Hej,
Lade om taket för ett år sedan. Bytte från tegel till betong (Monier-Jönåker) i samband med detta. Jag var uppe och kikade igår efter de kraftiga vindar som varit och för att rensa hängrännorna. Jag upptäckte då att det är som en konkav dal på ena sidan. Inifrån ser jag ingen deformation i takstolar eller spont. Är det bara optiskt eller problem läkt eller liknande?

Tacksam för input.

Grått betongtak med konkav dal på ena sidan, omgivet av träd och en annan byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett nylagt svart betongtak på hus, konkav formation syns vid takets mitt, vita husväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var det helt rakt med teglet?
 
Minns ej, men taket var då i dåligt skick. Det som gjorts är byte av råspont, papp, läkt och pannor så det är ju inte samma tak. Får gå upp med sele och lyfta på några pannor och kolla. Enligt mina beräkningar så är taket runt 500 kg tyngre idag, kan det vara ett problem?
 
AWee AWee skrev:
Minns ej, men taket var då i dåligt skick. Det som gjorts är byte av råspont, papp, läkt och pannor så det är ju inte samma tak. Får gå upp med sele och lyfta på några pannor och kolla. Enligt mina beräkningar så är taket runt 500 kg tyngre idag, kan det vara ett problem?
Nä. Det borde dom ju ha tagit höjd för. Dessutom 500 kg fördelat på ett helt tak är ju inte speciellt mycket.
 
Är det en dal eller är kanten upphöjd?

detta kan se likadant ut men är olika saker
 
Tittar man längs nocken så är det höjt mot kanterna. Tycker att det ser ut som en liten dal innan dock.
 
AWee AWee skrev:
Tittar man längs nocken så är det höjt mot kanterna. Tycker att det ser ut som en liten dal innan dock.
Ok det är inte lika bra, hade det varit bara kanten det är inga problem

du måste fota nedifrån marken så vi kan titta på ingröpningen
 
Nu har jag lite fler bilder och även fått ett äldre kort på taket skickat till mig (sista bilden).

Jag tycker det ser ut som om formen på taket funnits tidigare, och då är det ju inte rimligt att takomläggningar skulle ändra detta. Nu är frågan om det kan medföra problem i framtiden?
Vinkelvy av ett hus med svart tegelpannetak mot en klar himmel, med fokus på takets form och övergången till ytterväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett hus med lutande tak täckt med svarta takpannor, potentiell tidigare form synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett sluttande tegeltak med traditionella svarta takpannor i detaljerad formation, med träd och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart tegelpannetak med skorsten och takfönster, omgivet av träd och markarbete nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med snötäckt sadeltak, skorsten och stege lutad mot taket i vintermiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det funnits sen tidigare jag är inte orolig. Men titta på insidan taket om det går, det kanske har hänt något.

på utsidan har säkert takläggaren gjort ett bra jobb

det kanske finns skador på bärande del eller har huset fått sättning?

förmodligen inte något allvarligt men bra att leta om det finns någon källa till det
 
Redigerat:
Inga synliga deformationer eller avvikelser på takstolar eller råspont. Virket är också torrt och rent. Tack feedback!
 
AWee AWee skrev:
Inga synliga deformationer eller avvikelser på takstolar eller råspont. Virket är också torrt och rent. Tack feedback!
Och övrig stomme, någon sättning?
 
Det ser ok ut.
 
  • Gilla
Talvan
  • Laddar…
Enligt mig du kan vara lugn och slappna av
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.