Tak & Vind
Automover: Det har du rätt i! Tack för länken. Tyvärr dåligt med info om produkten "Skorstenstätning". Hoppas nån här har testat praktiskt och kan tänka sig att skriva en rad eller två :) Annars så känns Wakaflex mer komplett med både plåtar att köpa till och monteringsanvisningar. :cool:
Engztrom: Om du själv hämtar upp plåten på bygghandeln så blir det väl inget extra i frakt (förutsett att den ingår i deras ordinarie sortiment men som beställningsvara). I så fall borde frakten från producent/grossist till bygghandeln redan vara inräknad i priset.
JSten: Om jag har förstått det rätt från annan tråd så har du plannja trend takplåt med tillhörande takfotsbeslag. Har i princip samma setup, skillnad från dig är att jag har lägre takvinkel samt att jag valde Plannjas kompaktkrok (borde inte vara någon större skillnad). Det blir minst sagt tight mellan takfotsbräda och "näsan" på takfotsbeslaget när man kör med Plannja trend, eftersom
Kaffegök: Ska försöka laga pappspänt innertak. Dock är skadan så pass stor så bredden på makulaturpapperet inte räcker till vare sig på bredden eller längden av skadan. Någon som har en lösning på sättet att gör en snygg skarv av de olika pappdelarna. Tack på förhand..
kattparet: [citat] Hittade en någorlunda ny bild jag tog i våras. Saknas ju fotplåt till vänster, sen är den högra lös, men ingen av dem satt fastskruvade, bara inkilade under plasttaket. Och nästan så jag funderar på om han bockat dem själv gubben som bodde här förut....
Hellunder: [citat] Det är under 6 grader vad jag förstår. Kan som sagt inte gå ut och mäta, så frågan är mer vilka enkla lösningar som finns för förbättra avrinningen.
Fred vom Jupiter: Man skulle kunna spraya polyuretanskumsisolering på insidan. I en enklare byggnad och med plåttak behöver man inte luftspalt när man sprutar skumisolering. Att spruta på skummet sköts dock bäst av proffs.
Max Eriksson: [citat] Fel av mig! Enligt allabolag är dom aktiva!
InsidersUnited: Underlagspappen torkar ut av värmen under pannorna bara byta. Sidospår: Jag var med och rev ett vasstak, pappen under vassen var lagd på tidigt 70tal, såg helt ny ut. Den lades inte om, fanns ingen anledning. Vassen isolerar även mot värmen.
roofius: dåligt utfört arbete helklart! ibland kan det dock vara underlagspappen som är orsaken till att det blir sådär efter ett tag.
Slb2018: Slutet gott, allting gott. På ställen det skiljdes som mest satte jag en bit masonit för att få det någorlunda jämt. Kunde fortfarande skilja 1-2mm på något ställe men det var inget som syntes när gipset kom på plats.
useless: Sätter du en bräda som jag visade så spelar inte avståndet mellan takstolarna någon roll för krokarnas placering. Däremot får man anpassa dimension och infästning av brädan utifrån hur många fästpunkter det är och avståndet mellan dom.
Kenneth1x2: [citat] Ja, viktigt att luften från takfotsventilationen transporteras bort när den nått nocken, genom gavelventiler t ex.
Anonymiserad 282191: https://www.stegproffsen.se/takstegar/underhallsstege/wibe-underhallsstege
dajaskazal: Hej! Vi ska byta tak på vårt hus, men kan inte komma överens om kulör. Vi kommer nog att välja Benders Candor betongtegel, så långt har vi kommit. Huset är ett gammalt falurött enplans trähus med vita knutar, byggt i början av 1800-talet. Jag antar att lertegel skulle vara det mest korrekta rent stilmässigt, men det blir för dyrt. Idag ligger det betongtegel, ganska mörkt rött, men
Hallerudsbo: Hej Har du mansardtak på ditt hus? Jag la en 2*6 över takstolen. Sen satte jag ned ben mellan underarm och överarm för att staga upp. Min vägg va inte bärande dock. Men jag förstärkte ändå. sen satte jag reglar på var sida om sängen upp mot takstolen, klädde sen in med mdf.
pelle plåttak: om vi skulle lägga underlags papp i samband med bandtäckning, så skulle det kosta mellan 25-35 tusen med material efter rotavdrag. vi hade inte monterat takfönster tillverkarens egna papp som ni gjort utan gjort allting från scratch
Hemmakatten: Men om ni har, minst, två avluftningar från toa och köksfläkt som mynnar ut på vinden, så är det inte så konstigt om takstolar ruttnar. Tänker att det är bättre att byta tak nu, innan det blir mer elände på vinden...
Rabbithole: BT multibond duger utmärkt att täta med, funkar till nästan allt!
Liillaliinda: [citat] Helt rätt. Man gör det ju för sig själv när man tänkt bo där. Vi vill båda gott för framtiden och våra barn för att vi ska kunna bo där under en lång tid, kanske hela livet, och gärna göra det som gynnar oss i längden. :)
andersgor: ...jag skulle också vara intresserad av tips
ricebridge: Tycker det ser helt ok ut som det är, även om färgen verkar blekt. Jag skulle rekommendera svart eller mörkbrunt; gult vill gärna ha jordfärger som kompisar. Rött t ex blir helfel.
witten: Grovt räknat samma tjocklek på isoleringen i taket för att uppnå samma u-värde som i väggen. Eftersom du troligen har en luftspalt under sedumet blir det isolervärde du får räkna med där nästintill försumbart. Har du ingen som hjälper dig beräkna primärenergitalet och Um? Det är ju den personen du har möjlighet att bolla olika alternativ med och se hur det slår mot kraven.
Alexn72: [citat] Ja. På 2 tak har det försvunnit av sig själv Det ena såg jag efter 1 år och det andra efter 2 år att det var borta så det inte syns från marken längre
Danneeandersson: [citat] jajamen. Dom skickar nya imorgon
Putte 9497: [citat] Jag har båda varianterna på huset och kan säga som så att den självrensande silen är bättre om du nu inte har möjlighet att manuellt rensa den andra typen vid regn eller skyfall. Blir den full med löv rinner vattnet ut på gräsmattan
Mikkebre: Hej! Vi bor i ett enplanshus på ca 117m2. Familjen växer och ytan behöver bli större. Våran plan är att inreda/bygga om vinden med hjälp av två stora takkupor (3,5m i bredd). I dagsläget har vi fackverkstakstolar o de behövs ändras o växlas av på något sätt. (konstruktionsfråga). Ytan som vi kommer få däruppe är ca 60 kvm (golvyta). 30 kvm kommer kunna räknas som boyta och