Nyligen inflyttad i tvåvåningshus från -38. I slutet av 60-talet gjordes en tillbyggnad av vardagsrummet, och taket på denna utgör en terrass om ca 50 kvm med åtkomst från ovanvåningen. Terrassen är klädd med bandplåt, med riktigt dålig lutning (<1/20) ut med en hängränna längs långsidan och dessutom en skarp vinkel där plåten går upp på vägg. På terrassen finns en altan i trä. Givetvis har det gått läck i terrassen, och det har droppat in genom tak och det tycks även ha runnit ned längs vägg (spånskivor med lokala ”svullnader”). Vi har helt enkelt en del att ta tag i!

De senaste veckorna har vi haft tre takfirmor på besök. Och de har haft väldigt olika uppfattning om vad som bör göras.

Den första killen förespråkade rostfritt plåttak med svetsar. Den andra avfärdade helt svetsat plåttak, och ville lägga dubbelfalsad bandplåt (aluminum). Den tredje tyckte att papptak är det enda rätta, eftersom rostfritt svetsat förr eller senare läcker (så mycket hade jag redan kommit fram till på egen hand) och eftersom han påstår att även bandplåt, även dubbelfalsad, kräver en lutning om minst 7 grader (om jag minns rätt).

Jag är väl inte galen i tanken på ett papptak där, även om det förstås är så att det syns extremt lite utåt. Att terrassen i praktiken är platt torde vara ett problem oavsett vilken beläggning man väljer, och eftersom papp är så mycket billigare än bandplåt (offert nr 3 ligger på knappt hälften av offert nr 2), och den senare knappast lär komma upp i sin normala förväntade livslängd med tanke på den dåliga lutningen är det kanske värt att så att säga gå ned i standard till papptak.

Ja, ni hör. Jag skulle helt enkelt behöva lite tankehjälp, alla inspel ts emot med tacksamhet.

Papptak , allt annat är vansinne med den lutningen
Och jag jobbar som plåtslagare

• Gilla
pablomoney och 1 till
  • Laddar…
Hej
Har precis gjort en liknande renovering. Knappa 3 graders lutning, förra ägaren hade en del oortodoxa lösningar med nu ligger det ett helsvetsat papptak. Det enda raka för min lösning, det var tight om utrymmet. Sen ett trädäck ovanpå.

• Gilla
pablomoney
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.