Tak & Vind
pelle plåttak: har lagt några klicktak , dock inte detta system . Det är inget svårt så länge du inte har tummen mitt i handen .
Janzen79: Hej. Jag har satt ett vanligt vitt tak i mitt vardagsrum, har höjt taket. 600x1200 är skivorna. Nu klantade jag till det och styrde ställningen för nära så att ena spiran gjorde en liten reva i en av skivorna. Hur kan man rädda det på bästa sätt? Jag skulle kunna ta ner 2,5 rad och byta den skivan, lite extrajobb men jag slipper gärna det.
jahallåja: Hej Vi ska byta vindskivor på sidorna av en takkupa över en balkong. Jag vet inte riktigt vad jag har ett vänta när de tas bort men tror att trekantslist (om det finns) kanske måste bytas. Det är tegeltak med två vindskivor och plåt istället för vattbräda. Frågor: Ska trekantslist behandlas på något vis? Måla, olja? Spikas pappen i trekantslisten och går det att få loss den
justusandersson: Plus: Bra taklutning. Minus: Betongpannor som har en klart begränsad livslängd. 50 år är nog en gräns oberoende av omgivning. Slutsats1: Lägg inte ner några stora pengar på att fördröja ett oundvikligt byte. Slutsats2: Lita aldrig på entreprenörer av något slag.
Stefan N: Beställde sten som kommer på EUR-pall imorrn, fick ge 100:- st och 20:- i retur till firman.
petterthom: Hej Jag ska bygga om mitt läckande tak från ett delvis sadeltak/delvis platt tak. Allt skall bli ett platt tak med träsarg. Bygglov är beviljat men för att få utfärdat startbesked så vill kommunen ha in en detaljritning på mötet vägg/tak. Finns det någon som har en sådan och skulle kunna tänka sig att dela med sig så vore jag tacksam Se bifogad konstruktionsritning. Tack på
richardtenggren: Vi hade ett ”brunt” tegelhus, tidigare låg det svarta/bruna betongpannor men vi har bytt till röda betongpannor. Hittade bara en bild på telefonen när det är halvfärdigt… [bild] Här finns en bild utan ställningar, https://www.instagram.com/p/CESH8G5FKWs/?utm_medium=copy_link
larsbj: Nej det kan man nog inte säga, det är ju samma konstruktion som en vanlig 1,5 plans villa. Min rekommendation är att alltid ha en rejäl kaka med flytspacel eller betong när man gör badrum med klinker på trästomme. Spånskiva armering och minst 20 mm flyt. Vid vattenburen golvvärme 12mm minst 25 mm flytspackel.
justusandersson: En överlappning där reglarna ligger omlott och är spikade/skruvade på en rejäl sträcka ger bättre styvhet. Skarvningen ska vara centrerad över stödet. Mät bredd och höjd på balken. En 100 mm bred IPE ska vara 200 mm hög. Det kan röra sig om en äldre typ, jag tycker det liknar en INP. Min gissning är att den är tillräcklig för ändamålet, men som sagt först måste man
Nova2021: Aha, nu blev det en del att fundera på. Det låter som du vet vad du pratar om. Kanske ändå ska be ett proffs komma och titta. Tack för dina inputs!
Isakare: Om målning ingår, vilket det verkar göra i ditt fall, så målar man givetvis även takfoten, för den ska målas. Takfoten på långsidan av hus är det som oftast först får påväxt och behöver tvättas, ha omålat virke där är korkat. Målat virke går lätt att tvätta, omålat omöjligt.
tostis: Jag har ett garage där jag för några veckor sedan noterade att det uppstått fukt i några skarvar mellan gipsskivor på insidan, så blev att montera ner alla gipsskivor och riva ut all blöt isolering ovanför. Nu återstår att hitta vart vattnet har kommit in och fixa det innan det kan återställas på insidan. Taket är ett låglutande tak av papp [bild] Och jag har nu i dagarna lyckats
Rickard.: Är inte väggen allt för stor klär du in hela med plywood. Känns det överkurs spikar du dit en plywoodremsa som underlagspappen får gå upp mot, du kommer garanterat behöva den senare i bygget t ex när du ska fästa ståndskivorna.
