Fabrikör Stava
Fabrikör Stava: [citat] tackar! nu har man lite att läsa :geek:
7 svar · 3,7k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Hålla kyla och värme ute från vinden.
7 svar · 1,9k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Pensla på med Tiknos Kirjo, en burk räcker rätt långt. https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/teknos-kirjo-alkyd-plattakfarg.html?gclid=CjwKCAjwos-HBhB3EiwAe4xM9wOC37s53Oq59uug4Wqw5wlKHvlc45ldUBuy-T5HPCAFCr6LhyBQphoCTAsQAvD_BwE
2 svar · 1,2k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Förstod att det var så. Kollade rännorna nu och upptäckte att det var 2x4m och 2x3m jag köpt. Så då blir det inga problem att ha skarven i mitten som planerat.
3 svar · 2,9k läst
D
dbooom: Tack så mycket för ett bra och utförligt svar! Och tusen tack för tipset om icopal monteringsanvisningar. Deras monteringsanvisning för MONARFOL gav en väldigt bra bild och förklaring på hur man skall göra, så jag tänkte följa den!
2 svar · 2,2k läst
·
J
Jdel: Tack alla för bra svar. Kommer riva ned och köra till tippen. stort tack!
17 svar · 4,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Ja! Det är inte direkt fel att plasta in tak men ditt hus innehåller knappast plast i övrigt så det gör varken till eller från i tex ett vardagsrum eller sovrum.
3 svar · 655 läst
T
TypRätt: [citat] ok det låter ju rimligt om det är så att det är väl isolerat för värme upp mot vinden, så det är kallare på vinden än inne, och dåligt isolerat för fukt så kommer det kunna bli kondensering där. Men har samtidigt svårt att se hur ofta det blir så utan att den fuktiga luften (i vind utan ventilering) till slut tar sig över isoleringen och kondenserar mot råsponten som
11 svar · 1,3k läst
·
L
Lagerstrand Alexander: Hej alla.Ändrade planer det blir oljehärdad board och läkt på det befintliga taket. Gamla läkten till tegel är borta och spåntaket blir kvar och sen läggs board ovanpå det. Men ni är det ju så att taket är inte rakt och det blir lite svackor,måste vi rikta upp det nu trots att vi läktat redan? Och hur ska vi rikta upp,ett tak på en lada är ju aldrig rakt. Plåten som ska läggas
2 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: Kolla plåttillverkarnas hemsidor. Där brukar finnas dimensioneringstabeller. Det är ofta väldigt specifika uppgifter.
3 svar · 2,9k läst
P
postkontrollen: [citat] ett hus som mår bra och inte har t.ex. mögelproblem tycker jag inte man ska ändra för mycket på. En del äldre hus har ingen ång- eller fuktspärr alls och mår utmärkt. Andra hus är fulla av mögel både med och utan ång- eller fuktspärr. Sedan avgör också om man har över- eller undertryck i huset, typ av ventilation etc. Jag ser inte alls några problem med att byta till
3 svar · 2,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Låt det va, allt är som det ska.
6 svar · 2,0k läst
·
J
justusandersson: Nej. Snölasten är ju i storleksordningen 10 gånger så stor som betongpannornas egenvikt. 3 kN ≈ 300 kg.
1 svar · 560 läst
M
Mats_63: Tack till er båda Rickard, det stämmer att bulten också hade en gummipackning sa grannen. Så då är det uppenbarligen en vippbult för takmontering.
4 svar · 2,8k läst
·
D
David&Alex: Tack för input. Vi kontaktar firman och ser vad de föreslår för åtgärder.
4 svar · 2,1k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Att det går att göra förstår jag men jag undrar verkligen vad dom tänker att man ska uppnå med det :thinking: Är det just det du är ute efter så kanske det fungerar men det kommer inte på något sätt förnya pappen. Det som försvinner ur papp när det åldras går inte att tillsätta i efterhand.
5 svar · 4,2k läst
·
M
Murven: Ingen som har någon matnyttig input? För förtydligandets skull ska även entren på plan ett byggas in för att orka bära upp utbyggnaden på våningen över.
1 svar · 5,3k läst
·
ingenmansland
ingenmansland: Det känns som om den borde vara samma lutning som taket. Den vinkeln ökar ju linjärt med vinkeln på taket till ett max innan 90 grader då taket går ihop till att bli en linje och dessa regler blir platta som papper.
3 svar · 7,6k läst
·
A
AndersS: Jag anpassar längden efter dimension på råsponten så den inte går igenom den och då får man med automatik en viss tjocklek på pappspiken. Finns skrivningar att den ska gå genom råsponten, men har man plockat bort papp så vet man att med t.ex. 20mm som inte går genom sitter mera än tillräckligt bra. ;)
1 svar · 3,7k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] *Jag står fast vid att JAG tycker man aldrig ska låta vatten stå på taket* är nog det du menar. Sanningen är att i princip alla tak med invändig avvattning har stående vatten i varierande mängd. Även om taken generellt har lutning har dom ofta en eller flera rännor som inte har det. Det är ju dock en helt annan sak än TS problem.
21 svar · 13,2k läst
·
M
MicMec: Tack för era svar, då känns det lite bättre :)
6 svar · 1,9k läst
·
A
Autodidak1: [citat] Det är 9 år sedan han var online, men han kanske svara ändå (y) Men dimensionerna du ska ha på takbalkarna beror på snözon och takkonstruktion (beläggning, isolering mm.) i första hand.
8 svar · 15,7k läst
Bödde
Bödde: [citat] Klokt gjort! Några år efter inlägget gjorde vi på samma sätt på en annan byggnad. Tidsbesparande de lux, och (som du säger) var det smidigare att räta upp taket.
18 svar · 17,3k läst
J
Jentik: Har ni några bra tips för en amatör att göra innertaket slätt?
0 svar · 2,4k läst
·
J
jonte59: [citat] Har butiker i Tyringe och Ljungbyhed som jag vet.
8 svar · 2,0k läst
L
lina lu: Tack allihopa för goda råd och information, har kontaktat Hjältevadshus kundtjänst , och tänkte dela tillbaka den info jag fick, om någon annan i framtiden hamnar i samma sits. Just där videon är taget så finns det inget nät för bin/getingar. Däremot är det skydd mot att fåglarna ska kommer in. Anledningen att inga skydd sätts där, är för att de ändå kan komma in genom
9 svar · 7,5k läst
·
H
huggan: På gamla hus är det oftast bättre utan ventilation än med. Detta på grund av att du ventilerar ut värmen och då kondenser den varma fuktiga luften som läcker upp på vinden på råsponten.
1 svar · 1,9k läst
M
martin h82: Tack för era svar Detta gäller en utbyggnad jag låtit bygga i vinkel mot befintligt hus. jag satte iallafall mögelstopper i de 2 facken närmast gamla huset, de har ingen möjlighet till takfotsventilation då de ligger uppe på gamla husets tak/råspont om ni förstår hur jag menar. jag har heller ingen öppning mellan nya och gamla vinden pga jag inte ville blanda de klimaten
5 svar · 2,5k läst
S
Supercub: [citat] [citat] Det är fuskbyggaren Byggtroll Bygg & Handel AB igen som har varit framme. Ser för jävligt ut som vanligt
16 svar · 55,1k läst
·
K
Krux: [citat] Låter bra ta mer bilder så är det lättare att ge dig korrekta råd. Gällande luckan så vet jag inte riktigt hur det blir med kondens eller hur man brukar göra där
6 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.