Bygger själva nytt enfamiljshus. Det är dags att montera takavvattning - rännkrokar, fotplåt, hängrännor osv. Har bestämt oss för Plannja aluzinkplåt och påbörjat arbetet. Plåtslagaren vi köper plåten från avrådde från silvermetallic.

Har nu av tillverkare vi kollat i efterhand fått veta att aluzink är olämpligt om man ska ha betongpannor som takbeklädnad - regnvattnet blir alkaliskt och missfärgar och korroderar. Dessutom kan takpapp och asfalttjära avge korroderande ämnen som påskyndar korrosion.

I en hast avbröt vi arbetet idag (sista lediga veckan då vi tänkt slutföra taket!) för att ta oss en funderare på om vi ska gå över till silvermetallicplåt eller slutföra med aluzink.

Har någon erfarenhet av aluzinkplåt och dess benägenhet att korrodera i samband med betongpannor? Eller erfarenhet av silvermetallicplåten? Hade blivit glad för synpunkter och erfarenheter.

• Gilla
jonas_skovde
  • Laddar…
Vill bara göra ett förtydligande och det är att själva PLÅTEN är vanlig stålplåt, det är ytbeläggningen som är annorlunda mot den vanliga lackerade plåten.

Hej ! Det är inget missförstånd ? Rhein Zinken blir däremot missfärgad.Det går att stryka rännor o böjar med färg, grå proteckt ,för att förhindra missfärgning.Används papp, rek svart fotplåt

Redigerat:
Tack för synpunkterna!

Ja, aluzinkplåt är plåt belagd med aluminium, zink och lite kisel. Jag kollade undersökningar som visade att aluzinkplåten var överlägsen målad stålplåt. i korrosionshänseende.

Så tillverkarens (eller importörens) påstående att plåten är mycket känslig för omgivningen kom som en överraskning. Jag vet inte vad jag ska tro. Men tillverkaren kan knappast ha intresse av att sprida att en av deras produkter inte passar de flesta hus så man får väl tro dem.

Godnatt från en som mest varit på taket idag

Vi har precis monterat hängrännor, stuprör, bröst (midje)- och fotlist i aluzink plåt och vi är riktigt nöjda med resultatet! Den information vi har fått ang. aluzinkens begränsningar är att man inte ska ha tryckimpregnerat trä direkt emot aluzink plåten. (Men detta gäller kanske framför allt vid aluzink plåt som takbeklädnad.) Annars har vi snarare fått höra (av plåtslagare mfl) att aluzinken är ett bra och hållbart alternativ.

Vi har även valt aluzink plåt (bandat) som tak på våra takkupor m.m och kombinationen vattenavrinning och bandat plåttak i aluzink blev riktigt bra.

Hälsningar
Sara Small Town

Vi gjorde så att vi behöll aluzink på den del vi påbörjat och gick efter Plannjas rekommendation över till silvermetallicplåt på resten. Så får tiden utvisa om varningen var överdriven!
/IR

Kul, har precis gjort klart taket. Aluzink tillsammans med betongpannor... verkar passa dåligt ihop. Hade jag vetat det hade jag lagt tegelpannor istället.

Vamos skrev:
Tack för synpunkterna!

Ja, aluzinkplåt är plåt belagd med aluminium, zink och lite kisel. Jag kollade undersökningar som visade att aluzinkplåten var överlägsen målad stålplåt. i korrosionshänseende.

Så tillverkarens (eller importörens) påstående att plåten är mycket känslig för omgivningen kom som en överraskning. Jag vet inte vad jag ska tro. Men tillverkaren kan knappast ha intresse av att sprida att en av deras produkter inte passar de flesta hus så man får väl tro dem.

Godnatt från en som mest varit på taket idag
På färgbelagd takplåt, hängrännor, stuprännor mm kan man ha två olika typer av plåt som grund innan själva färgbeläggningen. Den ena består av galvad plåt (zinkskikt) och den andra är aluzink (zink+alu blandas till ett skikt). Just aluzinkplåt passar utmärkt på t ex västkusten i salta miljöer. För största delen av sverige så är dock galvbas det bättre alternativet. Mao är absolut inte aluzink överlägsen vanlig galvbas, utom i miljöer som aluzinken utvecklats för. I korrosionshänseende kan man därför inte säga, då det i detta fall spelar stor roll om miljön är sur eller basisk t ex.

Dock finns det kombinationer som inte alls är bra, utan agerar katalysatorer till varandra och därigenom förstör det skydd som var och en för sig skulle haft mott korrosion.

För mer info se www.plannja.se eller ännu hellre www.ssabtunnplat.com och sök vidare under Prelaq.

Mvh Rob

Aluzink vs Papptak ? Fördelar och Nackdelar ? Informera gärna..

papptaket är billigare men plåten håller längre.

Min fru hittade denna tråd och eftersom vi har planerat att använda betongpannor med hängrännor och stuprör i aluzink så ringde jag Planja och tog reda på mer info.

Kort fick jag reda på följande:

• Aluzink är generellt känsligt för korrosion och missfärgningar om det utsätts för vissa ämnen, t.ex stänk från puts och betong, vattenavrinning från yta bestående av vissa färger med bla koppar eller impregnerat trä. Det skall därför bara användas på ställen där det inte kan usättas för denna typ av avlagringar samt skyddas väl vid tex putsning av fasad.
    .
  • Däremot ger moderna betongpannor INTE avlagringar som skall missfärga aluzinken. Även om tillverkarna givetvis friskriver sig från ansvar om det ändå skulle göra det, så är det ju inget direkt problem om det i värsta fall blir lite missfärgning på insidan av rännor och rör.
    .
  • Det som skulle ge missfärgning är kapade betongpannor där man inte är noga med att skölja bort dammet efteråt och att detta sedan ligger och "bränner" på aluzinken tillsammans med lite vatten. Så skölj pannorna ordentligt efter kapning, eller om de har en massa betongdamm från fabriken, så är riskerna minimala.
    .
  • Aluzink skall inte användas för plåtar vid fönster eller på väggar utan att ha stenkoll på om fasadmaterialen kan vara skadliga.

Jag tycker ovan låter rimligt så vi känner oss trygga i att köra på med betongpannor och vattenavrinning i aluzink till vår putsade fasad :)

(För takfotsplåt och fönsterbleck etc har vi ändå planerat med lackad plåt i andra färger)

Redigerat:
Aluzink har en förmåga reagera mot det mesta och svartna. Ädelträ, tryckt, puts mm mm.
Jag rekommenderar så gott som aldrig aluzink. Vill man ha plåt, använd en lackad plåt. Vill man ha någon form av zink, använd ren zink.

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Testar att skaka liv i den här gamla tråden. Är det någon som haft aluzink ett par år med lite erfarenheter att dela med sig av kanske? Vi överväger Plannjas aluzink till underbleck, hängrännor osv så vi är nyfikna över beständigheten.

aluzink är på vägg bort från marknaden så köp inte ersätts av lite olika saker som ZinkMagnesium. Dom nya är bättre men lackad plåt är bäst om man nu inte ska prata ren zink.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Just planja har inte aluzink kvar i sortimentet enligt bevego (grossist) när jag försökte beställa till en kund som redan har o ska komplettera.. Men lindab har fortfarande

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.