Tak & Vind
tuokaya: Huset stomme är blåbetong och tegel. En annan grej är andra sidan av huset är alltid torr och inte lika blöt som denna sida som syns i bilden.
LyckansHus: Foten på skorstenen har en murad kant som behöver förbättras. Är det vansinnigt att fortsätta ha en murad kant, håller den tätt, eller är plåt ett måste? Några förslag? Jag tänker att huset har haft detta under många många år och klarat sig mycket bra i 200 år, takbjälkarna är i toppskick. Vill nog ha bekräftat att det är ok att fortsätta med murad kant, såvida nu inget
Dowser4711: I mitt föräldrahem är väggarna mot kattvinden isolerad, men det finns en "lucka" som snarare är en stor plugg på respektive sida av huset. Den består av en spånskiva som täcker hålet med ungefär en decimeters marginal runt om. Sedan är det en masonit-sarg som passar så bra mot hålet i väggen som möjligt så att det nästan blir press-passning. I masonit-sargen är det sedan
karlmb: [citat] Förutom att det ju blev dyrare än utlovat totalt sett.
Rickard.: [citat] Det låter klokt, det är rätt viktigt att taket är rakt, slätt och utan svackor med denna sorts tak till skillnad från pannor så det måste vara bäst att börja med så bra förutsättning som möjligt att få det så.
Rickard.: Jag tror att enda godkända fristående lösningen är en kort snutt nockräcke, har för mig att det behövs 2 fästen för att bli godkänt. Har du en ”modern” takstege eller gångbrons så är den redan godkänd att fästa linan i bara som den är.
Lagerstrand Alexander: [citat] Jag ska upp och fota lite få se om vi kan få klarhet i hur det ser ut under och hur takstolarna går på för vis,så jag kommer återkomma med bilder. Det blir enklast så mvh Alex
Masthugg: Värme skapar inte fukt. Att ni är där och andas gör det. Inget av det spelar nån roll eftersom ni vara ska jobba en eller några dagar. Det vädras ju ut lika fort igen.
Davion: [citat] Hade du identiska mått på befintlig öppning, eller har du varit tvungen att göra öppningen större?
Rickard.: Är det inte värre än bilden och du ska göra en överbyggnad så finns det absolut ingen poäng att felsöka orsaken närmare, det spelar helt enkelt ingen roll.
Noramasen: Beroende på konstruktion och om det är kustnära så kan det finnas svagheter med denna variant där nockbrädan ligger och "flyter" på annan uppbyggnad. Det ser inte helt tillförlitligt ut hur som helst. Samt så ser det ut att inte finnas någon takfot att tala om heller, med som det också bör finnas en fotplåt som skyddar fasaden bakom rännan.
Rickard.: [citat] Tp20 är samma som trp 20, 20 är profilhöjden i mm. Den är helt omöjlig att dra ut på längden men kan såklart vikas eller skadas om man är riktigt oförsiktig. Ett par brädor som ramp funkar och man kan använda en tving för få någonstans att fästa ett snöre.
Falle86: Hej, Vi har ett fågelbo under pannorna och pappen. Takkonstruktionen är tvåkupade betongpannor, papp. Mellan pappen och pannorna sitter det en kil och en plåt. Dvs det finns ingen läkt att fästa fågelband på. Finns det någon bra lösning att hindra fåglarna att bygga bo?
jmon: Jag lyckades konstigt nog inte hitta några skruvar med en stor neodymmagnet. Jag hittade ett ställe där jag kunde komma upp med inspektionskamera för att titta på regelverket. Hittade då en alternativ lösning på mitt problem som gör att jag antagligen inte behöver ta ner panelerna. Tack för tipsen! Kommer även sluta att markera saker med bläckpennor :)
Syll: [citat] Men mycket i huset är överdimensionerat, det är vattenburen värme i 350kvm.
Larsa: Jag hade testat att spika panelen runt lampan, sen försöka knacka över en bräda i taget och spika fast. Du kan ju med en träkloss få rätt bra kraft i spåren på panelen
Rickard.: [citat] Jag tycker inte det är någon vits, olja eller tjära gör absolut ingenting positivt och takmassa som säljs för detta är tveksamt om det verkligen hjälper men även om det gör det i någon utsträckning så tycker jag det är bättre att lägga undan pengarna till den dagen det behövs göras om ordentligt istället. Lägger man t ex in pengarna i en bra fond gör dom mest troligt
Itse: [citat] Tack för ditt svar! Åh men då finns det ändå hopp om att det inte vore helt galet att ta huset? Det går med enkla medel bara hindra värmen från att gå förlorad på den oönskade ytan? Nu blev jag lite glad:)
Mo87: Tack! Huset är byggt -65 och om jag förstår det rätt så var det vanligt att man använde sig av det då?
Lampan 136: [citat] Hej! Vad hade ni för lösning för detta problem? Vi är ligger nämligen i samma sits i denna stund. // Lamin
Fixaren06: [citat] Älghornet med Darth Vadermasken behöll ni väl iaf? ;)[/QUOTE] Absolut :crysmile::crysmile:
Annika Kristiansson: Hej, någon som fått sågat ett hål upp till vinden för att sätta in en trappa och göra en våning till? vad har ni betalt till den firman som gjort hålet? Kan en firma göra det så inte väggar och golv förstörs i resten av huset?
Rickard.: [citat] Kanske lite bökigt om pannorna är spikade men ja det är väldigt enkelt. Googla upp montageanvisningar från valfri tillverkare så får du se själv och avgöra.
useless: Är taket i så bra skick att det inte behöver läggas om de närmsta 20-25 åren? Annars är det lika bra att göra det nu.
Davion: Hej, Som titeln lyder .. hur "i våg" måste glespanelen vara för att för att 1200mm breda gipsskivor inte ska se förfärligt ut? Hur många mm tål det? Frågar då jag har satt ny gles CC 30 på gammal, tidigare gles som i sig inte varit 100% i våg, samt gammalt tak av råspont. När jag får nyp med skruvarna mellan den nya och den gamla glesen eller den gamla råsponten så bågnar det
anders07: Denna artikel kan ju vara av intresse https://www.byggahus.se/osynliga-solceller-pa-taket-som-pa-starkelsefabriken-i-husdrommar
MathiasS: [citat] Jag har torkat tårarna med servetten, så nu känns det lite bättre. [citat] Vad som är mycket är ju relativt och det var väl därför jag även reagerade på @Düsseldorff's inlägg. När jag tilläggsisolerade en höst för länge sedan så tog det tre månader innan jag hade decimeter tjocka lager av vitt ludd från takfot och halvvägs upp till nock. DET tycker jag är mycket.
Rickard.: [citat] Stämmer bra det, ingår i samma koncern men drivs som egna företag.
reez: Plast klarar inte heller solen på sikt, blir först fult och sedan skört och spricker väldigt lätt