Jag håller på att bygga en Friggebo, igår kväll blev jag klar med att lägga taksprång
enligt väderprognoser skulle det inte regna och jag täckte vakna tidigt och lägga takpapp så jag täckte inte taket men nej det regnade i natt. Nu har jag täckt med presenning
Nu till frågan -hur allvarligt är då detta? Behöver jag byta ut hela taket?
Tacksam för all typs och råd!
//Berra
enligt väderprognoser skulle det inte regna och jag täckte vakna tidigt och lägga takpapp så jag täckte inte taket men nej det regnade i natt. Nu har jag täckt med presenning
Nu till frågan -hur allvarligt är då detta? Behöver jag byta ut hela taket?
Tacksam för all typs och råd!
//Berra
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Skicka en bild.B berraW23 skrev:Jag håller på att bygga en Friggebo, igår kväll blev jag klar med att lägga taksprång
enligt väderprognoser skulle det inte regna och jag täckte vakna tidigt och lägga takpapp så jag täckte inte taket men nej det regnade i natt. Nu har jag täckt med presenning
Nu till frågan -hur allvarligt är då detta? Behöver jag byta ut hela taket?
Tacksam för all typs och råd!
//Berra
Kanske inte alls ett problem eller kanske ett stort problem. Du måste kolla hur råsponten mår.
Sen beror det på vilken möjlighet du har att torka ut träet i efterhand. Ska du bygga in eventuell fukt är det inte bra såklart.
Tack för det snabba svar det kommer att regna i två dagar enligt väderprognoser sen sol i två dagarDarling McFluff skrev:
Om råsponten var blöt när ni la på presenningen beror de nog på hur länge presenningen får ligga kvar om översidan blir påverkad eller inte.
En fundering orelaterat till frågan; ska det in en plåt under nederkanten av fasadpanelen eller hur kommer täcka för mellanrummet mellan den tryckta regeln och panelen?
En fundering orelaterat till frågan; ska det in en plåt under nederkanten av fasadpanelen eller hur kommer täcka för mellanrummet mellan den tryckta regeln och panelen?
Hej Ja råsponten var blöt när jag la på presenningen imorse som jag sa tidgare så kommer det att regna i två dagarCentano skrev:
Om råsponten var blöt när ni la på presenningen beror de nog på hur länge presenningen får ligga kvar om översidan blir påverkad eller inte.
En fundering orelaterat till frågan; ska det in en plåt under nederkanten av fasadpanelen eller hur kommer täcka för mellanrummet mellan den tryckta regeln och panelen?
ja det kommer att täckas med plåt
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag tror det blir bra bara du låter det lufta och torka. Du kan tillexmepel lägga en regel under presenning där det är blött för att få mer luftcirkulation.
Sen viktigt att inte isolera innan någon fukt, låt det torka!
Sen viktigt att inte isolera innan någon fukt, låt det torka!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När vårt hus byggdes år 2010 kom regnet när råsponten, 17 mm, var lagd men innan takpappen kom på.
Vid gavlarna såg takutsprånget ut som Hela havet stormar, och jag snabbinkallade vår kvalitetsansvarige.
Men efter ett par dagars solsken var råsponten fin igen
Så jag tror nog att ditt tak klarar sig.
Täck av det när vädret har blivit bättre så torkar det nog upp snabbt.
Vid gavlarna såg takutsprånget ut som Hela havet stormar, och jag snabbinkallade vår kvalitetsansvarige.
Men efter ett par dagars solsken var råsponten fin igen
Så jag tror nog att ditt tak klarar sig.
Täck av det när vädret har blivit bättre så torkar det nog upp snabbt.
Hej tack nu har solen kommit fram och jag tog bort presenning och det ser ut som att det håller på att torka.Darling McFluff skrev:
när vet man att det är dags att lägga takpapp ?
Håller helt med!useless skrev:
Så länge vi inte pratar om "år" är det nog ingen fara alls.Centano skrev:
Som de flesta skriver. Låt det torka några dagar med uppehåll utan presenning så är det garanterat ingen fara att virket blivit blött. Det torkar!
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Så länge virket kan andas neråt så är det ingen fara.

