Kommer vi klara att byta taket på 3 ½ Dag?

  • Antal röster
    23
  • Omröstningen stängd .
Hej,

Ska byta taket den 23-26/9.
Hyrt ställning, skylift och beställt allt som SKA vara på plats senast den 22/9.
Vi har traktor med gamla militärkärror som vi kommer kasta all rivnings material i.

Orsak, det läcker, läkten har blivit röten då nockpannor inte legat på plats och det har regnat in som har skadat pappen och läkten, pannorna har då börjat glida. Finns ingen läkt kvar på de två översta raderna vid nock så inget för pannorna att vila på och fästas i. Det är ett villa tak på 246m² med en lutning på 45°.

Vi kommer vara 2 gubbar på taket, och 2 nere.

Tror ni som gjort liknande jobb, att tiden skulle räcka:
Dag 1 riva + takfotsplåt + takduk (kanske byta råspånt, har kollat inifrån vinden och det ser bra ut, håller tummarna)
Dag 2 spika läkt och lägga första raderna på båda sidor och sätta upp vindskivor.
Dag 3 lägga alla pannorna
Dag 4 plåt arbete, ståsar, hängrännor mm.

Räknar med att köra från soluppgång till solnedgång.

Ärliga svar uppskattas.

Det är inte aktuellt med att anställa takläggare på detta, har ringt och kollat med varenda takläggar firma med 10 mils radie och ingen har tid nu omgående.
Det är så också att stor renovering på övervåningen har påbörjats tidigare och är livrädd att den ska gå åt pipan p.g.a. att det skulle komma in vatten och bli fukt. Så känner att det MÅSTE göras omgående.

Mvh KJ
 
Jag tycker spontant att det känns som en väl optimistisk tidsplan.
Är det ett vanligt sadeltak utan kupor?

Rännorna monteras med fördel innan fotplåten.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Jag tycker spontant att det känns som en väl optimistisk tidsplan.
Är det ett vanligt sadeltak utan kupor?

Rännorna monteras med fördel innan fotplåten.
Det är ett vanligt sadeltak.

Ja det är helt sant gällande räntorna. Tack för info.
 
Hur ska ni få upp dom nya pannorna, när vi kör med kran så tar det två-tre timmar att lyfta upp och lägga ut don buntade pannorna till en normal villa. Då är pallen med pannor ganska nära där dom ska ligga så det blir inget extra spring och det sparar ganska mycket tid.
Det är ungefär tio ton pannor ni ska bära ut det sliter om man måste bära alla från takfoten eller ännu värre från marken.

Samma sak gäller när ni ska ha ner dom gamla pannorna det tar tid och energi att bära tio ton pannor till takfoten för att slänga i en vagn på marken.

Jag vill inte verka negativ men jag tror att ni kommer få svårt att klar det på den tiden ni har avsatt.
 
B blue.b skrev:
Hur ska ni få upp dom nya pannorna, när vi kör med kran så tar det två-tre timmar att lyfta upp och lägga ut don buntade pannorna till en normal villa. Då är pallen med pannor ganska nära där dom ska ligga så det blir inget extra spring och det sparar ganska mycket tid.
Det är ungefär tio ton pannor ni ska bära ut det sliter om man måste bära alla från takfoten eller ännu värre från marken.

Samma sak gäller när ni ska ha ner dom gamla pannorna det tar tid och energi att bära tio ton pannor till takfoten för att slänga i en vagn på marken.

Jag vill inte verka negativ men jag tror att ni kommer få svårt att klar det på den tiden ni har avsatt.
Tack för svar.

Dum fråga, men hur gör dem när pannorna ska upp på taket med en kran, någon som kan berätta mer vad man ska skapa för förutsättningar för att det ska vara möjligt?

Det är ju som alla säger det är så dumt och energi och tidskrävande att bära dem från marken och upp på taket.

Gällande dem gamla pannorna, jag tror att vi lägger ut stora presenningar så vi bara kan kasta, så får "markfolket" städa upp det sedan.

Tack för svar.
 
Man lyfter upp pallarna med kran och plockar av och lägger ut buntarna. Sen att ta reda på kross på marken kan mycket väl va det absolut tråkigaste jobb som finns om man inte har traktor med skopa att skyffla med.
 
Om man ska utgå från din beskrivning med ideala förhållanden, bra väder, fräsch råspånt, inga kupor eller takfönster, så känns det fortfarande som en ambitiös tidsplan för amatörer inget illa menat.

Det är svårt att bedöma på riktigt utan bilder men 2 oerfarna på nästan 250 kvadrat såvidare ni inte är unga och starka med lite kunskap så skulle jag fan nästan dubbla tiden du beräknat, i synnerhet om ni ej har kran för pannorna, och det ska utföras rätt enligt "mig" med infrästa krokar till nya ränorna och fotplåt, innan ni börjar pappa och läkta, nya vindskivor med plåt, förmodligen ny nockbräda etc.

Jag ska inte säga att det är omöjligt ni kanske är fantastiskt effektiva och skickliga men sånt här tar ofta mer tid än vad man tror även för dom erfarna. Speciellt när ni inte vet hur det ser ut under det befintliga. Lycka till iallafall.
 
