Tak & Vind
sir j david: Jo, avsikten är att göra om ändå! Resten av huset har gammalt spåntak under teglet och renoveringe är i full gång (och där var läkten korrekt). Det här gröna är på farstutaket, farstun är tillbyggd.
pelle plåttak: [citat] har aldrig gjort det själv ( alltså målat självbärande stora profiler) , men det borde väl inte vara några problem om du inte har tummen mitt i handen. Måla dom på marken först och sedan lyft upp dom , sedan gå över en gång till
Kickan123: [citat] Där har du en poäng. Tänkte man kunde mosa den i ena änden men det blir nog bara skit. Tack för svaret!!
Hajjen: [citat] Precis, vi har samma tanke :) Det var min mening med "böj" haha, utkastare är ju rätt benämning förstås!
falkn: [citat] Jo, men hur ser det ut under? Kanske är lättare att göra en liten sidledsförflyttning.
Panelmannen: Tack för tipsen! Ja det blir en Solitex Mento 3000 och en ”krullduk” under plåten
Bengtsson93: [citat] Bra bilder så man förstår. Tack för svar
basseman: Se till att takpannorna är hela så klarar sig taket längre. Mina föräldrars hus som är byggt 1977 hade ingen takpapp under betonpannorna och när de flyttade 2005 så var plyfan under pannorna i utmärkt skick. Pappa och jag kollade över hela taket 1-2 gånger per år och bytte takpannor som var skadade, det var en bidragande orsak till att taket klarade sid så bra och fortfarande efter
Albin Bengtsson: Hej! När man behåller spåntaket kvar och använder sig av takduk, kan man lägga takduk under ränndalen, eller behövs ränndalspapp? På en av sidorna ligger råspont och på andra sidan ränndalen är det spåntak med reglat 45x95 uppe på. Mvh Albin
KarlAnde: Hej! Bytte tak förra hösten. Monterades då samtidigt nya vindskivor och takfotsbrädor. Dessa är monterade tätt mot varandra utan glipa emellan, antar vindskivans ände är spikad i takfotsbrädans. Såg idag att det glipar mellan dessa på ett av hörnen pga snett inslagen spik (tror jag) och där då även vindskivas vinkel nu är lite "utåt" istället för lite "inåt" som den är på
Danin: Det går bra men långsamt . Alla rummen har nya gips och nymålade utskick. Vårt sovrum är kvar att måla och det utbyggda badrummet börjar ta sig . Takfönstret gjorde enormt mycket för att de inte ska kännas som en grotta! Ska bli så skönt när man kan ta en bastu :) [bild] [bild]
Choom: [citat] Ja, det blir svetsad papp. Det verkar vara det enda som gäller. Då försvinner även problemet med svikten i sponten. Annan papp att lägga själv hörde jag kallas lekstugepapp när jag ringde runt lite. Talade med en tillverkare som har båda delarna, och de rekommenderade även de svetsad papp med tanke på taklutningen. Hade det varit större lutning hade annan papp fungerat. Dey
jumbo67: Har kollat på 2 olika märken: Drybox samt Acetec. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av någon av ovanstående märken och kan betygsätta produkten?
Tomture61: Gipsskiva med Spackelförsänkning på alla fyra sidor (y)
Zynvinkeln: Har du fått till någon isolering så här 5 år senare?
Batbyggare: Jag kommer troligtvis lösa ut min bror från pappas hyresfastighet.. Ska till banken i början veckan... Det är så att taket är slut..betong pannorna är 50 år gammla. Huset är 200m2 per plan och det är ett sadeltak med 2st nichar ut om ni förstår. Så uppeifrån set taket ut som ett kors.. Det krävs hög ställning.. Är det någon dom gjort något liknande?
Mountain_Valley: Jag bygger om vinden till boyta och skall snart lägga golvspån. Men hur gör jag här ute (se bild). Behöver jag dra kondensplasten från taket och på något vis och ”koppla ihop” den med befintlig plast i ytterväggen så det blir tätt mellan undervåning och vind? Och hur reglar jag upp och bygger den lilla väggen där kattvinden tar slut (röd markering i bilden). Det skall alltså
Svampe: Ja, jag hade inte varit orolig för att det inte håller. Kommer det riktigt mycket snö och det börjar svikta så är det bara att skotta bort snön så är problemet löst. Så håll lite koll på hur det ser ut de närmaste vintrarna så lär du dig snart hur mycket snö det kan ligga på taket innan det känns som att det är dags att skotta
Kaffegök: Har haft fuktskada på det pappspända innertaket. Pillat bort stora färgflagor som lätt faller bort. Låter det torka nu. Ingen limfärg. Målat med vanlig takfärg översta lagret. Hur går jag vidare..? [bild]
StSw: [citat] Kan vara ett bra alternativ för mig då även detta är ett 1800-tals torp. Tack! (PS menade inte att kapa tråden)
jordraketen: Jo 90⁰ rakt över brädan kan jag köpa. Men bör jag inte ställa klingan 10-15⁰ för att minimera en ful glipa?
Anonymiserad 282191: Man kan väl säkra fjädern genom att trä en vajer igenom och fästa,så fjädern inte skjuter iväg om den brister menar jag:thinking:
JohanN03: Klipper man profilen bakom vindbrädorna också? Gissar att den delen reser sig upp för mycket annars?