Byggahus.se

Byta ut timmerstock under taket?

1. T
    Medlem · 3 inlägg

Timmo

Medlem
  2. S
    Medlem · Västernorrland · 6 577 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Till att börja med så lär du nog fundera över vad som ska bära taket sen då om du ska ha "öppet". Idag står det ju på stolpar ner i stommen och tar du bort bärlinor så stolparna försvinner. Ja då lär du nog ha beräknade takstolar istället som dessutom ska stå på väggar som ska vara stabila nog.....

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 3 inlägg

Timmo

Medlem
    Tack för svaret

Tack för svaret!

Jag har gjort en enkel bild att visa hur det ser ut idag. Den stolpe har inte stott där när huset var byggt - där var en kamin innan och när huset blev vatten skadat började förra ägaren renovera taket. Idag har huset plåttak (45 krader och takyta 40kvm)

Den grön uta är vinden ovanpå första rummet. Dom röda är timmerstockar och dom 2 första är skadade och lagat. Nu undrar jag om man kan flytta denna stolpe bredvid skortenen istället (att den ska stå på vinden) och man tar bort dom 2 timmerstockar som är skadade.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Ridge.png

4. D
    Medlem · VästraGötaland · 451 inlägg

doubleH

Medlem
    Du kan nog inte ta bort de skadade stockarna utan att ersätta dem med nya - de bildar takstolarnas underram och utan dem vill väggarna pressat utåt av takets tyngd.
    Om inte stolpen stått där från början så måste du nog fundera över varför den satts dit.
    Trolig orsak är väl att takets "nockbjälke" börjar sjunka/säcka ihop på mitten och att man stoppat det mha en stolpe på mitten.
    Om du tar bort den så kan det bli väldigt fel...
    Du bör nog ta dit någon som jobbat med och har kunskap om gamla hus för att få ett utlåtande om både vad som kan göras och vad det beräknas kosta.
    Iom att du frågar så tolkar jag det som att du inte ämnar göra jobbet själv...?

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 3 inlägg

Timmo

Medlem

De stockarna (de röda på bilden) är inte fast med de gula och distans mellan stockarna är ganska oregelbunda (är inte riktiga takstolar). Därefter tänkte jag om man kan flytta den stolpe som stöttar taket just nu så att den ska stå bredvid skortenen istället (förra bilden) och stöttar taket. Distansen från skorstenen till vägg är unefär 3,5 meter och taket är inte så tungt (jag tror).

Jag har försökt att hitta någon som kan det bättre än jag men ganska svårt faktist.

Är vädigt taksamt för all hjälp och råd!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Ridge_shape_0_0.png

6. D
    Medlem · VästraGötaland · 451 inlägg

doubleH

Medlem
    Oavsett om de sitter fast i takstolarna eller inte så måste de sitta fast i väggen (samma vägg som takstolarna sitter fast i).
    Bjälkarna (de röda) skall hindra väggarna från att pressas utåt pga takets tyngd - de måste finnas där.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.