Tak & Vind
Mikkebre: Hej! Vi bor i ett enplanshus på ca 117m2. Familjen växer och ytan behöver bli större. Våran plan är att inreda/bygga om vinden med hjälp av två stora takkupor (3,5m i bredd). I dagsläget har vi fackverkstakstolar o de behövs ändras o växlas av på något sätt. (konstruktionsfråga). Ytan som vi kommer få däruppe är ca 60 kvm (golvyta). 30 kvm kommer kunna räknas som boyta och
Silver78: Pappen skall in minst 10 cm under den pappspapp som ligger ovanför och ligga 10 cm överlapp minst på den del som ligger nedanför. Sedan skall alla skarvar tätas med asfaltsklister. Det är inte okej som de har gjort.
Whaxxor: Kontakta Masonite Beams så hjälper dom dig med dimensionering och pris på färdigkapade balkar med taktassar påspikade som bilden visar. Även nockbalk går att köpa och då är den dimensionerad av deras konstruktörer.
roli: Du kan kanske byta plats på den halva pannan och nästa hela panna. Då borde det bli lite lättare att fästa pannorna.
Omega_Zero: Är diffspärr plast duken som är ämnad för stoppa kondens att vandra uppåt? vi kommer sätta in mekanisk frånluft i samma veva. spontant tänker jag också att om man minimerar tillflödet av uteluft (eftersom klimaten blir ju aldrig riktigt super torrt) Så borde en styrd lösning i form av trygghetsvakten funka eftersom dem drar nytta av den torra luften o värmer bort de högre värdena.
Rickard.: [citat] OM det nu funkar riktigt bra så kommer du inte hitta någon billigare lösning om du nu inte vill försöka göra något själv.
skogstomten: Intressant att försöka jämföra planerade +miljonprojekt med 100-tals likvärdiga moment med akutjobb i semestertider på handgjorda grejor i få exemplar med många olika delarmoment. (Man skulle kunna säga att det verkligen är är att jämföra äpplen med päron...) Sen 12m upp lär ingen vilja/få jobba med stege och det krävs lite mer avancerad=dyrare ställning på de höjderna skulle
magnu: Näe, det är klart att luften inte rör på sig. Man har ju satt en "hatt" högst upp som inte har någon ventilation i toppen, bara på undersidan
pelle plåttak: Protokollet du lagt upp visar en bilaga på besiktningen . Finns det något mer protokoll ? Blev entrepenaden godkänd eller underkänd ? blev den godkänd så har entrepenören 2 månader på sig att åtgärda problemen , efter det kan du ta in annan hantverkare som slutför arbetet och skicka räkningen till honom . Dock viktigt att kommunicera det med honom edit , här kan du läsa mera .
L.O: Hej! Behöver byta tak snart då befintligt är sedan 1976, tvättat hela taket och bytt trasiga pannor en gång men nu känns det som det är dags för ett byte så att det är avklarat innan man går på mer renovering inomhus. Jag har googlat runt lite på firmor och tips osv. Finns ju något som heter TIB där man kan vara TIB-medlem eller ännu bättre TIB-auktoriserad. Då jag söker på
Alexn72: En liten inflikning. Att börja nerifrån och lägga horisontellt är det man brukar göra men har man brantare tak så är det mycket bättre att börja uppe och lägga horisontellt neråt. Då står du nämligen aldrig på pappen. Ska man lägga bandtäcktplåt utan ströläkt så är det att föredra.
MEE-84: [citat] Ovanför taket antar jag. Där kommer plast och sedan isolering. Behövs en luftspalt också.
NahojM: Det slutade med att vi enbart bytte pannorna. Board och läkt så väldigt bra ut när vi lyft av de gamla pannorna. Med solpaneler utanpå de nya takpannorna så känns det som att undertaket är väl skyddat. Framtiden får utvisa om det var rätt beslut.
straffarbete: Vi slår ihop två lägenheter till en och har bestämt oss för att bara behålla köket på övervåningen. Om man blir sjuk och/eller fattig tänker vi dock att det inte är dumt att ha möjligheten att bygga upp köket igen, antingen av tillgänglighetsskäl eller för att kunna hyra ut igen. Frågan är vad vi ska göra med köksfläkten? Är det bästa att sätta igen den helt och om vi mot
StSw: [citat] Tack, då lägger jag över också. Så blir det både hängslen och livrem (y)
Noramasen: Är väl inga konstigheter med denna beskrivning. Det står ju att det ska skruvas i varannan profilbotten, och det gäller ju även på höjdled. Så bilden visar rätt. Och lycka till med fortsättningen(y)
Omega_Zero: När det kommer till Bisons vindskyddspapp. Kan jag använda den ovanpå isoleringen ul på vinden också? Borde funka samma där? Även i Trossbottnen längst upp innan golvets spånskiva (mellan isoleringen och spånskivan) ?
Evamag: Jag spikade genom skyddsfolien. Även om det var lite bökigt att få bort det runt spikarna så var det inget större besvär. Blev dock mycket enklare att justera in nästa våd utan klibb
Träbocken: Det är ju det jag skriver i föregående inlägg. Kondensen luftas ut i plåtprofilens kanaler. Inga konstigheter. Där plåten ligger dikt an blir ingen kondens.
Bjorre33: Ser ut som att det är bakfall på baksidan? Kolla med ett litet pass. Skjut upp pannorna och kolla på underlagspappen om du ser något annorlunda. Mvh
avdpos: Jag har inte räknat på det - men det rimliga är ju att taket inte är så överdimensionerat att det håller för 2 ton extra. Du behöver någon som räknar på hållfastheten i konstruktionen. Du kan alltså inte installera ett spabad där utan att närmare undersöka hållfastheten
yonna: I mitt gamla 20-talshus i Malmö las tegeltaket om efter 60 år. Det byttes troligen en del pannor då. 25 år senare bytte jag ett 60-tal (begagnade, Vittinge) pannor inför försäljningen. Huvuddelen av pannorna var ändå 85 år gamla. Det är möjligt att teglet var bättre förr i tiden.
Gustafhagel: Icopal säger att de har en livslängd på 30-40 år på sin papp. Så närmare 30 än 60 skulle jag säga för underlagspapp men å andra sidan ligger även jag i samma spann som Icopals livslängd så jag har ju inte någon praktisk erfarenhet av det. Är pappen frisk och du inte har några problem att byta även nästa gång plåttaket börjar flagna så klarar sig pappen säkert tills dess.
Lukas Levin: Hej! Funderar på om det är början till mögeltillväxt för oljehärdad board. Vinden är välisolerad (400 mm lösull), det är ett fritidshus med stödvärme men oljehärdade boarden ser ut att ha mögeltillväxt. Luftspalt finns för att ventilera bort fukt. Ventilationsgaller finns monterad från 2020. Taket med oljehärdad board är nytt från 2017. Jag monterade två ventilationsgaller