T
Tornhuset: Jag hade nog tänkt att utsprånget endast skulle bestå av råsponten, mest för att det blir enklast. Förmodar att det är det du menar med tunnt. [citat]
3 svar · 4,4k läst
·
7ender
7ender: [citat] Han ville ha minst 15cm plåttäckning upp på fasaden, ganska precis så mycket jag hade upp till undersida fönsterfoder. Jag snedkapade panelen så det blev lite droppnäsa. Sen bände jag ut panelen lite för att få in ett metallblad till multimaskin och kapade nedersta spikarna. Jag vet inte hur långt upp bakom panelen plåten går, men minst 5cm skulle jag gissa.
13 svar · 7,7k läst
·
T
TheGame: [citat] Ja, bort med skiten. När jag la om taket för några år sen åkte eterniten ner, inte en chans att jag vill bygga in det. Det är nog nojigt nu, hur är det inte om 20år tex.
5 svar · 1,7k läst
H
HusMedHistoria: Efter lite funderande är vi inne på att bygga ett skärmtak över ytterdörren. Här är en tråd med en liknande lösning, men vår farstukvist är lite större och det finns inget fönster på huset, samt att gången till dörren kommer från sidan och inte rakt framifrån. https://www.byggahus.se/forum/threads/tak-oever-ytterdoerren.95368/ Ena sidan av skärmtaket går att fästa i
1 svar · 801 läst
Rickard.
Rickard.: Vad som är billigast för mig är kanske inte är för dig men plåt har väl bevisat att det inte är en toppenlösning. Absolut enklast är väl att riva allt ovanför betongen och lägga ett tätskikt. Troligtvis lutar det så dåligt att det kommer stå vattenpölar kvar vilket kanske inte är det trevligaste men väljer man rätt tätskikt gör det inget för tätheten. Ett annat alternativ
8 svar · 1,9k läst
·
H
Hokke45: Enligt företagets besiktning var överlappningen ok...Grundfrågan för min del är också hur mycket vatten som normalt tränger ned till undertaket trots pannorna. Skall det vara så mycket att det droppar längst hela garagetagets nedre ände..??
6 svar · 2,0k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Du lägger bara på ett varv papp ovanpå den sidan likadant som du gjorde när du la det och går över en lämplig bit över valmingarna och nocken. I princip exakt som du redan gjort en gång fast då på dom andra sidorna. Rätt är med en fotplåt såklart, kolla montageanvisningen på tex mataki självtäck eller Trebolit glaciär. Det har troligtvis spruckit sådär för att du
4 svar · 5,9k läst
·
B
b_hasse: Den enda möjligheten jag ser till kondens på undersidan av kallvinds-golvet är att det läcker upp luft från bostaden, och då lär det inte spela någon roll hur du lagt golvet, det kommer kondenseras fukt i isoleringen ändå.
9 svar · 47,5k läst
·
Erik lund76
Erik lund76: Hej Har ett äldre hus. Ska byta tak, har i dag rote gjort på plank och takspån med plåt direkt på spåret utan läkt! Funderar nu på att avlägsna plåt och takspån från tak! Sedan montera takpapp på brädorna läkta och montera plåt på det! Tänker jag rätt eller ska jag låta takspån vara i kvar och regla på det i stället
0 svar · 6,3k läst
J
jonte59: Jag skall köpa färgen själv och ser här att några har använt teknos kirjo. Har varit runt o tittat lite idag och Beckers har en plåtfärg som är nästan 1000:- dyrare för 10l. Sen har Byggmax en som är 800:- billigare än teknos kirjo. Är det en bra ide att ta den dyraste eller man kan köra den billigaste?
8 svar · 4,6k läst
Rickard.
Rickard.: Finns det någon som helst anledning att du vill ha gips där? Verkar inte direkt tillföra något estetiskt.
12 svar · 3,1k läst
·
X
xLnT: [citat] Det är Vittinge T11 som ligger där på bilden.
21 svar · 14,5k läst
·
S
Segge: Jag behöver dra ut både avluft från Vent och avlopp genom yttertaket. Det är dock lagt ett plåttak på etetnittaket så det komplicerar till det en del. Tänkte att jag kan lyfta någon av takplåtarna och byta ut en etetnit panna närmast nocken, mot en med färdigt hål i och sedan göra genomföring genom plåten enligt konstens alla regler. Men mina pannor verkar vara ca dubbelt så stor
0 svar · 1,4k läst
·
B
billyglenn: Hej, jag håller på att bygga ett extra förråd på ca 4kvm. Förrådet är tänkt att isoleras. Pga att vi bor i radhuslänga har vi fått klämma in nya förrådet i befintlig konstruktion. Planen är att nya förrådet skall ligga i linje med vårat andra förråd (se bild). [bild] Planen är att bygga ett nytt förråd där regelverket står idag, och sedan låta befintligt plåttak
0 svar · 3,9k läst
·
T
tranastobbe: Ja hur gick det med detta projekt?
