Jag håller på att bygga en Friggebo, igår kväll blev jag klar med att lägga taksprång
enligt väderprognoser skulle det inte regna och jag täckte vakna tidigt och lägga takpapp så jag täckte inte taket men nej det regnade i natt. Nu har jag täckt med presenning

Nu till frågan -hur allvarligt är då detta? Behöver jag byta ut hela taket?

Tacksam för all typs och råd!

//Berra
 
B berraW23 skrev:
Jag håller på att bygga en Friggebo, igår kväll blev jag klar med att lägga taksprång
enligt väderprognoser skulle det inte regna och jag täckte vakna tidigt och lägga takpapp så jag täckte inte taket men nej det regnade i natt. Nu har jag täckt med presenning

Nu till frågan -hur allvarligt är då detta? Behöver jag byta ut hela taket?

Tacksam för all typs och råd!

//Berra
Skicka en bild.

Kanske inte alls ett problem eller kanske ett stort problem. Du måste kolla hur råsponten mår.

Sen beror det på vilken möjlighet du har att torka ut träet i efterhand. Ska du bygga in eventuell fukt är det inte bra såklart.
 
Är det någon isolering under? Annars är det bara att jobba vidare och låta det torka ut. En bräda blir inte förstörd bara för att den blir blöt några gånger.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Skicka en bild.

Kanske inte alls ett problem eller kanske ett stort problem. Du måste kolla hur råsponten mår.

Sen beror det på vilken möjlighet du har att torka ut träet i efterhand. Ska du bygga in eventuell fukt är det inte bra såklart.
Tack för det snabba svar det kommer att regna i två dagar enligt väderprognoser sen sol i två dagar
 
  • Byggprojekt med pågående timmerkonstruktion skyddad med presenning mot kommande regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Är det någon isolering under? Annars är det bara att jobba vidare och låta det torka ut. En bräda blir inte förstörd bara för att den blir blöt några gånger.

Nej det ingen isolering under men tanken är att isolera goven
 
Om råsponten var blöt när ni la på presenningen beror de nog på hur länge presenningen får ligga kvar om översidan blir påverkad eller inte.

En fundering orelaterat till frågan; ska det in en plåt under nederkanten av fasadpanelen eller hur kommer täcka för mellanrummet mellan den tryckta regeln och panelen?
 
Råspont (och andra brädor) som ligger kant-i-kant kan svälla och resa sig. Samt om det finns isolering nånstans som blir blöt är det obra.
I övrigt torkar virket ut igen.
 
  • Gilla
berraW23
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Om råsponten var blöt när ni la på presenningen beror de nog på hur länge presenningen får ligga kvar om översidan blir påverkad eller inte.

En fundering orelaterat till frågan; ska det in en plåt under nederkanten av fasadpanelen eller hur kommer täcka för mellanrummet mellan den tryckta regeln och panelen?
Hej Ja råsponten var blöt när jag la på presenningen imorse som jag sa tidgare så kommer det att regna i två dagar

ja det kommer att täckas med plåt
 
Jag tror det blir bra bara du låter det lufta och torka. Du kan tillexmepel lägga en regel under presenning där det är blött för att få mer luftcirkulation.

Sen viktigt att inte isolera innan någon fukt, låt det torka!
 
  • Gilla
berraW23 och 2 till
  • Laddar…
När vårt hus byggdes år 2010 kom regnet när råsponten, 17 mm, var lagd men innan takpappen kom på.
Vid gavlarna såg takutsprånget ut som Hela havet stormar, och jag snabbinkallade vår kvalitetsansvarige.
Men efter ett par dagars solsken var råsponten fin igen :)

Så jag tror nog att ditt tak klarar sig.
Täck av det när vädret har blivit bättre så torkar det nog upp snabbt.
 
  • Gilla
berraW23
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Jag tror det blir bra bara du låter det lufta och torka. Du kan tillexmepel lägga en regel under presenning där det är blött för att få mer luftcirkulation.

Sen viktigt att inte isolera innan någon fukt, låt det torka!
Hej tack nu har solen kommit fram och jag tog bort presenning och det ser ut som att det håller på att torka.
när vet man att det är dags att lägga takpapp ?
 
useless useless skrev:
Är det någon isolering under? Annars är det bara att jobba vidare och låta det torka ut. En bräda blir inte förstörd bara för att den blir blöt några gånger.
Håller helt med!

Centano Centano skrev:
Om råsponten var blöt när ni la på presenningen beror de nog på hur länge presenningen får ligga kvar om översidan blir påverkad eller inte.
Så länge vi inte pratar om "år" är det nog ingen fara alls.

Som de flesta skriver. Låt det torka några dagar med uppehåll utan presenning så är det garanterat ingen fara att virket blivit blött. Det torkar!
 
  • Gilla
berraW23
  • Laddar…
Hej Tack för alla svar!
ska man fuktmäta taksprång innan takpapp läggning?
 
B berraW23 skrev:
Hej Tack för alla svar!
ska man fuktmäta taksprång innan takpapp läggning?
Nej det tycker jag är överkurs men det skadar väl inte såklart, du märker väl om den verkar schysst och torr.
 
  • Gilla
berraW23
  • Laddar…
Så länge virket kan andas neråt så är det ingen fara.
 
  • Gilla
berraW23
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.