Jag har just köpt ett hus, där det finns en mikrobiell påväxt i underlagstak. Se bilden. Besiktningsexpert bedömmer också att allmänventilationen (självdrag) är rent generellt något svag. Hen rekommenderar en vidare teknisk undersökning för att konstatera orsaken till den påväxt som noterades samt för att se om/vilka åtgärder som behöver vidtas. Huset var inte bebott sedan december-18 och ombudet visste inte hur bra vädrades huset och hur varmt var det i huset under kalla årstider. Jag undrar hur snabbt behöver jag åtgärda vinden med tanke på att inte låta mögel/svamp (eller vad det är nu där på virket) förstöra huset/taket. Taket lades om för 31 år sedan och kankse måste bytas ändå snart. Men jag funderar på att söka ett bygglov för att bygga ut vinden genom att höja taket och inreda vinden med sovrum och badrum. Vad skulle ni, experter, tipsa mig att göra snarast för att inte förstöra vinden eller huset, men samtidigt ha en möjlighet att kunna bygga om vinden/taket under 2021 eller 2022. Mycket tacksam för all hjälp iom att det är mitt första hus och jag bara börjar lära mig att vara husägare.