50% panik känsla 50% uppgiven
Jag upptäckte vatten i plasten i taket och rev ner allt ..
Insåg att förra ägaren som sa att han hade fixat skadan hade fuskat/ glömt skruva ihop bjälklaget och heller ej bytt tjärpappen ..inte heller rensat bort allt gammalt skit under isoleringen
Jag har renoverat i 100 år och nu hittade jag detta .. vad gör jag ..jag orkar inte mer
uppgiven/ matte
kolla bild
Jag upptäckte vatten i plasten i taket och rev ner allt ..
Insåg att förra ägaren som sa att han hade fixat skadan hade fuskat/ glömt skruva ihop bjälklaget och heller ej bytt tjärpappen ..inte heller rensat bort allt gammalt skit under isoleringen
Jag har renoverat i 100 år och nu hittade jag detta .. vad gör jag ..jag orkar inte mer
uppgiven/ matte
kolla bild
...men du, upp med hakan. Ett litet takjobb är en perfekt helgsyssla nu på hösten. Ingen gassande sol, inga skor som smälter i sommarvärmen.
Du måste ju inte lägga om hela taket nu. Bort med pannor läkt och papp och fixa ett par meter från gaveln, sedan ser det ju inte ut att vara problem. Byta lite råspont på dessa delar är ju inte heller oöverkomligt.
Du måste ju inte lägga om hela taket nu. Bort med pannor läkt och papp och fixa ett par meter från gaveln, sedan ser det ju inte ut att vara problem. Byta lite råspont på dessa delar är ju inte heller oöverkomligt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Tjärpappen kan vi lämna på 20-talet där den hör hemma men har du nyligt lagt om taket och säkerställt att det nya inte läcker så kan du torka upp allt ordentligt, förstärka upp råsponten om det behövs underifrån utan förstöra nya taket och bygga igen. Ingen anledning att få panik och göra det till något större än det ärPapphammar666 skrev:
Vad är det för yttertak egentligen?
Rickard.ag skrev:
Tjärpappen kan vi lämna på 20-talet där den hör hemma men har du nyligt lagt om taket och säkerställt att det nya inte läcker så kan du torka upp allt ordentligt, förstärka upp råsponten om det behövs underifrån utan förstöra nya taket och bygga igen. Ingen anledning att få panik och göra det till något större än det är
Yttertak är host*! Tjärpapp fast ny ..vetefan vad den heter*! Tjärpapp 2.0Rickard.ag skrev:
Tjärpappen kan vi lämna på 20-talet där den hör hemma men har du nyligt lagt om taket och säkerställt att det nya inte läcker så kan du torka upp allt ordentligt, förstärka upp råsponten om det behövs underifrån utan förstöra nya taket och bygga igen. Ingen anledning att få panik och göra det till något större än det är
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Jag skulle vara försiktig med att anta att det inte kan vara fel med taket bara för att det är nytt men annars står jag kvar vid mitt tidigare råd.
Är du lite hispigare än jag och absolut vill ha bort det dåliga så är det täthetsmässigt inget problem att bara lokalt riva upp och lägga nytt ovanpå. Letar du rätt på samma firma så finns det ingen anledning att garantin inte ska gälla trots lagningen.
Är du lite hispigare än jag och absolut vill ha bort det dåliga så är det täthetsmässigt inget problem att bara lokalt riva upp och lägga nytt ovanpå. Letar du rätt på samma firma så finns det ingen anledning att garantin inte ska gälla trots lagningen.
Förstår kanske inte riktigt, Är det fuktigt nu så är det ju ett aktuellt problem och bör åtgärdas nu. Förslagsvis av de som fixat taket..... Det går ju snabbt att kontrollera.
Klicka här för att svara