K
Krewlir: [citat] Nja, inte riktigt sugen på det. Tänkte modernisera lite :)
2 svar · 1,3k läst
K
Knuten26: Luftspalten ska vara minst 25 mm! Tänk också på att sätta friskluftsventiler i varje rum. Förslagsvis Fresh runda 90mm.
7 svar · 16,6k läst
·
H
Hattifnatti: [citat] Okej! Tack för förklaring, nu förstår jag problemet! Japp, plåten är spikad. Kanske blir att byta den helt i sådana fall. Har hört att det kan vara knivigt att få tillbaka den på samma sätt men funderade på hur knivigt det var. Men verkar ju uppenbarligen inte så lätt.
4 svar · 3,4k läst
·
MollySund
MollySund: Tack!
7 svar · 2,1k läst
·
MollySund
7 svar · 2,1k läst
·
S
saiter: Inga problem att såga med tex. en sticksåg. Plast rostar ju inte häller. (y) //AA
1 svar · 8,0k läst
S
saiter: Lägg brädor på sidan och skruva i din gamla takstol. Jag hade gjort brädorna lika breda som takstolen är längst inne. Låt dom va samma bredd hela vägen ut. Där din takstol slutar lägger du i virke mellan brädorna, och utåt. 45x120 eller vad som passar. Du kan ju bygga en och se hur det blir? Du får kanske börja med att bygga en ställning. Sen får du riva din gamla takfot och bygga
1 svar · 4,4k läst
·
S
saiter: Ja det är möjligt att genomföra. Men. . . Har du för mycket pengar? Vill du riva halva huset? Kommer nämligen bli kaos när ditt gamla platta tak ska rivas. Förutom isolering, ångspärr, luftspalt och el ska ev. ventilation göras om. Vill du gå vidare tror jag på alt. 2 Troligen måste takreglarna byggas på så du får i ordentligt med isolering. Kolla med en lokal byggfirma vad de har
1 svar · 7,0k läst
K
klas80: Beror ju på vilken typ av plåt som ska användas. Normalt skruvas takplåt i bärläkt, men bandplåt läggs på råspont med papp.
3 svar · 2,7k läst
pelle plåttak
pelle plåttak: låter som takfotsbrädan är sne som en banan då finns inte så mycket att göra mer än att justera takfotsbrädan
3 svar · 2,1k läst
ARJU
ARJU: Taket ska kapas till rätt längd innan man lägger på det. Det är för långt i dagsläget vilket gör att det blir svårt eller omöjligt att få till hängrännor, du behöver något att skruva rännorna mot vilket inte finns så som du lagt på taket. Jag tror det enklaste i denna situation är skruva fast en vindskiva och måtta in hängränna. Skruva bort aluminium profilerna längst ner
5 svar · 5,4k läst
·
B
byggaeko: Täta bara just det enda hålet med byggfog.
