Många trådar om bärande väggar och kattvind. Förstått att det kan gå att läsa sig till på ritning om väggarna är bärande. Är det något som går att utläsa från den här ritningen? Väggarna är klädda med gipps och plank.
 
  • Arkitektritningar av husets fasad och planlösning, indikerar möjliga bärande väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med trägolv och väggar delvis spacklade, vit pil pekar på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolsritning saknas. Men troligen är stödbenen bakom din vägg bärande.
 
Är väl också fullt troligt att det är den isolerade delen du vill riva så du får isolera ut längs taket om du öppnar där.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Takstolsritning saknas. Men troligen är stödbenen bakom din vägg bärande.
Hur tätt står de vanligtvis? Vi ska bara få plats med sängen så endast två meter. Grejar taket det?
 
S Svanteman skrev:
Är väl också fullt troligt att det är den isolerade delen du vill riva så du får isolera ut längs taket om du öppnar där.
Jo det har jag räknat med.
 
  • Gilla
Hirre
  • Laddar…
J jimmythefossa skrev:
Hur tätt står de vanligtvis? Vi ska bara få plats med sängen så endast två meter. Grejar taket det?
Svårt att svara på, mellan 90-120cm kanske...
Du måste räkna på bärighet och förstärka konstruktionen om du ska ta bort ett stödben, behövs nog en konstruktör och bygganmälan till kommunen då om du ska göra det ordentligt.
 
Inblick i takutrymme med stående furupanel och isolering lindad med ståltråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag borrat ett hål och tagit en bild. Eftersom det inte står några stolpar där så antar jag att väggen är bärande isig? Det är ju stående furu i den. Borde väl vara lugnt att såga upp 2 meter och lägga limträ runt öppningen? En annan sak. Vad är det för isolering som ligger längs nocken på sidan? Den är lindad med ståltråd.
 
Jag gissar att du har stödben till takstolarna i väggen, riv lite försiktigt och inspektera. Det ser ut som att du har ett rör med isolering runt, har du något fläktsystem i huset?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag gissar att du har stödben till takstolarna i väggen, riv lite försiktigt och inspektera. Det ser ut som att du har ett rör med isolering runt, har du något fläktsystem i huset?
Jag har ventilation från två ställen men de går rakt upp genom taket med små egna skorstenar. Finns ingenting som går ner eller ut där det röret ligger.
 
J jimmythefossa skrev:
Jag har ventilation från två ställen men de går rakt upp genom taket med små egna skorstenar. Finns ingenting som går ner eller ut där det röret ligger.
Skulle kunna vara så att det är ett rör som inte används. Det ser ut att gå ner i tvättstugan under men där är taket stängt. Kan vara så att de täppte igen det när de satta in ventilerade fönster där på 2000-talet
 
Ja, så kan det vara.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.