Rickard.
Rickard.: [citat] Främst priset ;) Jag ser vad du gjort och jag tror att det kommer att fungera bra men jag tror den regeln egentligen är helt onödig. Jag tror du hade kunnat fortsätta med dina "fackverk" hela vägen upp, sista biten blir då bara en kilsågad regel direkt på pappen. There's more than one way to skin a cat helt enkelt ;)
3 svar · 3,5k läst
·
H
hellohello: [citat] Aha! Klantig takmålare då om man trampar igenom det, på flera ställen dessutom! På de hus jag sett blivit målade sätter de två beslag på ena sidan av taket men det är ju inte så att masoniten blottas. Läste om en liknande skada i ett besiktningsprotokoll och funderade även då hur de gjort... Men håller med. Informera bolaget. Är det ett seriöst bolag så åtgärdar dem
4 svar · 2,0k läst
M
Martin.nilsson: Hej Precis köpt och flyttat in i hus från 76. Då jag inte bott eller utfört underhåll på hus innan har jag några frågor: Vår primära tak har rejäl lutning (ca 45grader) och aldrig bytts. Detta tak har haft en hel del mossa på sig som jag nu försöker få bort. Men jag har lite bekymmer att ta mig upp till nock. Har läst om att skjuta in pannor för att gå på läkt. Men jag
0 svar · 1,3k läst
·
D
D.anne_85: Jag håller på och rensar hängrännorna och konstaterar då att det på den del av underlagspappen som är nederst mot hängrännan har fastnat en massa mossa. Det är som att pappen delat sig och att mossan fäst i någon form av tygskikt ovanpå pappen. När jag tar bort mossan åker tygskiktet med men pappen är fin under detta. - varför delar sig pappen, vad har tygskiktet för funktion
0 svar · 873 läst
·
M
Moa.L: [citat] Brandvägg mellan brandcellerna, varje lägenhet utgör en egen, och vinden räknas till min. Så 60 min stopptid till anslutande lägenhet (finns bara en ytterligare anslutande till vinden)
11 svar · 5,1k läst
·
R
r.kaden: Hej, vi håller på läkta taket och vi använde ett träbit för att säkerställa korrekt läktavstånd. Denna träbit måste vara förväxlat under bygget. Vi ska lägga benders tvåkupiga pannor med en minimal läktavstånd 31 cm. Vi har nu hälften av taket läktat med 28 cm. Om vi fortsätter 32 cm blir de perfekt men har för mycket överlapp på de färdiga raden någon negativ effekt? Vi
0 svar · 1,2k läst
Roffe_riff
Roffe_riff: Hej. Ska byta ut ett för litet samt sprucket plattak till ett plåttak. Behöver klippa ena på mitten. Behöver jag speciella takplåtsaxen till det? Mvh
0 svar · 803 läst
A
AnmarAlsam: [citat] Om det är kondens är det vänlig eller ska det fixas på något sätt?
9 svar · 8,1k läst
·
S
salkin85: Kiss från något djur, råtta ekorre..
5 svar · 1,2k läst
·
Shakalaka
Shakalaka: Hej! Jag är igång med ett fasadbyte och tänkte även snygga till takfoten, men är osäker på lämpligt tillvågagångssätt. Är det bara till att slipa och måla? Är tacksam för alla tips! [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
A
A-Man_08: I den ena offerten så byts sponten men isolering är inte specat, den andra har har inte med byte av spont men 5kvm isolering.
10 svar · 3,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Omöjligt att se. Oavsett så är det skyddat av takutsprånget
7 svar · 2,6k läst
·
B
Byggarputte: [citat] Ja de va ingen dum idé att de är det som gjort att de satt sig! Fasen va duktiga ni är ☺
16 svar · 10,5k läst
·
S
Stefan1972: [citat] det finns en hel del "borde" där...........
3 svar · 1,7k läst
·
P
Per i Hamrånge: [citat] Det där är ju inte färg utan en plastfilmsbeläggning. Av dålig kvalitet tydligen. Allt löst måste bort (ser ut som att du borde dra av allt på den sidan). Sedan kan det målas med plåtfärg. Inte ett jättestort eller dyrt jobb. Men arbetsställningar kommer krävas och det kan bli dyrt att hyra. Bara att ta in några offerter så ser du vart landet ligger.
