Violina Violina skrev:
Lika fult också? Kan ju omöjligt vara bra med så bulig skarv??
vilken skarv menar du ?

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
vilken skarv menar du ?
Den nedvikta skarven, ser ju ut som skit?

Violina Violina skrev:
Den nedvikta skarven, ser ju ut som skit?
menar du falsen där vinkelrännorna går ihop högst upp?

så som det är gjort är lika godkänt som en iskjutsfals eller en vanlig hakfals , iallafall på ett tak av pannor
om det är omslag på nedre delen uppåt , däremot kan man aldrig göra så på ett dubbelfalsat plåttak.
själv gör vi alltid som lösningen som bilden är , och alla plåtslagare jag känner
Godkänt enligt vad? Visst kan man hänvisa till garantierna man lämnar, men varför inte utgå ifrån åtminstone AMA där det anvisas till falsat arbete i ränndalar även med övelagsplattor. ( Nu skriver jag med små små bokstäver som enbart kan läsas av plåtslagare. -Varför ska man som yrkesman låta göra utförande som andra också kan göra utan vare sig utbildning eller kunskap?) Är det inte bättre att arbeta för att höja upp statusen på utförandet så att man är explicit utövare, och kan få bättre kvalité som åtminstone motsvarar materialens krav på livslängd?
Vidare så är det inte heller lämpligt att göra med iskjut på enkelfalsat tak heller. Eller?;)
Och motsvarande så känner inte jag till några andra plåtisar som lägger överlapp i ränndalarna, men det kanske har av geografisk eller annan orsak.

Noramasen Noramasen skrev:
Skarven mellan plåtarna är definitivt inte falsat arbete utan pålägg, och det kan du kolla med att sticka in något smalt föremål i mellan plåtarna. Är det falsat kommer du inte längre in än ca 25 mm. = Bra. Känner du inget stopp är det pålägg = Dåligt. Annars uppe i nock är det enkelfalsat och det räcker så på tegeltak. Vidare så kan du konfrontera innan betalning vad som kommer att hända med kondensvattnet eller ifall ifall en panna går sönder ovanför ränndalen. Och nöj dig inte med att "pappen"? tar det. Vad är det egentligen för något som ligger under läkten och varför ser det ut att vara målat?
Hej! Jag ska ställa frågan ang. kondensvattnet. Nu har jag redan fått hjälp med att lägga teglet, så det vore ju skönt att slippa ändra plåten om det går. Kan man täta på något sätt? Säkert inte lika bra med tätnings massa typ "Essve byggfog allväder"? Överst ligger det plast. Ingen luftning där, utan jag satte dit det bara i farten för att få extra tätt vid nock. Det är ett taköverhäng vid entrén.
Noramasen Noramasen skrev:
Skarven mellan plåtarna är definitivt inte falsat arbete utan pålägg, och det kan du kolla med att sticka in något smalt föremål i mellan plåtarna. Är det falsat kommer du inte längre in än ca 25 mm. = Bra. Känner du inget stopp är det pålägg = Dåligt. Annars uppe i nock är det enkelfalsat och det räcker så på tegeltak. Vidare så kan du konfrontera innan betalning vad som kommer att hända med kondensvattnet eller ifall ifall en panna går sönder ovanför ränndalen. Och nöj dig inte med att "pappen"? tar det. Vad är det egentligen för något som ligger under läkten och varför ser det ut att vara målat?

skulle jag gissa ser det ut som att dom har använt gammal ströläkt på taket .
Ströläkten är lagd i höstas av mig själv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.