Håller på att skissa på en sommarstuga och vi vill bygga tak utan överhäng (vet att det sliter mer på huset men det ser estetiskt tilltalande ut). Nån som har erfarenhet hur man får det tätt mellan tak och fasad? Monterar man plåt i vinkeln?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi byggde vårt hus 2019 utan takfot. Rent praktiskt kan det vara en nackdel såklart, rinner mer vatten ner på fönster som måste putsas osv. men ibland är det viktigare med estetik än praktikalitet 
Som du ser på bilden och TB så använder man en liten fotplåt för vatten att rinna ner i hängrännan istället för in i huset
Som du ser på bilden och TB så använder man en liten fotplåt för vatten att rinna ner i hängrännan istället för in i huset
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Förstår inte hur det kan rinna in i väggen, då är nog inte din konstruktion helt rätt.T trcjesa skrev:
Självklart att det inte är en korrekt konstruktion, det var ju det jag skrev... 

Allvarligt sitter det rektangulära rännor precis i slutet på taket /mot väggen och som hänger direkt i taket . Problemet är om du missar att det läcker så rinner det direkt ner och in i väggen, med överhäng rinner det aldrig direkt ner och in i väggen.
Allvarligt sitter det rektangulära rännor precis i slutet på taket /mot väggen och som hänger direkt i taket . Problemet är om du missar att det läcker så rinner det direkt ner och in i väggen, med överhäng rinner det aldrig direkt ner och in i väggen.
Klicka här för att svara