1 svar · 2,6k läst
·
J
Julistormen: [citat] Kanske smart att inte leda ut på uppfarten då
8 svar · 1,2k läst
A
A$H: Tackar för svaret!
7 svar · 2,6k läst
R
Renovator 88: Ett tips bara om plåttak färg, har kört med flugger, täcker med första styckning och med andra styckning får man det perfekt, färgen tog slut och köpte Beckers takplåtsfärg för att flugger var stängt, med fjärde styckning har inte täckt riktigt , måste ha kanske 5 lager för att få fluggers andra lager , plus Beckers är dyrare än flugger , man får 20 procent rabatt på flugger
5 svar · 2,4k läst
·
F
fiskars: Hej Ska till och bygga takstolar. Jag är osäker på val av hålplattor och spikmönster. Finns det någon vänlig själ som besitter takstolsboken med program som kan hjälpa mig? Dimensioner Typ: Sadeltak Överram 145x45 c24 Underram 120x45 c24 Taklutning: 18 grader Spännvidd: 5200mm Upplagsbredd: 145mm Underkant till överkant takstol: 965mm Takstolsände: 120mm Tackar på förhand Mvh
0 svar · 1,6k läst
J
jonte59: [citat] Tack för det.
15 svar · 5,4k läst
·
T
tergo: låna eller hyr en stege som blir 10-12 meter lång och lägg den så att den följer takets lutning då bör du komma rätt högt upp. och sen en skrapa med skaft Takskrapa Nelson Garden | granngarden.se
8 svar · 5,5k läst
·
Charlieflower
Charlieflower: I vårt fall berodde skadan på ett läckande tak. Den upptäcktes när taket lades om för tio år sedan men då struntade man tydligen i att utreda omfattningen utan lade bara nytt tak. Min erfarenhet av takfirmor är alltså inte den bästa (finns säkert duktigt folk också så man ska inte generalisera som det heter men jag hade börjat med en allroundsnickare som kan tänka utanför...taket
6 svar · 1,9k läst
Gustaf.P
Gustaf.P: Så här fick det bli med underlagspappen. Klistrade uppviket med asfaltsklister. [bild] [bild]
10 svar · 3,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Med så låg lutning kommer taket ens synas? Eftersom pannorna ligger ovanpå varandra kommer lutningen på själva pannorna bli farligt lågt och det är såklart inte bra, snövikten är egentligen det minsta bekymret. Det mesta går ju såklart att lösa men man måste ju fråga sig om det är värt det, det finns ju andra lösningar.
2 svar · 1,0k läst
K
Kreativt kaos: [citat] Precis så funderade jag på, fast på en villa. Antar det kan bli väldigt meckigt att beställa och sätta upp takstolar ( :-) ) så det måste bli en väldigt lång ryggås och resten byggas på plats? .
9 svar · 3,3k läst
·
E
EmilÖrn: Tack för era svar. Låg läkt blev för klent (10 + 10mm), eller man får sätta de "lodräta" väldigt tätt så Rickard.ag tips om kombiläkt blir bäst - viste inte att produkten fanns, tack! Dock rätt små hål, bara för vatten inte bös, men bättre än att snön förstör de gamla koppar stuprännorna. Att sänka infästningen av hängrännorna är en idee - men de har suttit där sedan
6 svar · 3,0k läst
·
V
Villa1949: [citat] Vilka anlitade du till slut?
14 svar · 3,2k läst
J
JohannesHenry: Kanske lite dumt, men snubblade på den här tråden igen nu så tänkte uppdatera med hur vi gjorde. Det slutade med att vi ökade på lutningen, men innanför ”boxen” så det är inget som syns utåt. Sedan två lager Trebolit, tror jag det blev till slut. Vi behöll det ganska knepiga systemet med avrinning från ett hörn inifrån boxen. Ett beslut som jag i efterhand ångrar något, men
6 svar · 29,5k läst
J
Johan Fröberg: Med livrem och hängslen kanske man ska gå upp till 220 x 45 också? Starkt och bra.
7 svar · 3,8k läst
Fabrikör Stava
Fabrikör Stava: [citat] tackar! nu har man lite att läsa :geek:
7 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.