M
MadSystem: Vi snackade med några på våran lokal bygghandel. De sa att detta var inget problem.
6 svar · 2,6k läst
·
L
Lagerstrand Alexander: Hejsan. Öppnar upp denna tråd igen. Då min mor vill byta taket och jag har sagt att jag kan byta. Men de måste veta ungefärligt pris på allt för att kunna låna till takrenovering. Det kommer läggas Rillad takplåt och taket är 88.7kvm. Det är väl detta som kommer behövas: Takpapp Pappspik Farmarskruv Varmförzinkad trådspik Råspont Ytterpanel Trekantlist
51 svar · 19,1k läst
·
A
ABerstrom: Ja menar såklart som bilden inskickad av ama3282. Dvs utkast ut mot tegelpannorna. jag tänkte sälja huset så det ska fixas för att besiktningsmannen inte ska klaga på att det saknas ränna.
8 svar · 3,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ovanför råsponten menar du förstås ;) Nej, inga problem alls! Byggde inte huset själv utan det gjordes av en byggfirma, och de löste alla eventuella problem. Men genom att det var helt tätt, kom det inte in någon utefukt. Och tack vare isoleringen, 100 mm cellplast utan några köldbryggor, blev det aldrig under 0°C där uppe. En detalj: Som du ser på bilden är det en läkt
4 svar · 1,6k läst
·
J
Jef: [citat] Tack! Då kan jag fortsätta och sova gott :)
2 svar · 3,2k läst
X
xLnT: 5mil är ju ingenting köra med LGF. Om du tycker det är det bästa alternativet att sätta nockplåt med så gör det. Annars hade jag hyrt ställning och byggt upp i gaveln och börjat bygga nockplåt därifrån, sen kasat på denna och byggt på efterhand. Oavsett så behöver du fallskydd. Nockplåtar kan du ha i lina fördelat jämnt på båda sidor taket bakom dig och dra med dig eftersom
4 svar · 1,3k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: Hur gick det här?
13 svar · 3,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Generellt nej men det kan såklart teoretiskt finnas.
1 svar · 728 läst
F
ffrreeddrriikk123: Vet inte om kvalitén skiljer mellan en- respektive tvåkupiga. Men såhär ser våra enkupiga ut efter lite drygt 10 år :( https://www.byggahus.se/forum/threads/benders-tegelpannor-eller-vittinge.42372/page-2#post-3613433 Pannor som tillverkats längre tillbaks i tiden (25-30 år sedan) verkar vara bättre än dagens
7 svar · 5,8k läst
·
T
TheGame: Tack det var bra tips. Finns utrymme och material att skruva i så det blir lätt (y)
3 svar · 3,7k läst
·
G
Guson: Ventilationen med endast öppen lucka är antagligen beroende på vindriktningen som både kan hjälpa och stjälpa självdraget. Fläkten ger ett någorlunda stadigt flöde så länge solen skiner. Ett alternativ kanske är en vinddriven ventilator? Då är man inte beroende av solsken men å andra sidan krävs det lite vind för att få funktion. Om du mest är ute efter svalka varma
5 svar · 2,0k läst
K
Kents: Har idag ett nytt sadeltak med råspont och underlagspapp lagd men skulle eventuellt lägga ut läggningen av tegelpannor, ströläkt och bärläkten. taket är ca 42 kvm, 7,6x3,0 met per sida. Hur långt tid kan man räkna med om yrkesfolk gör jobbet materialet finns redan så endast jobb.
0 svar · 537 läst
ÅkeSun
ÅkeSun: Vi använde kondensskyddad takplåt på stallet, busenkelt att installera
3 svar · 1,2k läst
plåtrickard
plåtrickard: Funkar apsolut
3 svar · 1,5k läst
·
S
Stefan85: Så långt kom jag också i tankeverksamheten. Tänkte mer om någon har något att kommentera om dessa ytor verkligen är något att ha?
