Jag har ett lager gips i taket, men kommer att skruva upp ett lager till ovanpå.
Borde jag även limma dom nya skivorna mot gammla eller är det onödigt?
 
Nej du behöver inte limma nånting det är bara att skruva. Men du bör lägga kortlingsplåt i ändskarvarna på gipsen.
 
S Snickarkirre skrev:
Nej du behöver inte limma nånting det är bara att skruva. Men du bör lägga kortlingsplåt i ändskarvarna på gipsen.
Ok kan du utveckla? Mvh
 
Du skruvar ju gipsen som vanligt i läkten/taket, givetvis med skruv som är tillräckligt lång för att gå igenom båda lagren brukar vara typ 41mm. Men sen i kortändarna på skivorna så lägger du en kortlingsplåt, finns att köpa men det går egentligen bra med vilken plåt som helst. Kortlingsplåten är ca 100mm bred och säljs på rulle. Du fäster skivan i taket men inte närmast kortänden sen klipper du till plåten i samma bredd som gipsen. Så skjuter du sen in plåten ovanför gipskivan i taket så ca 50mm är inne under gipsen och 50mm sticker ut. Så monterar du nästa skiva och sen skruvar du kortänden på båda gipskivorna. Man gör det för att spacklet inte ska spricka lika lätt. Men du behöver inte göra det ut mot väggarna för där kommer ju ändå listen. Hoppas du förstod hur ja menade.
 
S Snickarkirre skrev:
Du skruvar ju gipsen som vanligt i läkten/taket, givetvis med skruv som är tillräckligt lång för att gå igenom båda lagren brukar vara typ 41mm. Men sen i kortändarna på skivorna så lägger du en kortlingsplåt, finns att köpa men det går egentligen bra med vilken plåt som helst. Kortlingsplåten är ca 100mm bred och säljs på rulle. Du fäster skivan i taket men inte närmast kortänden sen klipper du till plåten i samma bredd som gipsen. Så skjuter du sen in plåten ovanför gipskivan i taket så ca 50mm är inne under gipsen och 50mm sticker ut. Så monterar du nästa skiva och sen skruvar du kortänden på båda gipskivorna. Man gör det för att spacklet inte ska spricka lika lätt. Men du behöver inte göra det ut mot väggarna för där kommer ju ändå listen. Hoppas du förstod hur ja menade.
Ja jag förstår.
Tack för infon!
Åker och köper en rulle imorrn innan uppsättning.
 
Gör så men det är ganska mycket på en rulle de kanske går att köpa på metervara. Om du vet hur mycket du behöver så borde de bli billigare. Lycka till(y)
 
S Snickarkirre skrev:
Gör så men det är ganska mycket på en rulle de kanske går att köpa på metervara. Om du vet hur mycket du behöver så borde de bli billigare. Lycka till(y)
Det blev en rulle men den går nog åt
S Snickarkirre skrev:
Gör så men det är ganska mycket på en rulle de kanske går att köpa på metervara. Om du vet hur mycket du behöver så borde de bli billigare. Lycka till(y)
Första längden klar, det blev bra med plåtbandet! tyvärr såldes det bara på rulle, men men, blir nog till at gipsa lite fler tak framöver så den går nog åt
 
Okej kul att de blev bra! Jo hoppas den går åt man har inte så mycket användning av den annars. Man ska även använda kortlingsplåt när man gipsar väggar om takhöjden är högre än vad skivan är lång så kanske går åt till de me om du har högt i tak.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.