Isakare: Fäst repet på nocken mitt på taket, nån stadig öggla eller liknade i nockbrädan, jobba sen med selets löprulle.
martin h82: [citat] 3m långa plåtar 4m bredd i fot och drygt 6m i nock 22graders lutning så det är inget jättetak. Var mest orolig att vattnet inte ska ha nån lust att svänga och rinna över kanten, men brukar man göra så så funkar det nog åt mig också
bluetone: Hur räknade du ut vinkeln? Jag behöver göra exakt samma uträkning, men mina tak har en lutning på 16 respektive 45 grader.
Garningen: [citat] Jag löste det genom att riva ner all masonit och skjuta fast ålderbeständig plast, den tjockare varianten. Jag klämde sedan fast den mellan två reglar och därefter luftspalt med vindpapp spänt över. Innanför detta kom sprutisoleringen. Har hållit bra nu i tre år.
Tallberga69: [citat] Ja just det. Men hur gör jag ovanifrån så att säga? Där rinner ju en dal rakt in under vattbrädan.
chisbur: Hej, skorstenen på vår fjällstuga har blivit sned pga trycket från snön som samlas på taket. Skorstenen är i plåt och är kopplad till köksfläkten. Grannarna har rätat upp deras med 2 vajrar som är spända från skorstenen till taknocken. Min plan är att göra likadant och tänkte höra om det finns ngn input på tillvägagångssättet samt vad man bör tänka på. 1. Fästa 2 öglor
Rickard.: Wakaflex eller någon wakaflex kopia känns aningen mer lämpligt än tätningsband som är tänkt att klämmas mellan plåtar. Tätningsbandet funkar säkert jättebra ovanpå plåten men det behövs inte riktigt något där.
Krilleman: Har du ett rött expansionskärl i källaren så är den antagligen överbliven från tiden med öppet exp-kärl... [bild]
Jenny Ferry: Hej! Umeå Kanotklubb har 2st 20fots containers som fått tillstånd att stå i kloss. I en rektangel för platsens ändamål mm så är det så. Läs: Vill inte ha ideer om yta mellan. Fråga; Vi måste få dom ”sjöbodsliknande” i rött med svart tak i sista kravet. Och istället för att gissa tänkte jag att fler har löst samma/liknande utmaning. Vi funderar på röd plåt runt
Alebaleportocale: Jag kn svara i min egen tråd. Det försvinner under tiden man vistas i huset. Sedan om det kommer tillbaka när man är borta vet jag inte, men så länge det ventileras birt när man är där är jag nöjd.. Jag hoppas det hjälpr ngn annan.
breakman: [citat] Om er ekonomi skulle tillåta att köpa ett hus för upp till 5M mer så fina det ju alternativ ifall huset skulle vara i bedrövligt skick. 4-5M skulle väl räcka till att riva och bygga ett nytt dugligt hus?
Johan456: Den har säkert var spräckt från början men den har väl krympt lite o fallit ner. Lägg trälim på sidorna, putta om den igen och sätt en stötta tills den har torkat fast.
weronika17: Hej! Jag har 7 ton gamla betongpannor. Om någon behöver som fylle så är det grattis mot avhämtning. Finns i Göteborg.
Rickard.: [citat] Sjukt imponerande att du är så säker på din sak baserat på vad man ser på bilden. Det enda jag ser är att det är svetsad papp (så troligtvis lagd av ett proffs) som är slarvigt monterat runt luckan. Att takläggare slarvar är väl tyvärr inget direkt ovanligt så jag hade inte ens blivigt förvånad om jag stötte på detta på ett tak från 2015. Dom har alltså gjort exakt
Tornhuset: Jag hade nog tänkt att utsprånget endast skulle bestå av råsponten, mest för att det blir enklast. Förmodar att det är det du menar med tunnt. [citat]
7ender: [citat] Han ville ha minst 15cm plåttäckning upp på fasaden, ganska precis så mycket jag hade upp till undersida fönsterfoder. Jag snedkapade panelen så det blev lite droppnäsa. Sen bände jag ut panelen lite för att få in ett metallblad till multimaskin och kapade nedersta spikarna. Jag vet inte hur långt upp bakom panelen plåten går, men minst 5cm skulle jag gissa.