5 svar · 4,5k läst
B
Borav6: Jag har en modulskorsten som går igenom ett uterumstak som nu ska läggas om. Det är förra ägarens verk och han valde att täta med fogskum runt skorstenen! Det höll givetvis inte tätt och det är lite sent att montera en stos då jag inte vill riva ned skorstenen. Jag har testat med diverse. Mest framgångsrikt är Benders skorstenstätning, men plötsligt vid ett slagregn så var inte det
0 svar · 3,3k läst
R
Revoman: Kommit fram till att jag bygger en egen huv av formplyfa som jag sen har plåtslagare till att bygga beklädnad. Ska ha avloppsluftning rakt upp genom den lådan och ventilation från paxfläkt i badrum med kallras skydd inbyggt inne i fläkten. Nu till frågan, hur gör man avslut med den för att inte få snö som yr in i ventilationskanalen? Ett sånt här kan ju inte fungera. Huset ligger i
6 svar · 12,6k läst
·
C
claym: [citat] Jag har er ett falsat plåttak. Skrev en fråga tidigare med bilder, kika här om det är nått i färgen du känner igen https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-plattak-hur-ta-bort-pavaexten-etc.378628/ jag ska uppdatera min fråga när jag kommer hem från semestern. Taket såg tråkigt och fult ut innan, slutresultatet blev riktigt bra ! Så... som svar på din fråga: ja det går
6 svar · 6,0k läst
J
Jotsat: Kort uppdatering. Körde på det eminenta förslaget att ersätta med fibercement utan asbest. Nu ligger det här. ca 40kvm taktäckning, kostade ca 19kkr med leverans direkt från leverantör. Var inne hos en bygghandel och tänkte beställa där och jämför jag offert skulle de ha 34k för samma produkter, så det lönade sig klart att beställa direkt. På det nya reglar, lite plåt och så
7 svar · 5,7k läst
·
B
bldr: [citat] Fotplåten monterar jag väl på råsponten? I bilden nedan fattas dock råsponten. Men fotplåten går över fotbrädan. Blir inte klar av om råsponten slutar i kant med takstolen eller om det ska sticka ut en bit. [bild]
16 svar · 16,4k läst
·
Bo arnold
Bo arnold: Tvätta taket o slipa o prima ev. rostfläckar måla helst spruta med Flügger plåtfärg jag har gjort så på tak med bra resultat.Använd inte oljefärg sitter dåligt på galvplåt akrylat har mycket bättre vidhäftning
3 svar · 2,7k läst
M
Mickefeb: Vill sätta innertak i mitt uterum som är vinterisolerat, har 50mm kanalplast och vattenburen golvärme men då uterummet blir väldigt varmt trots paxfläkt samt tillluft vill jag nu göra ett innertak med isolering. Frågan är om jag ska ha innertak, plast ( ångspärr ) sen isolering och en ventilerad luftspalt? Kan jag använda frigolit?, det kommer nog bli rätt varmt i luftspalten under
0 svar · 1,9k läst
R
Rullglädje: [citat] tack för ditt svar :)
15 svar · 2,3k läst
S
Stefan1972: Ja det är inga fuktskador iallafall.....
2 svar · 1,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Vi hade samma dilemma när vi byggde hus för tio år sedan. Trappa upp till vinden eller en rymlig hall med garderober och sittmöjlighet. Vinden var endast tänkt som förråd samt ett rätt sällan använt gästrum. Men vi valde en rejäl hall, för vi var trötta på de två- och treplanshus, med ständigt spring i trappor som vi haft dittills. I stället byggde vi en utvändig trappa på
1 svar · 3,5k läst
·
R
rikard454: [citat] Tackar o bugar! En bra idé! /Rikard
2 svar · 1,9k läst
B
basseman: skicka ett PM så kan jag ta lite bilder på vår
1 svar · 972 läst
S
sir j david: Jo, avsikten är att göra om ändå! Resten av huset har gammalt spåntak under teglet och renoveringe är i full gång (och där var läkten korrekt). Det här gröna är på farstutaket, farstun är tillbyggd.
10 svar · 1,4k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: nu vart det fel
9 svar · 3,5k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: [citat] har aldrig gjort det själv ( alltså målat självbärande stora profiler) , men det borde väl inte vara några problem om du inte har tummen mitt i handen. Måla dom på marken först och sedan lyft upp dom , sedan gå över en gång till
3 svar · 1,4k läst
K
Kickan123: [citat] Där har du en poäng. Tänkte man kunde mosa den i ena änden men det blir nog bara skit. Tack för svaret!!
2 svar · 1,2k läst
H
Hajjen: [citat] Precis, vi har samma tanke :) Det var min mening med "böj" haha, utkastare är ju rätt benämning förstås!
15 svar · 9,2k läst
·
A
Anki418: Hej! Tack för era svar :)
7 svar · 2,8k läst
F
falkn: [citat] Jo, men hur ser det ut under? Kanske är lättare att göra en liten sidledsförflyttning.
6 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.