Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Plåttak och nockplåt (med profil)

1. B
    Nybyggare · 60 inlägg

byggarnolsson

Nybyggare
    Har köpt ett paket för att bygga friggebod och har börjat lägga taket, ett plåttak TP 20.

Gick igenom all plåt och alla moment, men blir inte riktigt klok på hur nockplåten ska funka/se ut sedan.

Nockplåten har en profil likt såhär:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DV_8_5638030_01_4c_DE_20180113032403.jpg

Och om jag har förstått det rätt så ska nockplåten på efter vindskiveplåten, men kommer då inte den profilen på ~3cm sticka upp ovanför allt annat?

Någon som vet syften med den, är det för ventilation eller liknande? Någon som vet var jag kan hitta en bild på hur det ska se ut – plöjt igenom hela internet och massor med manualer för att hitta hur det ska fungera och se ut, men hittar inte mycket.

När man sedan monterar denna; den har ju inte exakt samma vinkel som taket (som är ~18 grader), får man pressa ner den lite då för att passa?

2. S
    Medlem · 105 inlägg

sk007

Medlem
    Köper man beslag som inte är måttbeställda blir det sällan rätt. Det är mycket enklare att montera en nockplåt som är tillverkad efter det tak man skall lägga. Personligen föredrar jag nockplåtar utan förhöjning i toppen.

Med en sådan förhöjning har du inget annat val än att lägga nocken ovanpå vindskivebeslagen.

3. B
    Nybyggare · 60 inlägg

byggarnolsson

Nybyggare
    @sk
    Tackar för svar!

Gotcha, jo, men den profiltoppen då – den ska alltså gå hela vägen längst ut på gaveln, så att förhojningen täcker där man har bockat plåten i vinkeln mellan vindskivorna? Är det därför profilen finns, så att man får lite mer spelrum där?

4. S
    Medlem · 105 inlägg

sk007

Medlem
    Ibland ska det vara luftnig i nocken och då kan den där upphöjningen vara bra, eller om nocken ska skruvas på en nockbräda.

Skarven mellan vindskiveplåtarna går göra så pass platt att man klarar sig utan upphöjningen.
    Jag vet faktiskt inte varför prefabnockplåten alltid ser ut sådär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.