S sabbra skrev:
Tack för svar.

Dum fråga, men hur gör dem när pannorna ska upp på taket med en kran, någon som kan berätta mer vad man ska skapa för förutsättningar för att det ska vara möjligt?

Det är ju som alla säger det är så dumt och energi och tidskrävande att bära dem från marken och upp på taket.

Gällande dem gamla pannorna, jag tror att vi lägger ut stora presenningar så vi bara kan kasta, så får "markfolket" städa upp det sedan.

Tack för svar.
När pannorna ska upp så slå linjerna innan så att ni inte lägger buntarna där.
Lite lättare än att gå och flytta för att sen slå dom.
Tror också att tiden är snålt tilltaget men det får väl ta den tid det tar;)
 
S sabbra skrev:
Tack för svar.

Dum fråga, men hur gör dem när pannorna ska upp på taket med en kran, någon som kan berätta mer vad man ska skapa för förutsättningar för att det ska vara möjligt?

Det är ju som alla säger det är så dumt och energi och tidskrävande att bära dem från marken och upp på taket.

Gällande dem gamla pannorna, jag tror att vi lägger ut stora presenningar så vi bara kan kasta, så får "markfolket" städa upp det sedan.

Tack för svar.
Kan man köra nära så behövs det inte så stor kranbil sen lyfter man hela pallen och plockar av dom buntade pannorna och lägger dom vid streck som man har slagit på läkten.
Det gör att man slipper flytta buntarna med pannor när man sen börjar lägga ut pannorna.

Oftast är det fem pannor i en bunt så antingen räknar man ut hur "lång" plats fem pannor tar och drar strecken efter det, eller så drar man vid tre pannor för att det är lättare att få det rakt.
Drar man streck efter tre pannor så får man räkna ut hur många buntar det det går åt, kör man fem pannor så är det en bunt per läkt. Arbetspersonal använder kranbil för att lyfta en pall med byggmaterial vid takläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Adai skrev:
Om man ska utgå från din beskrivning med ideala förhållanden, bra väder, fräsch råspånt, inga kupor eller takfönster, så känns det fortfarande som en ambitiös tidsplan för amatörer inget illa menat.

Det är svårt att bedöma på riktigt utan bilder men 2 oerfarna på nästan 250 kvadrat såvidare ni inte är unga och starka med lite kunskap så skulle jag fan nästan dubbla tiden du beräknat, i synnerhet om ni ej har kran för pannorna, och det ska utföras rätt enligt "mig" med infrästa krokar till nya ränorna och fotplåt, innan ni börjar pappa och läkta, nya vindskivor med plåt, förmodligen ny nockbräda etc.

Jag ska inte säga att det är omöjligt ni kanske är fantastiskt effektiva och skickliga men sånt här tar ofta mer tid än vad man tror även för dom erfarna. Speciellt när ni inte vet hur det ser ut under det befintliga. Lycka till iallafall.
Tack för ärliga bra svar!

Ok, om man skulle kunna riva taket, och lägga pappen, fotplatta, rännor, vindskivor utan någon större tids press(det får ta den tiden det tar) och sedan har 3 dagar med läkt, pannor och färdigställande.
Givetvis förstår jag att pappen måste på när allt är rivet. För pappen klarar ju sig utan några bekymmer.
Eller låter det helt befängt?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Man lyfter upp pallarna med kran och plockar av och lägger ut buntarna. Sen att ta reda på kross på marken kan mycket väl va det absolut tråkigaste jobb som finns om man inte har traktor med skopa att skyffla med.
Traktor med skopa finns att tillgå.
Finns det inte möjlighet att med hjälp frontlastare lyfta upp pannorna till takfoten iaf, måste ju funka bättre än att springa upp och ner på stege vid ställningen. Eller har jag fel?
 
Vitsen med kran är att du slipper först lägga i skopan, du tar hela pallen på en gång. Annars är ju en tegelhiss alternativet, det är ju inte så effektivt att springa på stege med buntarna.
 

Bästa svaret

Precis, det absolut viktigaste från där ni börjar rivning är att få på nya pappen, det kan jag inte stressa nog. Vindskivor och fotplåt och rännor kan man montera efter pappen, man bara skickar ut pappen 20-30 cm utanför råspånten på gavel språnget och 10-15 cm utanför takfoten så man kan enkelt vika upp den för plåtarbetet/vindskivor det är ingen super stress. Riv av skiten snabbt som fan, ha gärna en stor presenning redo utifall det kommer någon skur man vet aldrig så här års. Pappa om taket enligt anvisningar på pappen ni har, nagla fast den extra med några ströläkt så den inte kan fladdra iväg så är taket "tryggt" iallafall.

Sen kör ni som vanligt, vik upp pappen vid takfoten, fixa fotplåt och krokar till räntorna, vik pappen över fotplåten, och nyp den där med en ströläkt sen är det bara att gasa med strö/bärläkt och vindskivor och trava pannor.
 
  • Gilla
sabbra
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.