Jag håller på att planera inför renovering av en 2delad lada jag har. Tanken är att byta tak, idag är det tegel och tänkte lägga antingen shingel eller plåt.

Den bättre delen av ladan består taket av tegel, läkt, undertak av stående brädor. Här funderar jag, lägger man råspont som undertak så brukar den ju ligga ner gör det nån skillnad att ha den stående? Min tanke var att ta en liten bit av taket i taget typ 3 meter brett och upp till nocken då skulle det vara kanon att ha stående råspont och papp som går frånt nock till fot. Är det ok att göra så eller bör jag tänka om? Nånting extra man behöver gör med en sån lösning?

Den sämre delen är lite annorlunda där ligger tegel, läkt, inget undertak men några glest placerade runda pinnar(stående), sen rejäla barkade runda stockar(liggande). Tanken är väll att göra samma här jobba på en liten bit av taket i taget och på nått sätt lägga stående råspont, allt utom dom barkade stockarna ryker. Min fundering är vad jag ska spika råsponten i, stockarna är nog helt runda kanske inte i så bra skick överallt, kanske inte rakt överallt. Min tanke var att slå på en regel vid sidan av stocken så kan jag justera taket lite så det blir lite rakare och få nått färskt att spika råsponten i. Men stockarna är runda och rätt grova kanske 30cm så det blir nog inte så bra att lägga en plan regel mot den runda stocken.
Har ni nå tips och ideer hur man kan göra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.