Hej!

jag har en fundering, som ni ser på bilden har vi ytong som undertak.. nu vill jag ha ett stort hål där till ventilation och vill såga där de markerats ( 1520x1520 ) .. min fråga är kan det klara sig?

tack i förhand!

• Ytong undertak med markerade områden för sågning för ventilation, omgivet av isolermaterial och byggdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det måste avväxlas, det har ju även gjorts på huven intill, där sitter stålet antagligen bultat i intilliggande element. Du behöver sannolikt kontakta en konstruktör som tittar på det

Här är ett exempel med lite andra mått iofs
Teknisk ritning av en byggkonstruktion med mått och detaljer för avväxling i lättegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B BjörnEng skrev:
Nej, det måste avväxlas, det har ju även gjorts på huven intill, där sitter stålet antagligen bultat i intilliggande element. Du behöver sannolikt kontakta en konstruktör som tittar på det

Här är ett exempel med lite andra mått iofs
[bild]
Tack för svaret! Men är det måttet som är problem eller måste man avväxla ändå även om måttet är inte stort??

Varje element bär sig själv mellan balkarna/väggarna, sitter inte ihop med det intill. Ett litet hål mitt i ett element kan säkert gå men så fort man går över skarvar måste det förstärkas. Hålet i exemplet är ju 1200x600mm, du hade ju större än det

• Älska
Hanna tom
  • Laddar…
B BjörnEng skrev:
Varje element bär sig själv mellan balkarna/väggarna, sitter inte ihop med det intill. Ett litet hål mitt i ett element kan säkert gå men så fort man går över skarvar måste det förstärkas. Hålet i exemplet är ju 1200x600mm, du hade ju större än det
Okej nu har jag bättre uppfattning.. isåfall måste man köra några beräkningar eller?

H Hanna tom skrev:
Tack för svaret! Men är det måttet som är problem eller måste man avväxla ändå även om måttet är inte stort??
Hur mycket ska du igenom med egentligen? Är det en mängd cirkulära kanaler men du tänkte öppna upp ett schakt? Som tidigare skrivet måste du växla av om du vill öppna enligt din första tanke. Om du däremot ska gå igenom med cirkulära kanaler, vet exakt hur dina lättbetongbalkar i bjälklaget är armerat och kan lösa håltagningen så att du "missar" armeringen kan det möjligtvis gå utan avväxling men det hänger på att man vet exakt var armeringen finns och har ritningar osv

M myrstack skrev:
Hur mycket ska du igenom med egentligen? Är det en mängd cirkulära kanaler men du tänkte öppna upp ett schakt? Som tidigare skrivet måste du växla av om du vill öppna enligt din första tanke. Om du däremot ska gå igenom med cirkulära kanaler, vet exakt hur dina lättbetongbalkar i bjälklaget är armerat och kan lösa håltagningen så att du "missar" armeringen kan det möjligtvis gå utan avväxling men det hänger på att man vet exakt var armeringen finns och har ritningar osv
ska upp hela vägen till taket eftersom det är en ventilationsöppning!

Hur tänker man annars med beräkningen? Tjocklekn för ytonget är 250 mm . Tacksam för svar ifall ni vet hur det komma gå till!

Ta kontakt med en konstruktör eller fråga ventfirman om dom har någon bra kontakt, leta reda på ritningar ( gärna K) om det finns på huset

• Gilla
Hanna tom
  • Laddar…
H Hanna tom skrev:
ska upp hela vägen till taket eftersom det är en ventilationsöppning!
Så du ska igenom med ett ordentligt rektangulärt schakt med area på flera kvadratmeter? Inte ett gäng spiro?

I så fall är det absolut konstruktör som gäller och förmodligen kommer denna behöva ritningar för hus samt bjälklag

Rickard.
Jag skulle försöka leta reda på en byggsmed. Dom är för det mesta rätt vana med att tillverka denna typ av förstärkningar och brukar ha kunskapen att räkna på dom. Det är i alla fall min erfarenhet men det kan säkert skilja.

Glöm inte bort att det som sen ska stå på taket både väger och tar vind så det är inte bara för att förstärka upp så betongen inte rasar ner.

• Gilla
Hanna tom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.