Bytte tak på huset för ca 1 månad sedan, idag bytte en annan firma pappen på garagetaket. De sa att plåten är felaktig som de satt på huset.

"
Bilder visar att hängplåtar är ej falsade på båda kanter då kan det släppa eller om det kommer riktig storm kan dom gå sönder.a
Plåtar längst up nära nockpanna så har det inte falsats ihop och vatten kan tränga sig i och på så sätt kan läkten bli ruttet och på så sätt kan i framtiden ha problem
Plåtar ska falsas på båda kanter med minst 10 cm överlapp enligt Hus Ama regler.bilder nedan"

Jag är ingen takexpert, så hur ska det se ut egentligen? Är detta något som de måste riva och göra om helt och hållet?

Takplåtar på hus utan korrekt falsning nära en nockpanna med synlig undertakspapp och bakgrund av en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med icke-falsade hängplåtar och otillräckligt överlapp nära nockpanna, risk för vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett tak där hängplåtar saknar korrekt falsning vid nocken, risk för vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med potentiella fel på hängplåtar som inte är rätt falsade nära nocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser inte ut som du har haft en riktig yrkesman där. Så ska det inte se ut!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det var en stor och etablerad firma som la taket, så trisst.

Kan ni hänvisa till någon bild hur det egentligen ska se ut?
 
tråkigt att det ser ut så där , står det uttryckligen i kontraktet med företaget att det skall göras enligt AMA?
om inte , kan dom komma undan då AMA bara är rekommendationer.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
tråkigt att det ser ut så där , står det uttryckligen i kontraktet med företaget att det skall göras enligt AMA?
om inte , kan dom komma undan då AMA bara är rekommendationer.
Nu har de varit här 2ggr idag och kollat, de säger att det inte är något som är fel gjort. De förklarade att plåten överlappar takpannorna så mycket att det är liten risk att det kommer ner mycket vatten på läkten. De har varit väldigt hjälpsamma när vi påpekat vissa saker ang taket och kommit ut till oss direkt. De sa att vi kan ta dit en besiktningsman för att få bekräftat att det är rätt gjort. Men då ska vi lägga ner pengar på det också. Tror de stod och förklarade 20 min hur man ska göra plåten och hur de gjort. Men som sagt, är ingen expert på hur man ska göra en takplåt korrekt.

Lite svårt att veta vem av takfirmorna som har rätt, deras konkurent säger att det är fel och de som gjort jobbet säger att det är rätt gjort och enligt ama. Dessutom verkar det vara någon personlig konflikt inblandad mellan takfirmorna.
 
C
A Ace83 skrev:
de som gjort jobbet säger att det är rätt gjort
Kanske förvisso inte så konstigt att de som gjort det anser att de gjort rätt.
Det bör så klart bedömas på en mer objektiv grund om det skall vara trovärdigt.
 
A Ace83 skrev:
Nu har de varit här 2ggr idag och kollat, de säger att det inte är något som är fel gjort. De förklarade att plåten överlappar takpannorna så mycket att det är liten risk att det kommer ner mycket vatten på läkten. De har varit väldigt hjälpsamma när vi påpekat vissa saker ang taket och kommit ut till oss direkt. De sa att vi kan ta dit en besiktningsman för att få bekräftat att det är rätt gjort. Men då ska vi lägga ner pengar på det också. Tror de stod och förklarade 20 min hur man ska göra plåten och hur de gjort. Men som sagt, är ingen expert på hur man ska göra en takplåt korrekt.

Lite svårt att veta vem av takfirmorna som har rätt, deras konkurent säger att det är fel och de som gjort jobbet säger att det är rätt gjort och enligt ama. Dessutom verkar det vara någon personlig konflikt inblandad mellan takfirmorna.

för en takläggare kanske det är ok
för en plåtslagare är det inte ok

edit , det är fullt funktionsdugligt , estetiskt ser det bedrövligt ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
för en takläggare kanske det är ok
för en plåtslagare är det inte ok

edit , det är fullt funktionsdugligt , estetiskt ser det bedrövligt ut.
Vi tänkte inte på detta innan den andra takfirmam nämde plåten. Så det viktiga för oss är att det är funktionsdugligt
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
tråkigt att det ser ut så där , står det uttryckligen i kontraktet med företaget att det skall göras enligt AMA?
om inte , kan dom komma undan då AMA bara är rekommendationer.
Ja det verkar som det

"
Materialleverantörens anvisning och AMA Hus gäller i nämnd ordning.
Xxxx är anslutna takpartners med Monier.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.