Byggahus.se
Funderar på nytt tak till bostadshuset.
Det är ett sadeltak med 45 gr lutning och ca 120kvm per sida (21x5,6)
Idag är det fyrkantiga eternitplattor men tanken är att riva ner dem, sätta ny råspont och underlagspapp. Sen täckning av något slag. Är två tegelskorstenar mitt i nocklinjen, ett takfönster på ena takfallet och en plåtskorsten som är helt på det andra takfallet.

Som gör-det-självare blir jag lite intresserad av klickplåten.

Har någon erfarenhet av att lägga sådant?
Är det så enkelt som monteringsanvisningarna gör gällande?
Vad kostar själva plåten? Det går inte hitta priser online förutom på ett ställe och jag misstänker att man kan få det billigare på offert, så hade varit roligt att ta del av priser för någon som lagt plåttak med klickfals nyligen.

T tompaah7503 skrev:
Vad kostar själva plåten? Det går inte hitta priser online
Jag hittade snabbt i alla fall två sidor med priser:
https://www.plåtgrossisten.se/se/ta...sten.se/se/takplåt/nostalgi-klicktak-36921100
https://www.blocket.se/vi/Tjock_Bandtackningsplat_klickplat_77836145.htm
Och en utan pris, man får ringa:
https://www.klicktak.se/butiken

Men jag tycker det låter som ett utmärkt förslag till gör-det-själv-jobb om du inte är höjdrädd!
Nog käckt förstås att ha med en kompis, för med långa plåtar är det nog inte lätthanterligt för en person.

(Har inte själv lagt sådan takplåt, däremot en del plåt med tegelimitation av olika typer.
Bl. a. hade Plannja en tegelimitation med inbyggd "regel", vilket gjorde den lät och snabb att lägga)

Jag har ingen annan erfarenhet än att lägga trp/tegelplåt som jämförelse på ett gammalt tak. Och i dessa fel har det varit oerhört viktigt med tanke på ett bra slutresultat att man får till första plåten i exakt läge. För det är med dens hjälp man kan få en bra linje i takfoten så att det inte kommer att fattas material i nämnda del eller i nocken. Vidare så vid detta läge med plan plåt så är det också av största betydelse att det är ett över hela takets fall är ett jämnt underlag. Är det ojämnt på något ställe så blir det svårare och svårare ju längre bort man kommer att få till klickfalserna på ett säkert sätt.
M.a.o så lämpar sig detta system bättre vid nyproduktion än ett gammalt hus som har satt sig. Vidare så kanske du bör ta kontakt med en plåtslagare som är villig att åta sig att få till hindren innan du börjar. Det kan vara svårt att i efterhand få tag i någon som överhuvudtaget är villig att ta över när ytan är redan lagd. Och detta speciellt om klicktaket är lagd på reglar.

• Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
Jag vill understryka det Noramasen skriver, dels vikten av ett jämnt underlag, dels att först leja en plåtslagare för hindren. Bortsett från det är det ett mycket bra takmaterial som ser snyggt ut och kan hålla ganska länge om man väljer rätt kvalitet.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack båda.
Taket är idag klätt med eternit-plattor och av många tak mina ögon vilat på är takfallen på detta några av de rakaste jag sett. Nocken, foten och skivan kan man inte se någon svikt i.

Det är riktigt bra tips att ha kontakt med plåtslagare som vill göra pilljobben innan man börjar.
Alternativet till klickplåt för vår del vore pannplåt, utifrån det estetiska. Det borde vara ett snäpp mer förlåtande att lägga känns det som.

Angående höjdräsla så tränade jag och sambon förra sommaren med att lägga nytt tak på en länga på gården, det var ett större jobb där vi rev ner allt till takstolarna, riktade upp dem samt resten av stommen innan påsalning, spontning och pappning. Har hyggligt förtroende att vi fixar den här typen av jobb själv.

