läst
K
kioskdavid: [citat] Den jag köpte var från Jula. Men det är 10 årsedan så just den modellen finns nog inte kvar men du hittar ju billiga likt ovan länk på de flesta ställen. Den jag har är inget under av kvalitet men den klara både dyckert och klammer.
8 svar · 20,7k läst
L
largab: [citat] Det funkar säkert jättebra. Det viktiga är att den något uppvärmda luften kan stiga uppåt och ta med sig lite fukt ut.
3 svar · 2,9k läst
J
Julla: Det är bara nu jag ser att detta var ett gammalt inlägg, sedan dess har du säkert byggt tre nya skorstenar :-)
3 svar · 2,2k läst
JLyck
JLyck: En snabb skiss som förklarar det jag skrev. [bild] Beroende på vilka downlights du vill ha så kanske du måste ha tjockare reglar. Med gles 28*70 blir installationsdjupet 56mm. skissen är förövrigt inte skalenlig.
8 svar · 1,6k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Jaaa , du har svaret . Tror dock att om du sätter diffplast först och glesar med cc 60 kommer inte isoleringsskivorna att rasa/sjunka ned , så tungt är inte isolering.
6 svar · 2,0k läst
M
munspelarn: Toppen, tack för svaren
4 svar · 1,4k läst
·
C
Chrille_f: Tack för alla svar. Fick hit Ocab i dag och allt är torrt och ingen källa hittades. Jag får hålla uppsikt och se när det dyker upp nästa gång.
5 svar · 6,7k läst
·
U
Utstrand: Har en kolonistuga där jag har tagit bort innertaket för att höja upp det. Finns dock en vattentank under plåttaket för att få varmvatten på sommaren. Några med en smart idé om hur jag bör göra med den? Isoleringen på resten av taket kommer bara bli ca 8cm, ska jag isolera över tanken kommer jag att få bygga ner någon låda. Såg att det droppade kondensaten från den i helgen
0 svar · 3,2k läst
·
Florre
Florre: Tack för svaren. Tyvärr bekräftar ni det jag misstänkte måste göras... "Bort med det gamla in med det nya..."
5 svar · 3,7k läst
S
Sven E-sson: Ok! Tack för alla svar!:) Problemet är att spiken är ordentligt nedslagen så att huvudets överkant är nivå med pannans översida. Jag kommer inte åt att få in ett verktyg under spikskallen:( Det är därför jag funderar på att ta bort spikskallen uppifrån. Slipa eller såga. Med följd att det blir ett spår på 2-3 mm djup tvärs över pannan på den kupade ytan vid hålet, men det
7 svar · 4,2k läst
Blomqviist
Blomqviist: Hej hej! Vi behöver tvätta vårt tak nu till våren och jag är osäker på om vi kan göra det själva eller behöver anlita hjälp? Någon som ser vilket sorts tak det är? Känns som ett klassiskt tegeltak men när jag googlar så skriver de flest källor att just tegeltak ska vara svåra att tvätta själva så jag frågar den breda massan här inne istället. :D
0 svar · 2,5k läst
·
X
xLnT: De som kommer färdigbehandlade (vitvaxat alt vitmålat) är dessa ok att sätta upp i våtutrymmen, eller behöver man behandla dom på något sätt då?
4 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.