Tak & Vind
Rickard.: [citat] Haha att du han, jag ångrade min lilla kampanj och tog bort inlägget :) Även trebolit (ja jag vet), isola, katepal, t-emballage osv har sin variant
plåtrickard: [citat] Håller helt med. Tror att din montör vill sälja en lösning som han kan fixa....
Jiji: [citat] ;) Jag tänkte mer på att det var lättare att hitta en ingenjör som ville räkna på balken.
RiKr: Kolla monteringsanvisningen som är bifogad på hemsidan du länkat
Johan456: Det är inte så konstigt att det kondenserar på skruvarna. Har sett samma här på ett förråd med råspont och papp. Just på skruvarna är det väldigt mkt is som sen tinar.
Elnia: Ah, den har jag inte tänkt på! Men eftersom det är snedtak blir då längden åt "fel" håll? Eller blir det bra att lägga innertaket åt andra hållet med?
MetteKson: [citat] Om du drar isär befintligt hus och tillbyggnad och skapar en ”gång” emellan, kanske med halva bredden av huset. Den kan ha pulpettak (halvt sadeltak) och kanske vara något lägre. Nu vet jag inte hur planlösningen ser ut, men man skulle kunna skapa en ”lugn” sovdel på huset och en mer social del med ”gången” som koppling mellan dessa. Hmm.. krångligt att förklara hur
ivarssonivar: ska vara 110 rör av flera anledningar inte rätt gjort.
Kongons: Gammal tråd men hur gick det? Jag har ett liknande problem med längsgående spricka och funderar på att dra i typ cement express eller liknande som går att pressa in med pip. Frågan är om det duger för att hålla ihop det? Jag har satt ett par pluppar med snickerispackel för att se om sprickan rör sig men det verkar den inte göra.
Takläggare: Du fäster läkten precis som du säger på takstolen, sedan kan du skruva fast skivan i läkten. Enda som är lite trix med är att oftast är det bra och även ha en läkt i mitten av skivan, om du har 1200 cc. Den behöver bara fästas, så ta en skruv som är max 2 cm längre än läkten(den du fäster i mitten) så skruvar du inte igenom taket eller pappen utanför. Läkten i mitten är så
Rabbithole: Står det så så får man höra med kommunen hur dom brukar tolka det. Det behövs inte förhandsbesked för att få riktlinjer. Krav på att inreda vinden är däremot sällsynt
Fredrik73: [citat] Tack! Plast är ju en snabb lösning förstås. Räcker det för att täta över vintern tror du? Till saken hör att jag under vintern även tänkt använda garaget som träningsrum till och från vilket såklart ökar på luftfuktigheten.
Rickard.: Det bästa är att låta en takläggare montera infästningsplattor som man svetsar en papp över.
2295: Uppvärmd övervåning i klassiskt 1/2 plan med kattvindar, om än i litet format. Kattvindarna var förut helt kalla men nu är de varma.
Tekrank: Vi tog inne en gubbe från EBE torkteknik. Han mätte och konstaterade att det var snustorrt i taket. Trots den regnigaste hösten i mannaminne. Taket är alltså tätt! hans diagnos var kondensation från trasigt avluftningsrör. vi bytte allt dåligt virke och slipade bort det svarta. Presto!
ByggPajken: [citat] Hur blev det? Och hur fäste dom läkten
justusandersson: Det är i princip ett sadeltak med två stora takkupor. Enklast är att placera balkar i takskärningarna som alla avsågade högben (både från sadeltaket och respektive takkupa) landar på. Man kan se dessa balkar som två lite kraftigare och diagonalt placerade takstolar. Att konstruktionen blir hög är inget problem
Kharmion: Aha. Så mitt hus är alltså fullt av sådana här skarvar utan att ha ruttnat bort? I så fall tänker jag hävda att jag använt tidstypiska metoder, och inte säga att jag glömt, om någon klagar!
alekks: Grymt! Stort tack för svaren! Nu känns det inte riktigt lika överdådigt utan faktiskt ganska genomförbart. :)
snowjim: Men Kan inte träet vara fuktigt på grund av 80% luftfuktighet just nu?