upload_2019-1-14_6-23-24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jag har lagt klickfals på fritidshuset. Var väldigt enkelt att lägga och eftersom plåtarna är smala är de rätt enkla att hantera. Enda krismomentet är väl att dra upp långa plåtar så att man inte bryter dem. Nu hade jag fördelen att ha ett rätt låglutande tak, är ju lite mer utmanade med 45 grader men det gäller ju oavsett typ av plåt. Planerar att lägga samma rak i sommar på en gäststuga.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Som plåtslagare gillar jag av naturliga skäl inte klicktak. Dock är det ett väldigt bra alternativ för hemmapulare . Lite att tänka på är ex.hinder på taket . Skorsten osv. Inte säkert att plåtslagaren kan leverera samma nyans som klicktaket exakt . Sean kan det.komma frågeställningar om garantier när det falsats ihop med klicktaket. Bvems är ansvaret om det börjar läcka.
Osv . Oftast brukar plåtslagaren ta i lite extra med offert på bara hinder på taket .
Mitt tips är ta offert på hela taket av plåtslagaren samt en offert på bara hindren
Så kommer du se att skillnaden inte är så stor som många tror gentemot klicktak

• Gilla
bowa 50 och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med Pelle plåt.

Eftersom jag är skeptisk mot klicktak så skulle jag begära offert på ett helt dubbelfalsat tak respektive offert på anslutningarna som måste göras för ett klicktak.
Är klicktaket mycket billigare måste man väl leva med skiten men om prisskilnaden är överkomlig skulle jag ta dubbelfalsat. Fastän jag är fanatisk gör-det-självare.

• Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Tack för synpunkter!

Allt jag läst om riktigt falsat tak är att det kostar mellan 500-1000 kr/kvm att lägga. Det handlar om 230 kvm så det blir 115-230.000 kr. Det har vi helt enkelt inte ekonomi till.

Klickplåten kostar listpris 260 kr/kvm och då är det innan man gått på offerter och ställt leverantörer mot varandra. Det är förvisso så att det tillkommer mer än själva plåten till detta men det är ändå betydligt billigare.

På vilket sätt är det befogat att vara skeptisk till klicktak eller "skiten"?
Jag kan förstå att yrkesman inte gillar produkten då det är riktat mot gör-det-självare. Men jag kan inte se att den skiljer sig från andra gör-det-själv-produkter som pannplåt eller TP20. Eller vad är det som gör klickplåt till "skit"?
Kom gärna med all saklig kritik nu, hellre nu än efter att jag köpt och lagt "skiten" ;)

• Gilla
perror
  • Laddar…
Jag skulle nog kunna säga att klicktak kan vara ett alternativ vid nyproduktion för den som lägger taket själv. Förutsatt att det inte finns några hinder på taket. Finns det hinder så blir det lite mera komplicerat speciellt ifall det är placerat en bit ner på takfallet. Visst kan man lägga ett bakstycke hela vägen upp till nock men hur blir det med infästningar då? Vidare så bygger hela systemet på att det ska vara lister som blir slutresultatet vid hinder och nockar, istället för falser som avslutar takytan. Sedan så är det också sårbart med temperaturrörelser som man bör ta med i beräkningar vid lite längre fall -speciellt viktigt mot hinder.
Det finns egentligen massor med argument men då jag sitter med min Ericsson GA 628 så tar det för lång att redogöra. ;)

• Haha
xph
  • Laddar…
Kolla på att i stället för att lägga nytt takyta, så lägg solpanel i stället. Det finns ett bidrag att få.
Vissa tillverkare har blindpanel som man kan kapa och anpassa till regndalar och till vindskivor.
Återbetalningstiden är ner till 7 år och man har ”gratis el”
Det räcker med den vanliga underlagspappen av god kvalité och sedan panelen.

Jag vet inte vad som anses vara många hinder.

På bilden nedan är det från vänster till höger:
  • Skorsten mitt över nock, påverkar båda sidor
  • Takfönster
  • Plåtskorsten, påverkar endast baksidan
  • Skorsten, påverkar endast baksidan
Inget av detta är långt ner på taket. Har konsulterat en plåtslagare som sagt sig vara villig att göra anslutningarna mot dessa fyra föremål vid läggning av klicktak.

upload_2019-1-17_9-58-34.png

Angående solpaneler så ska det läggas på detta takfall, hela ytan höger om takfönstret. Men det är en annan historia. Vill ha ett fullgott tak under panelerna.

Företaget ligger förvisso rätt långt från Skåne men de har en rätt bra hemsida. www.falsat.se

Jo, de ser väldigt lika ut. De jag länkade till gör även huvar till skorstenar/ventilation mm i samma plåt som taket.

Nu är det ju snart 10 år sedan jag la vårt tak och vill minnas att vi betalade ca 150 kr/kvm men det lär ju ha hänt en del sedan dess.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.