Hej!

Vi har en fuktfläck på vårt tak som enligt besiktningsmannen kommit av att snö blivit stående och trängt igenom (det är en vinkelränna där tillbyggnad och gamla husdelen möts). I protokollet står att det ska hållas under uppsikt så att inte vatten eller snö blir stående men inget förslag på vidare åtgärd. Vad säger ni, ska man göra något? Tvätta med mögelmedel? Enligt besiktningsmannen var taket i bra tekniskt skick så vi är inte jättesugna på ett takbyte om det inte är nödvändigt. Min fuktmätare visar 8% på det svarta.

• Fuktfläck på träbjälkar i taket med mörka strimmor där vatten trängt igenom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad visar fuktmätaren i övrigt? Är det verkligen mögrl i det svarta eller är det bara en kvarstående missfärgning från tidigare fuktangrepp? Jag tycker inte att det ser ut som något akut men självklart ska du se till att samma sak inte kan uppstå igen. Det blir ju mer en åtgärd på utsidan. Vineklränan kanske behöver bytas eller kompletteras?

F fb35523 skrev:
Vad visar fuktmätaren i övrigt? Är det verkligen mögrl i det svarta eller är det bara en kvarstående missfärgning från tidigare fuktangrepp? Jag tycker inte att det ser ut som något akut men självklart ska du se till att samma sak inte kan uppstå igen. Det blir ju mer en åtgärd på utsidan. Vineklränan kanske behöver bytas eller kompletteras?
Jag vet inte riktigt, tycker kanske inte att det ser ut som mögel. Det luktar inget i alla fall. Luftfuktigheten i luften ligger i snitt på 60-65% och i trädelarna mellan 8-10% när jag har mätt på olika ställen på vinden. Okej. Kanske får ta hit en plåtslagare då.

Inspektera själv först. Det kan ju ha varit en extremt snöig vinter som övergått i en varm vår väldigt snabbt med stora mängder vatten som resultat. Ibland däms ju vattenflödet upp av kvaliggande snö så vatten kan svämma över mitt på taket, i synnerhet i en ränna. Har ni koll på att inget är felbyggt eller skadat och håller koll på snön kanske detta aldrig mer inträffar. Missfärgningar finns på en massa tak utan att det nödvändigtvis är ett problem.

En fuktkvot på 17% börjar bli problematisk har jag för mig, så 8% är mycket bra (kolla dock siffrorna så jag inte minns fel)!

Det där behöver ni inte göra något åt om det inte luktar, har rätt fuktkvot eller finns annat dolt på andra sidan väggen. Däremot bör ni åtgärda det som orsakat skadan. Ska ni byta tak så kan det kanske vara en god ide att byta ut just dessa delar men inte heller det är nödvändigt

Tack för era svar! Inget verkar ha läckt in trots att det regnade extremt mycket där vi bor. En kompis kommer och kollar taket så att det inte är några fel.

• Gilla
fb35523
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.