50% panik känsla 50% uppgiven
Jag upptäckte vatten i plasten i taket och rev ner allt ..

Insåg att förra ägaren som sa att han hade fixat skadan hade fuskat/ glömt skruva ihop bjälklaget och heller ej bytt tjärpappen ..inte heller rensat bort allt gammalt skit under isoleringen

Jag har renoverat i 100 år och nu hittade jag detta .. vad gör jag ..jag orkar inte mer
uppgiven/ matte

kolla bild

• Vattenfläckar och skador på ett träbjälklag, indikationer på underhållsbrist och fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivet tak visar skadat bjälklag och gammalt isoleringsmaterial, misstänkt fusk i tidigare renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj dolt fel?

S sultanen1 skrev:
Oj dolt fel?
Killen jag köpte av är avliden

Rickard.
Byt ut sponten där den är som värst och på med ett ny papp, låt torka ordentligt invändigt och bygg igen.

Tråkigt absolut men det är ju vad det är.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Byt ut sponten där den är som värst och på med ett ny papp, låt torka ordentligt invändigt och bygg igen.

Tråkigt absolut men det är ju vad det är.
Ligger det papp på taket under tjärpapp eller är det den du menar ? (Den är ny)

...men du, upp med hakan. Ett litet takjobb är en perfekt helgsyssla nu på hösten. Ingen gassande sol, inga skor som smälter i sommarvärmen.

Du måste ju inte lägga om hela taket nu. Bort med pannor läkt och papp och fixa ett par meter från gaveln, sedan ser det ju inte ut att vara problem. Byta lite råspont på dessa delar är ju inte heller oöverkomligt.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Ligger det papp på taket under tjärpapp eller är det den du menar ? (Den är ny)
Tjärpappen kan vi lämna på 20-talet där den hör hemma men har du nyligt lagt om taket och säkerställt att det nya inte läcker så kan du torka upp allt ordentligt, förstärka upp råsponten om det behövs underifrån utan förstöra nya taket och bygga igen. Ingen anledning att få panik och göra det till något större än det är ;)

Vad är det för yttertak egentligen?

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Tjärpappen kan vi lämna på 20-talet där den hör hemma men har du nyligt lagt om taket och säkerställt att det nya inte läcker så kan du torka upp allt ordentligt, förstärka upp råsponten om det behövs underifrån utan förstöra nya taket och bygga igen. Ingen anledning att få panik och göra det till något större än det är ;)

Yttertak är host*! Tjärpapp fast ny ..vetefan vad den heter*! Tjärpapp 2.0 :rofl:

• Haha
Rickard.
  • Laddar…
Yttertak är host*! Tjärpapp fast ny ..vetefan vad den heter*! Tjärpapp 2.0 :rofl:
Har du bytt papp men inte sett detta ? Fattar inte riktigt.

Rickard.
Takpapp, papp, bitumenpapp, asfaltpapp, tätskiktsmatta (om den är svetsad), ytpapp går alla bra men inte tjärpapp :D

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Takpapp, papp, bitumenpapp, asfaltpapp, tätskiktsmatta (om den är svetsad), ytpapp går alla bra men inte tjärpapp :D
Den är "svetsad"

Rickard.
Jag skulle vara försiktig med att anta att det inte kan vara fel med taket bara för att det är nytt men annars står jag kvar vid mitt tidigare råd.

Är du lite hispigare än jag och absolut vill ha bort det dåliga så är det täthetsmässigt inget problem att bara lokalt riva upp och lägga nytt ovanpå. Letar du rätt på samma firma så finns det ingen anledning att garantin inte ska gälla trots lagningen.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Förstår kanske inte riktigt, Är det fuktigt nu så är det ju ett aktuellt problem och bör åtgärdas nu. Förslagsvis av de som fixat taket..... Det går ju snabbt att kontrollera.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.