useless
useless: Expansionskärlet har ett tunt luftningsrör som brukar se ut som en snorkel. Avluftningen för avloppet är betydligt grövre (75-100 mm) och brukar sluta med en öppning rakt upp.
7 svar · 3,9k läst
·
J
Johan_kl: Den delen av taket är spån, andra änden av taket har”nyare” typ av isolering. Inte spån men något liknande. Kanske inte ska lägga spont över den delen då till att börja med? Föresten på samma tema, bör man byta ut spån/isolering då och då?
13 svar · 9,9k läst
·
J.Kahari
J.Kahari: [citat] Okej, tack så mycket!
4 svar · 3,2k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: vad har du för tak ?
4 svar · 2,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Mät, mät, mät. Temp och RH på vinden, ute, och i bostaden. Logga värdena över tid och dokumentera alla förändringar på huset. Man vet aldrig vad som kan påverka i ett gammalt hus. Idealt mäter man minst ett år innan ev förändringar för att få ett startvärde att jämföra mot, så man ser om åtgärderna är relevanta för problemet, och hur mkt de påverkar. Det viktigaste är
14 svar · 10,0k läst
·
john68
john68: Ingen aning men www.byggsrbetsplatsen .se har den modellen. Iaf i zink. Tata Steele, Rörsvep trävägg 90 mm. Sen har ju Lindab med fasadstift och enkelskruv. Och ngn modell på plastmo.se
5 svar · 5,3k läst
·
M
Martinern: Oljehärdad masonite känns också mer lufttätt än en diffusionsöppen duk. Frågan kvarstår, bättre med duken direkt på spånet eller en läkt mellan så den kommer upp från ojämna spåntaket/ev spik som sticker upp? Tack på förhand, Martin.
5 svar · 3,2k läst
·
A
Andersast: Tack för era åsikter. När jag började riva de sämsta brädorna märkte jag att det inte var mycket att spara. Så nu är hela sydsidan väck. Nu får jag inspektera norrsidan närmare och fundera över om teglet jag plockade ner ska återanvändas eller om det blir plåttak. En hel del tegel fick kasseras, så jag måste hitta något att komplettera med i så fall. Måste även förstärka
3 svar · 2,2k läst
·
M
Maxirati: Mitt i pågående husbygge får vi veta att den panel (förmålad enkelspont) som man skall sätta i vårt ryggåstak blir stående. Man har lagt glespanel horisontellt under takstolarna och säger att nu blir det stående panel. Vi hade tagit för givet att panelen skulle vara horisontell, varför denna ändring känns mindre bra. Frågan är vad som är mest brukligt att ha? Vad tycker ni som
0 svar · 2,7k läst
M
-MH-: Tack, hittade via Welands app detta: " Om en byggnads fasadhöjd vid uppstigningsstället till tak är – 4 meter eller lägre får en lös anliggande stege användas, om det finns en anordning vid takfoten som hindrar stegen från att glida, – högre än 4 meter, men lägre än 8 meter, bör tillträde ordnas antingen invändigt eller utvändigt via en fast monterad eller fällbar väggstege
2 svar · 3,7k läst
C
C.Lundin: Hur vet du att bräderna sitter jämnt och i våg om spänntaket sitter? Men nej, det är inga konstigheter att montera takskivorna rätt i bräderna.
1 svar · 1,5k läst
T
T2: Hej, Byter ut ett riktigt gammalt shingel tak mot ett plåttak med pannprofil. Har en skorsten som inte är så vacker (se bild). Nedre delen har en plåt ingjuten som sedan viker ut runt skorstenen, vi kommer inte ta bort den. Vad tycker ni, en takhuv, 95cm hög, 56x45, vart kan man få tag i det, och vad kan det kosta? Eller så målar vi översta putsen svart, slipar och målar om plåten och
0 svar · 1,4k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Hur skulle den situationen kunna uppstå? Man kan under ganska lång tid byta enstaka trasiga pannor, så någon "panik" uppstår inte. Staffan
2 svar · 1,8k läst
P
Anonymiserad 202214: Hur blir det när man bara lägger horisontella stålläkt med detta ojämna underlaget? Är ju lite högre vid varje pappsvets där pappen överlappar.. plåtarna säger jag aldrig kommer se det på profilerad takpanneplåt. Men vill gärna ha plant tak, är rätt petig.
