Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Takrenovering - dyr offert eller inte?

1. L
    Medlem · 10 inlägg

Liebonden

Medlem
    Jag har en fråga angående en takrenovering som behöver göras på mitt hus. Det ligger tjärpapp i nuläget som ska bytas mot plåt, jag har kollat runt med priser (framförallt här) men får inte helt rätsida på vad det borde kosta. Nu har en offert erhållits från ett företag och min fråga är, låter den rimlig?
    Anbud • Avrivning av tak till takstolar. Efter avrivning avgör vi om det behövs isolering och förstärkning av takstolar. Isolering och förstärkning är inte inräknat i anbudet, utan tillkommer om det behövs. • Montering av luftspalt. • Oljehärdad masonit, råspont, papp, strö samt bärläkt. • Plåt, pannplåt svart. • Nytt vattenavisningssystem • Putsning av två skorstenar. Samt båghuv och kajnät. • 700 mm platform vid den ena skorstenen för sotaren att stå på.

Kostnader:

Material 127 030 kr Sopkostnader 3 000 kr Byggställning, arbetsbod 7 000 kr Resor 6 240 kr

Totalt 143 270 kr

Arbetskostnader 162 000 kr Preliminär skattereduktion 30% - 48 600 kr

Totalt 113 400 kr

Efter fråga om mer detaljerad beskrivning erhålls följande svar:

ca 127m2. plåt åtgång ca 130m2 pris 26000 kr det går åt 10m rändalsplåt,28mvindskivor
    ca15m noc ,1300sk skruv 17m takfotsplåt ,17m vatenavisningsystäm.Det går åt 135m2 råspånt 21600 kr
    Arbetskostnader 253 hx640=162000kr

Vad tänker ni med erfarenhet av takrenoveringar. är det rimligt? (Det är inte ett jättespeciellt tak med en massa brytningar och konstiga vinklar kan vara värt att lägga till)

En följdfråga är till er som driver eget företag och skickar offerter, vad har ni för tanke om att inte få fulla specifikationer direkt utan endast efter fråga? Jag skickar offerter och fakturor själv och tycker att det är självklart att alla delar ska vara tydliga i vad som är vad (vårdbranschen), det lärde jag mig när jag jobbade inom IT-branschen som konsult, däremot är inte det min erfarenhet att det görs inom inom hantverkarbranschen.

Tack för hjälpen,

Axel

2. pelle plåttak
    Verktygstokig · Estocolmo · 660 inlägg

pelle plåttak

Verktygstokig
    Plåt på skorstenarna ?

3. M
    Medlem · 63 inlägg

martin h82

Medlem
    Jag gjorde detta i sommar, ungefär samma storlek. Det tog oss 2 man ihopräknat 9 dagar från morgon till sen kväll, så de timmarna stämmer nog ganska bra. Allt material gick på 85tusen, köpte allt virke i maj och plåten i juni och nu har priserna på virket gått upp 100% och plåt 50%

4. L
    Medlem · 10 inlägg

Liebonden

Medlem
    Nej, inte som krage utan endast kajskydd

5. L
    Medlem · 10 inlägg

Liebonden

Medlem
    Tack för svar, då verkar summan ganska rimlig till syvende och sist

6. DanielPinjegård
    Medlem · 156 inlägg
    Svinbilligt...de har räknat bort sig.
    Att få en godkänd ställning runt huset kostar dig som kund lätt 35 papp. Skuttar de runt utan ställning så skicka hem dem för det är du som kund som ansvarar för arbetsmiljön. Lycka till med projektet!

7. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 106 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Generellt nej.....

"Om man som privatperson anlitar en entreprenör som får i uppdrag att självständigt utföra ett byggnadsarbete så blir entreprenören per automatik uppdragstagare. Med andra ord ansvarig för arbetsmiljön och den skulle kunna bli straffrättsligt ansvarig, säger Jonas Hamark, jurist på Arbetsmiljöverket"

• Laddar…
  8. DanielPinjegård
    Medlem · 156 inlägg
    Du har helt rätt. Tidigare så skulle kunden skriftligen föra över arbetsmiljöansvaret. Men kunden var ändå ytterst ansvarig. Nu verkar det som att entreprenören har det ansvaret per automatik. Älskar när jag får lära mig nya saker.....

9. A
    Medlem · Stockholm · 1 068 inlägg

anis16

Medlem
    Jag tycker priset är ok, ungefär vad vi betalade för 90kvm i somras då vi la om ett papptak till plåt (och då hyrde takläggarforman in ställningen).

10. Rickard.

Medlem
    Det skulle vara väldigt läskigt att vara kund idag med dagens böter/sanktionsavgifter även fast kunden egentligen aldrig skulle kunna bli betalningsskyldig. Jag är för ung för att ha haft det på något annst sätt men skönt att vissa saker går åt rätt håll (y)

11. DanielPinjegård
    Medlem · 156 inlägg
    Sanktionsavgiften kan kunden åka på fortfarande tyvärr....

12. Rickard.

Medlem
    Hur kan en privatperson som inte behöver följa AV måsta betala för sanktionsavgifter om ett företag som måste göra det inte gör det?

Jag vet det finns undantag från det jag citerade tidigare men det gäller bara ansvaret. Avgiften hamnar alltid på den som gör felet.

(ursäkta OT)

• Laddar…
  13. DanielPinjegård
    Medlem · 156 inlägg
    Satt och läste på AV precis. Det är byggherre som är ytterst ansvarig för arbetsmiljön och kunden är byggherre. Alltså är det väl även kunden som kan få sanktionsavgift? Att överföra ansvaret för arbetsmiljöplan på företaget är ganska självklart men yttersta ansvaret är kundens? Så tolkar jag det i vart fall.

Ja nu spinner det iväg i tråden och jag ber om ursäkt. Känner ändå att det är en relevant frågeställning.

14. DanielPinjegård
    Medlem · 156 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.