Vi har precis installerat en trygghetsvakt uppe på nockvinden med värmekabel. Jag har även köpt en väderstation med tre sensorer för hålla ett öga på fuktigheten.

nockvinden har bra fuktighet, så maskinen sköter jobbet bra. Värt att nämna är också att installatören tryckte ner lite isolering i luftgångarna ner mot kattvinden för att maskinen ska kunna hålla nocken helt säker. Detta ingrepp är helt okej att justera lite på, viktigaste är att maskinen klarar av arbetet, eftersom nocken är där fukten samlas.

nere i kattvindarna så gjorde vi så att vi fyllde upp takfotfacken med isolering o vindduk för stabilisera temp o fuktighet (vilket märks) sen är planka i den stora glipan som tidigare drog in uteluft (ca 2-3 cm) för ventilera vinden. Detta ingrepp med plankan måste göras för en sådan avfuktare ska fungera.
Kvar nere i kattvinden lämnade vi en glipa på ca 1 cm precis i slutet av taket, för att få in lite ventilationen till just kattvindarna.

frågan är: kattvinden åt väst håller sig skapligt stabilt på 67-72% fuktighet, även om det vart över 90% utomhus på sistone.
Kattvind öst som är generellt några grader kallare har haft en fuktighet på ca 73-82% fuktighet.
Så min tanke är om man kan göra några enkla ingrepp på östsidan utan att man behöver installera fler maskiner eller värmekällor?
jag var inne på om man kan isolera snedtaket, men då kör man endast varann takstolsdel (detta för fortfarande ge en chans för solens värme att komma in i vinden)
För om man bombar helt tätt med isolering blir det generellt kallare o därmed fuktigare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.