Tak & Vind
snowjim: Men Kan inte träet vara fuktigt på grund av 80% luftfuktighet just nu?
nova383: Hej , har sökt och läst några trådor om detta, men de var äldre. Kommer ha öppet upp till nock hela husets längd.ca 8m. Det kommer ligga typ falsat tak på. fick med nockstör och nocksplåt. Det blir ventilerade simslådor - Luftspatltskivor upp mot råstponten, ca 400mm isolering och plast. Frågan är ska/bör jag ha ventilation uppe vid nocken ? Takstolskonstruktionen lämnar ju till
Bobban1: Vid renovering av hall/entré så ska innertaket bytas. När jag rivit ner det gamla taket så känner jag att det drar väldigt mycket mellan takreglarna. Taket är näst intill platt, ca 1,5° lutning. Det fanns mellanrum mellan isolering och sponten, förutom närmast takfoten. Där har isoleringen legat i mot sponten och med största sannolikhet har det orsakat murken och trasig spont och
jonaserik: Syns lite dåligt om det är ett uppvik på takplåten, jag tycker att det är dåligt med det, men kan ha fel (synvilla foto 3 och 4 ) På foto 2 verkar det kanske vara något uppvik ,men alldeles för lite, viket ska gå upp till skivplåten, samt var är takpappen som ska gå upp mot vindskivan
Claes Sörmland: Nån som inte gillade funkis och ville ha det lite mer lantligt? Dessutom kunde man flytta taklampan?
Magnus E K: [citat] Jag bara skojade, eftersom det gått 10 år mellan inlägg #12 och #13. Men i riktigt gamla hus händer det att väggar som inte byggts som bärande från början har fått viss bärande funktion med tiden, dvs att om en sån vägg rivs kommer ovanliggande delar (i bästa fall) att röra sig lite.
Takläggare: Se om det finns en begränsning vid tak möter vägg , samt om den är begränsad i max takvinkel. Annars är det max kvm som styr.totala bruttoarea , kommer det fram att du har mer så kan du tvingas riva våningsplanen. Finns många sådana domar, där dom tvingats riva.
Takläggare: Problemet är att den sväller, sedan när den läggs på taket och under pappen så kommer den torka, den krymper igen, ibland reser den sig lite, just på grund av att den torkar utifrån först och kärnan är ännu blöt, sedan risk för mögel angrepp när den bara kan torka från ett håll,(mot luftningen) På peka detta till nästa kund, dom har rätt att få virke som torkats på rätt
Otfors: [citat] Ja, det har du kanske rätt i. Jag bor i en skånelänga med ganska rejäl vinkel på taket. Jag vet inte hur säkert det hade känts att balansera på en takbrygga längst upp på nocken mellan två skorstenar. Jag ska kolla med sotaren imorgon om hur de vill ha det. Sen är det kanske osmidigt att behöva klättra upp för två olika stegar. Men vi får se vad de säger. Återigen, tack
byggarätt: [citat] Ja viktigt att den duken inte är kapilärbildande eller hydrofob.. den där sandlösa pappen
Evamargit: [citat] Nån minut. Spikade första med en spik, sen fästes nästa i sponten. Funkade bra tills jag var för snabb, limmet hann inte fästa, då föll fyra ner. Efter det spände jag en stav (sopborste) mellan tak och golv som en hjälpande hand.
kimmens: Jag skulle täcka med perforerad stålplåt typ gnist galler stansad för att inte hetta up Sätt den med skruvad plåt list måla vit Sätt den kant i kant med vinkellisten lämna rörelsemån. Plåten finns att köpa stansade liljor eller liknande
mlkjhr: En insektstät vind är inte lätt att åstadkomma, alltid finns det hål där dom tar sig in.
SebLin: Hej, har 2 mindre (2x3 samt 3x4m) tak låglutande (3grader) mellan huskroppar som det var tänkt att ha sedum på. Taken är gjorda enl vanlig std, dvs. träbjälklag med råspont och 2 lager papp (underlagspapp samt svetsad ytpapp). Det är svårt att få till luftspalt då taket behövde sänkas ner i konstruktionen (av lättbetong) pga en projekteringsmiss. Det intilliggande takets takfot
marash: Nu efter 13 år senare påbörjade jag renoveringen efter att rivit ner innertaket och såg vad som var fel. Ja, balkarna hade gett sig lite mellan 3-7 cm i mitten. Detta eftersom man inte hade använt sig av hela balkar, utan kollat ihop två och två men en 1 m bräda i mitten. Nu har har förstärkt hela taket med nya nya balkar genom att lyfta upp det gamla med stämp och domkraft och sedan
Jimmy Wärn: Ok, jag råkade svara i fel tråd sorry den skulle in bland fuktskador
TheGame: Vi var 2st höll på i 2 veckor men då blev vi avbrutna pga regn och så innefattade det lite mer än bara själva takbytet. Enkelt förklarat vårat arbetsmoment. Jag tog bort gamla taket en sida, la undertak och bärläkt sen tog jag andra sidan. Och sen på med plåt.
Oldboy: Är det korrugerat, dvs sinusvågformat, så är det inte säkert att skruvarnas gummipackningar sluter helt tätt. Såvida det inte är ett så tjockt och segt plastmaterial att man kan dra skruvarna med full kraft. På korrugerade/sinusformade tak så brukar skruvarna sitta i vågtoppen, för att minska vattenmängden som rinner förbi, och därmed också inläckage. Har ett klassiskt gammalt
glajan: Trots 12 år gammal tråd så frågar jag... Hur gjorde du till slut? Blev det 45x220 med cc 120? Hur har det funkat för dig? Nån nedböjning? Har en spännvidd på 4m på mitt bygge och funderade på att göra på samma sätt.
Narren666: Om det är utepanel du tänker på så köpte jag z-panel på Byggmax. Inte så farligt dyrt. Alternativet är ju grundad innepanel. Vill minnas att det var på K-rauta, eller Hornbach. Den finns även som dold montering med clips. Men jag sköt fast den i noten med dyckert. Blev kanonbra.
Gredelin: [citat] Topp! Tror du att vanlig täckpapp skulle kunna funka mot de nya spontade virket? Antar att det endast är för att inte samma eller tror du lappen är ångspärr? På tal om spontant virke. Kan man ersätta med plyfa istället?
ltfrebac: Där ser man, finns ju grejor. Då åker den levererade 0.5mm-plåten upp på taket i helgen. Tack för input :-)
Ormriauga: [citat] [citat] Sagt och gjort. Plockade bort pannorna upp till nock för att få en bild hur det såg ut. Sopade bort en massa bös och kapade bort en massa som var illa och lade dit ny papp (lodrätt) och skickade på en liter asfaltklister över det hela innan jag ordnade på ny läkt. Som Topmount nämnde var det i kanten som det var värst. Det har klarat senaste dagarnas regn så det bör
Åsa Lund: För att du ska få bygglov för ny yta ska nya ytan klara krav på energihushållning. Låter rimligt med 40 cm isolering i taket.
Daniel666: Kolla om det finns nåt underbeslag eller hur pappen ser ut runt genomföringen.
tttomten: Icopal säger 20 mm. http://www.m.icopal.se/~/media/IcopalSE/Media/Monteringsanvisningar/Icopal_ma_takpapp_feb14_low.pdf