Hej! Slet just bort köket och såhär såg det ut under masoniten. Antar att fukten gått upp i taket och blivit lite fuktig på sponten. Ska byta köket nu och köra ett innertak ska man göra nått åt dehär? Här jag en plast där så går väl fukten bara upp någon annanstans?
Tips mottages.
Huset byggt - 59 kutterspån på taket kallvind
Tips mottages.
Huset byggt - 59 kutterspån på taket kallvind
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Börja med att applicera
http://www.jape.se/mogel-fri/
Det dödar mögelsporerna så att de inte blåser runt i levande form.
Vill du sen ta bort dem mekaniskt så gör det...
Om inte så kan man börja med klorin, det bleker möglet. Därefter mögel-fri för att döda det.
Finns fler märken/produkter
http://www.jape.se/mogel-fri/
Det dödar mögelsporerna så att de inte blåser runt i levande form.
Vill du sen ta bort dem mekaniskt så gör det...
Om inte så kan man börja med klorin, det bleker möglet. Därefter mögel-fri för att döda det.
Finns fler märken/produkter
Det finns ingen anledning att döda svartmögel, eftersom det finns sporer överallt. Nytt mögel etablerar sig varken lättare eller svårare om det redan finns på platsen. Det är enbart fukten och temperaturen som spelar in. Däremot blir jag lite fundersam kring varför möglet är så tydligt placerat i vad som ser ut att vara ett takstolsfack. Har du kollat på ovansidan om det finns något att anmärka på där?
T term skrev:Det finns ingen anledning att döda svartmögel, eftersom det finns sporer överallt. Nytt mögel etablerar sig varken lättare eller svårare om det redan finns på platsen. Det är enbart fukten och temperaturen som spelar in. Däremot blir jag lite fundersam kring varför möglet är så tydligt placerat i vad som ser ut att vara ett takstolsfack. Har du kollat på ovansidan om det finns något att anmärka på där?
Var finns faktan som underbygger detta?
Min fakta baseras på
https://www.lfs-web.se/mogel.htm
Där finns också ett antal källhänvisningar listade.
För att vara på den säkra sidan bör man skapa undertryck och köra en ozongenerator.
Försök bestämma orsaken och åtgärda. Själva behandlingen råder olika åsikter om. Mest radikalt är att byta material, minst radikalt är att kembehandla.
Är det luktfritt och orsaken åtgärdad så skulle jag själv välja kem, eventuellt kombinerat med tvättning eller slipning eftersom det kommer byggas in bakom något sorts spärrskikt och ytskikt.
Kem väljes också utifrån åsikt, kunskap eller religion, tex Odox, Jape, Boracol, Klorin, Ättika. Tvättt likaså.
Slipning kan föregås av kem, vissa rekommenderar hyvling andra menar att man alltid ska kema innan slipning.
Lycka till
Är det luktfritt och orsaken åtgärdad så skulle jag själv välja kem, eventuellt kombinerat med tvättning eller slipning eftersom det kommer byggas in bakom något sorts spärrskikt och ytskikt.
Kem väljes också utifrån åsikt, kunskap eller religion, tex Odox, Jape, Boracol, Klorin, Ättika. Tvättt likaså.
Slipning kan föregås av kem, vissa rekommenderar hyvling andra menar att man alltid ska kema innan slipning.
Lycka till
Det finns mycket forskat på detta, och jag skulle nog ta uppgifter från ett företag som arbetar med mögelsanering med en nypa salt. Källhänvisningarna de anger verkar dessutom vara de egenskrivna artiklarna! Jag tänker att du kan få googla lite mer själv beroende på vad det är du mer specifikt är ute efter. Rent generellt verkar informationen de har dock vara korrekt, förutom de alarmistiskt skrivna råden om hur man bör skydda sig innan man närmar sig ett rum med mögel i!mathiash77 skrev:
Skapa undertryck bör man alltid sträva efter, ozongenerator är däremot trams som endast tillfälligt kan ta bort obehagliga dofter.

