Hej, 40tals villa som nu ska få sig lite kärlek

Vi har tagit bort ett nytt sänkt innetak (sänkt 30cm!!) och över det hittade vi ett reveterat tak mot kallvind i ordningen - puts (reveterat) med vass (armering) - brädor (10cm breds med 1cm mellanrum)- bjälkar och emellan sågspån toppat med glasull.

Taket har tidigare haft problem med fukt så nu när vi såg det gamla innetaket så var där tydliga fuktfläckar och vi upptäckte att vissa av brädorna gick att smula sönder med handen (torra men trasiga) givetvis skall dessa bytas ut, men när jag var uppe på vinden för att skyffla undan spån så fick jag tre funderingar.

1. Ska jag ta bort allt spån ovanför rummet i fråga för att ersätta med isolering?
1a - kan man lägga isolering och spån sida vid sida?
Då det nya sänkta innetaket även hade tilläggs isolerats så kan jag ju flytta upp den isoleringen och så ersätta spånet.

Då har jag min andra fundering.

Jag byter de dåliga plankorna och får ett ihoplappat men helt brädlager mot bjälkarna. Vid de områden där jag vet att brädorna fortfarander hela har jag ännu inte tagit bort revederingen.

2. Ska jag göra det och av vilken anledning i så fall?

Efter det så kommer jag oavsett ha ett gamalt innetak och jag kommer vilja lägga ett nytt av gips.

3. Vart lägger jag då ångspärren?

Mot det gamla innetaket måste det väll bli?? Lägger jag det söder om glesen så kommer jag ju få miljoner hål när jag fäster gipset, men så hade de gjort när de byggt det gamla innetaket som jag nu rivit.

Notera, vi har tänkt att bygga till en våning om ca 3år, så det påverkar min ambitionsnivå en aning

• Skadat innertak med synliga bjälkar och trasiga brädor i ett renoveringsprojekt av en 40-talsvilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag öppnat upp så att jag kan se hela och friska brädor

• Renoveringsarbete som visar öppnad vägg med synliga skadade och friska träbrädor samt rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.