21 svar · 3,4k läst
·
Vermilion
Vermilion: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/lod/gasdrivna-lodverktyg/gasolbrannarlans-218204/ Med en sådan borde jag dessutom kunna lägga ett nytt varv papp på hela taket :) Att hyra en gasolbrännare är för övrigt väldigt billigt, typ 60-70 kr/dag. Gasol har jag redan i grillen :D
9 svar · 4,4k läst
I
Ingemar51: Hej! Har en snedsågad skåra i tegelvägg där jag ska göra ett upplägg av takpapp, i skåran ska jag sätta in en täckplåt som går ner över takpappen och ut på tegelpannorna. Fråga: vad fogar jag med i skåran, går det bra med butyltätning eller ska det vara något annat. Har även en glipa 15-20mm. från det lägre taket mot det högre tegelväggen behöver jag sätta igen den med
0 svar · 953 läst
Anna_H
Anna_H: Tekniskt sett borde det väl fungera, men du måste nog göra konstruktionsberäkningar för att se att det håller för vikten av påbyggnaden med innehåll.
1 svar · 935 läst
F
Familjen Akortsu-Persson: Hej! Vi har haft problem med viss mögelpåväxt på en del av innertaket på vinden pga kondensbildning. (Man har bla använt murbruk under nockteglen här) Vi har nu sanerat detta men behöver få bättre ventilation av luften så att problemet inte uppstår igen. Önskar därför tips och råd om man kan installera en frånluftsfläkt i anslutning till ventilen som sitter på husgaveln. Vi har
0 svar · 1,9k läst
·
P
PiaHelena: [citat] Ja det finns en möjlighet genom avtalslagen, men jag kommer ihåg under jöken (juridisk översiktskurs) att vår lärare rekommenderade oss eftersom det var så krångligt att istället genomföra köpet och sedan sälja det.
82 svar · 19,7k läst
M
molnet55: Spånga ska vara spåntak
14 svar · 16,7k läst
·
Rickard.
Rickard.: Om det är ritat fotplåt på bärläkten i montagebeskrivningen så SKA det vara fotplåt på bärläkten så enkelt är det, många plåttak kräver det. Har för mig plannja nu ritar in en liten fotplåt under pappen som bara leder ut under hängrännan och sedan en vanlig fotplåt ner i rännan på en del varianter.
2 svar · 3,3k läst
P
Pugetik: Tack för alla svar :) Hade lånat min brorsans borrhammare power super som liggande hyllan oanvänd 4-5 år å därför fett blev torr då så rengjorde och smörjde ny asfett med Biltema som jag skrev första. Körde minst 130 hål med 20 mm så alla stenar var bort. Så j... la skönt som f... så borrhammare är fortfaran hyfsa bra än... Men kol är gott snart slut :rofl: Men äsch maskinen
4 svar · 3,9k läst
·
Totte_S
Totte_S: Vet inte om det är smart egentligen, men numera kapar jag alltid vått i stenmaterial. Lägger vattenslangen med mycket svagt flöde som rinner där jag kapar, då slipper man dammet. Istället får ma stengegga överallt
3 svar · 1,4k läst
J
josa100: Fick svar av en expert muntligt. "Det där är nästan omöjligt att undvika i ett isolerat kallgarage. Om 50 år får du väl byta plyfan och det är billigare än att ha garaget uppvärmt i 50år." Mao jag gör ingenting.
1 svar · 3,3k läst
·
Tomture61
Tomture61: https://www.plannja.se/proffskunder/husfabriker/husfabriker-produkter/bleck-och-beslag/r%C3%A4nndalspl%C3%A5t/r%C3%A4nndalspl%C3%A5t-details/r%C3%A4nndalspl%C3%A5t-200_34158 [bild]
10 svar · 11,2k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Lika bra kör på 28*70 så blir det bra
3 svar · 946 läst
S
Sebastiancehlin: Hej! Behöver er hjälp. Håller på att lägga nytt tak på balkongen. Tidigare var det någon typ av tjärpapp som nu var slitet och behövdes bytas ut. Jag har satt nya reglar, lagt ny råspont och satt nya vindskivor. Nu till problemet. Vindskivorna går inte hela vägen upp till råsponten och har heller inte samma lutning. Råsponten lutar. Vindskivorna är raka. Jag har tänkt att ha
0 svar · 1,3k läst
·
K
Krewlir: [citat] Nja, inte riktigt sugen på det. Tänkte modernisera lite :)
2 svar · 1,3k läst
K
Knuten26: Luftspalten ska vara minst 25 mm! Tänk också på att sätta friskluftsventiler i varje rum. Förslagsvis Fresh runda 90mm.
7 svar · 16,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.