29 svar · 106,7k läst
K
kennyr: Tack. Takläggaren ska ta o fixa till det vid nocken. Har regnat en del idag och såg att det forsade ut vatten vid renstratten på stupröret. Inte haft nån sån tidigare utan då gick nog all skit rakt ner i dagvatten. Har redan en fuktig grund och vill inte göra den värre, ska man byta ut dom utan renstratt eller finns det andra alternativ?
5 svar · 3,0k läst
·
Furjo
Furjo: Jag ska göra en tillbyggnad på ett trevåningshus, tillbyggnaden kommer vara två våningar och ha ett sedumtak. På befintliga huset (alltså ovanför det nya sedumtaket) har vi hängrännor i koppar. Eftersom koppar kan vara väldigt skadligt mot levande växter undrar jag om någon vet om stänk från kopparrännorna kan skada sedumet? Själva vattnet i hängrännorna kommer inte att ledas
0 svar · 937 läst
Rickard.
Rickard.: Du har enda bra lösningen i botten av bilden. Annars får du nog leva med att det får rinna efter fasaden.
1 svar · 1,3k läst
·
larsbj
larsbj: [citat] Det låter som en rimlig lösning. Om åsarna av gran är tillräckligt stadiga. Vad ska du lägga för tak ?
1 svar · 2,3k läst
Fotografen
Fotografen: Möss, eller möjligen nån fågel är mitt bud.
1 svar · 1,5k läst
·
A
AndersS: Om du byter, köp 28 mm virke (råplan} till de nya skivorna, går att beställa om det inte finns hemma i längder så du slipper skarvar.
4 svar · 4,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: Antingen viker du upp sista 1-2cm av ståndplåten under nockplåten eller så lägger du en rejäl sträng av valfri tätningsfog/silikon.
3 svar · 5,0k läst
·
F
Froosh: Bra tips! Hittade nu att felmarginalen kan vara +-9 mm. Och när vi kontrollmätte nu var det 11 millimeter. Men vi behöver kanske jämföra fler pannor...
2 svar · 1,9k läst
·
Karldyw
Karldyw: Vart ligger garaget någonstans?
5 svar · 2,2k läst
·
N
Nordlid: Här är en bild upp i huven nedifrån kattvinden där det isolerade flexibla röret skall träs i. [bild]
1 svar · 3,0k läst
·
Noramasen
Noramasen: [citat] Om det är koppar så är det absolut ingen nackdel såvida du inte behåller lackad plåt. Då är enbart till nackdel. Men duk eller papp går bra. Eller självfallet koppar. Sedan å andra sidan så har du hängrännor i lackad plåt och det är inte optimalt. När färgen nötts ner i denna så kommer du att få problem med rostbildning där. Men det ligger nog ganska långt bort då
37 svar · 7,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: Kör i valfri utefog/tätningsfog, jag gillar ms polymer bäst då den i princip har fördelarna av byggsilikon utan nackdelarna men en med bitumen fungerar säkert lika bra men är lite kletigare.
4 svar · 1,2k läst
·
S
sponken: Eftersom du har gått igenom vinden för två år sedan så är det förhoppningsvis inga problem med den. Det som kan lukta "vind" är allt trä. Sågspånen, träpaneler osv. luktar. Luften cirkulerar inte heller som den gör i de rum man faktiskt vistas i. Jag skulle kika upp på vinden och titta efter så det ser ok ut. Ingen fukt mm. Gärna någon gång efter att det regnat ordentligt så
1 svar · 1,2k läst
axelman
axelman: Dottern skall byta tak och pannor på hus i Höllviken. Kanske någon kan tipsa om rekorderlig Takläggare / Firma ? /axelman
0 svar · 1,9k läst
V
vanpire: När det gäller takfoten så snedsågade vi masonite beamsen och spikade på en regel som blev vågrät och där kunde vi sen näta och spika takfotsbrädor. Limträbalk blir väldigt tungt och besvärligt när du behöver göra genomföringar.
3 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.