Håller på att skissa på en sommarstuga och vi vill bygga tak utan överhäng (vet att det sliter mer på huset men det ser estetiskt tilltalande ut). Nån som har erfarenhet hur man får det tätt mellan tak och fasad? Monterar man plåt i vinkeln?

Ritning av sommarstuga med måttmarkeringar och detalj av tak utan överhäng där tak möter fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt hus med mörk träfasad och tak utan överhäng under regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi byggde vårt hus 2019 utan takfot. Rent praktiskt kan det vara en nackdel såklart, rinner mer vatten ner på fönster som måste putsas osv. men ibland är det viktigare med estetik än praktikalitet ;)

Som du ser på bilden och TB så använder man en liten fotplåt för vatten att rinna ner i hängrännan istället för in i huset :)
 
  • Hus utan takfot med fotplåt som leder vatten till hängränna, estetisk design över praktikalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pegumm skrev:
Håller på att skissa på en sommarstuga och vi vill bygga tak utan överhäng (vet att det sliter mer på huset men det ser estetiskt tilltalande ut).
Allvarligt, tycker du att exemplet på din bild är vackert :thinking:

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten Pegumm!
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Allvarligt, tycker du att exemplet på din bild är vackert :thinking:

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten Pegumm!
Låter lite konservativt tycker jag. Jag tycker det är snyggt. Vad gillar du för typ av hus? :)
 
  • Gilla
anderspzero
  • Laddar…
Har ett hus utan överhäng och kan direkt varna för detta. Minsta problem med läckande hängränna så rinner det in på väggen. Kommer inom kort lägga om taket till ett med överhäng samt laga ruttnande vägg.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
T trcjesa skrev:
Har ett hus utan överhäng och kan direkt varna för detta. Minsta problem med läckande hängränna så rinner det in på väggen. Kommer inom kort lägga om taket till ett med överhäng samt laga ruttnande vägg.
Förstår inte hur det kan rinna in i väggen, då är nog inte din konstruktion helt rätt.
 
Självklart att det inte är en korrekt konstruktion, det var ju det jag skrev... ;):)
Allvarligt sitter det rektangulära rännor precis i slutet på taket /mot väggen och som hänger direkt i taket . Problemet är om du missar att det läcker så rinner det direkt ner och in i väggen, med överhäng rinner det aldrig direkt ner och in i väggen.
 
Nu tänker jag vara lite sån, men fotplåt har man väl ändå alltid vid sadel/pulpet tak? :thinking:

Jag har iaf det på mitt hus från 60-talet och min takfot sticker ut 50 cm :crysmile:

Håller dock med om att det är snyggt!
 
Kort svar Nej!
 
T trcjesa skrev:
Kort svar Nej!
Det var det jäkligaste!
 
  • Gilla
HomeboY och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.