2 svar · 938 läst
J
Johannnnnnn: Såhär blir det
13 svar · 2,7k läst
·
D
Danne031: Klart intressant att titta vidare på, ska höra med snickarn som varit på plats varför han skulle valt bort papp. Tack för synpunkten.
4 svar · 1,2k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Får man inte till det själv så säljer ju plannja färdiggjorda ränndalsnockar :p
3 svar · 2,2k läst
·
J
Julla: [citat] Ska bli så fort jag är i närheten av allt.
18 svar · 3,4k läst
·
V
vårparhusisthlm: Tack alla! Då går vi upp på taket när denna regn slutar!
9 svar · 3,9k läst
·
F
Fredrik__E: Hej! Jag har rivit ut det mesta på min ovanvåning och ska nu isolera och bygga upp igen. Har dock ett par moment som jag är osäker på ordningen för. Bilden nedan är status som det är nu. I princip är snedtaket helt rent. Återstår att riva upp golvet, men det vill jag göra så nära återuppbyggnaden av golvet som möjligt. Nedan listar jag de moment Jag ser att jag har framför mig.
0 svar · 938 läst
·
1
123a: Ser ut som tallpollen. Såg stora gula stråk i havet härom dagen.
2 svar · 1,1k läst
F
fuentes: [citat] När jag tror mig hitta en lösning ändrar jag mig igen. Nyligen var jag inne på att lämna masoniten, lägga ströläkt för ventilation, lägga diffduk, lägga ströläkt igen, sen bärläkt med pannor. Det bygger dock satan på höjden och tycker det blir problem bland annat vid takfoten. lite sugen nu är jag på att låta (något sliten vågig masonit) ligga, komplettera med ny
2 svar · 1,2k läst
D
Davion: [citat] Tack!
2 svar · 1,5k läst
Chevaufx534
Chevaufx534: [bild] [bild] [bild] Borohus byggde 2018 vi köpte snickarfärdigt för vi ville inte bygga mer. Nu har det visat sig på hösten2019 att det var lite mögel på insidan av takluckorna. Vi kontaktar Anticimex som meddelar att blir det mera på växt så ring oss.Anticimec ko och gjorde en omfattande utredning so. Vi bekostade. TIDEN mellan Anticimex olika besök så kontakta vi Västkust
7 svar · 2,2k läst
·
D
DanGH: [citat] Tack! Vi tänkte på en takbehandling eftersom taket är originalet och byggdes i 80-talet (det är tjocka betongpannor som det ser ut i bilden).
3 svar · 3,9k läst
·
M
Marcus_ol: Hej, Bor i ett enplans LB-hus med källare från 1975. I några rum (främst toalett, men även hall och vardagsrum) är det ett antal spikskallar som rostat och/eller en mörk fläck runt spikskallen. Fläckarna är upp till 1 dm i diameter. Totalt rör det sig om max tio fläckar som är ganska utspridda och det finns inga vattenledningar eller ventilation i närheten av de flesta fläckarna
0 svar · 1,7k läst
·
M
MagHam: [citat] Som flera skrivit är den rekommenderade vinkeln >14 grader. Jag har lagt ett betongtak på en liten tillbyggnad som är 12 grader. Vill påstå att det går bra om du är mycket noggrann. Hade över råsponten: - oljehärdad board utan horisontella skarvar - en dubbelklistrad takduk med polyesterstomme - maximalt överlapp på pannorna och noggrann läggning. Håller fortfarande tätt
28 svar · 5,2k läst
·
useless
useless: Har man inte möjlighet att lyfta på takbeklädnaden och sätta krokarna i under taket så kan ställbara vara det enda alternativet. Men om man bygger om hela taket så är det bäst med bockade krokar som monteras uppifrån.
7 svar · 2,4k läst
B
bradgard: [citat] Haha, ja jag kan ju alltid be honom fixa dem. Jag vet iofs inte hur man avgör när ett plåttak behöver bytas. Det ser ju inte rostigt eller håligt ut. Takpannor brukar man väl kunna se när det börjar bli mycket mossa och kolijox på dem. (Den sista bilden tog jag för att visa hur andra sidan såg ut).
3 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.