2 937 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Höja innertak - sätta innertak mellan takstolar
Hej!
Kan man sätta innertak en bit upp mellan under bärramen på w takstolen?
Anledningen är att höja innertaket ca 1 dm och få synliga (klädda) balkar, och har över massa innertak i rätt längd som annars får slängas (gjort utbyggnad av huset)
Cc mått mellan takstolarna är 90 cm ungefär
//jacob
Kan man sätta innertak en bit upp mellan under bärramen på w takstolen?
Anledningen är att höja innertaket ca 1 dm och få synliga (klädda) balkar, och har över massa innertak i rätt längd som annars får slängas (gjort utbyggnad av huset)
Cc mått mellan takstolarna är 90 cm ungefär
//jacob
Klart det går, men med det jobbet hade jag nog öppnat till nock iställetJ Jacobinilsson skrev:
T Tompafix skrev:
Ja det kände jag på mig att det skulle bli!T Tompafix skrev:
Måste ändå riva ner innertaket och sätta ångspärr/ångbroms (då detta inte finns idag, och kommer ha öppen planlösning med kök i det rummet), så tänker att om man ändå måste göra jobbet så vore det skönt att få mer takhöjd
Ev att det går spika innertak direkt på gamla innertaket (med ångbroms/spärr mellan) men då blir det tråkigare takhöjd :/
Att öppna upp i nock, menar du att öppna upp så att takstolarna syns och isolera längst upp mot råsponen?
Ja och elen behöver antagligen också dras om. Ja precis isolering mot råspånt. Också Ett sort arbete så klartJ Jacobinilsson skrev:Ja det kände jag på mig att det skulle bli!
Måste ändå riva ner innertaket och sätta ångspärr/ångbroms (då detta inte finns idag, och kommer ha öppen planlösning med kök i det rummet), så tänker att om man ändå måste göra jobbet så vore det skönt att få mer takhöjd
Ev att det går spika innertak direkt på gamla innertaket (med ångbroms/spärr mellan) men då blir det tråkigare takhöjd :/
Att öppna upp i nock, menar du att öppna upp så att takstolarna syns och isolera längst upp mot råsponen?
Klicka här för att svara