Hej!

Jag är lite kluven hur jag ska angripa problemet jag har med plasttaket som läcker mvid övergången mellan plasttak och plåttak. Huvudproblemt är nog också att lutningen är *väldigt* låg som gör att vattnet kan ta god tid på sig att läcka in där den kommer ner från plåttaket.
Förra ägaren har satt ett tätband och isolerad det med byggsilikon eller latexfog (osäker vilket) som nu börjar tappa sin funktion (det är en del algtillväxt vid tätbandet också).
Det läcker inte hela vägen utan på vissa ställen, speciellt på framsidan/ingången till förrådet.

Jag har kolla lite på trådar i forumet men är osäker om dessa råd funkar för min situation.
1) handgjorde skissen i tråd 2, som bygger på att skruva fast en plåtskiva mellan plåt/plasttaket med tätband under plåten (om jag har förstått det rätt).
2) "bara" byta ut tätbandet mot ett nytt och köra latexfog för att täta om
3) Et försöka öka lutningen men vill inte göra om hela konstruktionen, utan göra en fuling och skruva på en till läkt rakt ovanpå första läkten - mn det löser nog inte huvudproblemet - lutningen verkar iaf tillräckligt att vattnet rinner av.

Skulle vara jättetacksam för tips och råd :-)

nedan trådarna jag tyckte var mest relevanta
(a) https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-stoppa-laeckage-fran-plasttak-oever-altan.302704/page-2
(b) https://www.byggahus.se/forum/threa...ang-mellan-plattak-och-plasttak-altan.349737/

Förrådsbyggnad med rött plåttak och träkonstruktion som visar problemområdet där tak övergår från plåt till plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övergång mellan plasttak och plåttak med synligt tätband och algtillväxt, samt låg lutning.
Skapa konto
Bild visar ett läckande plasttak vid övergången till plåttak, med synlig algväxt och gamla tätningsmedel.
Skapa konto
Närbild på övergången mellan ett plasttak och plåttak med synliga tätband och algtillväxt.
Skapa konto

Kan man inte bara förlänga plåttaket? :)

Det har jag tänkt på också, men med den låga lutningen misstänker jag nog att vattnet kommer ändå stå (tillfälligt) på hela taket vid starkare regn/skyfall och läcker genom hålen i foget. Det är nog därför jag ville se först om det finns vägar att täta till det först. I långa loppet är det kanske värt att förlänga plåttaket hela vägen och skippa plasttaket :-)

Men nu har jag faktiskt fogat om och ska se om det har hjälpt.

• Gilla
ThomasZZ
  • Laddar…
Jag skulle trä in en z-profil under plåttaket som går ut min 200mm ut på plasttaket.

S sk007 skrev:
Jag skulle trä in en z-profil under plåttaket som går ut min 200mm ut på plasttaket.
Så hade jag med gjort :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.