Tak & Vind
Nygge72: [citat] Ja det kan jag tänka mig. Så det måste man ju göra. Jag är ju ej född med tummen mitt i handen gällande hantverk, däremot har jag aldrig varit inblandad i takbyte, så vill mest veta att guiden är något man kan utgå ifrån och följa de olika momenten i den följden. Sen är det som du säger att man får kolla montageanvisningen för resp produkt
Cludden01: Hej! Jag har höjt taket på en byggbod (pulpettak). Nu ska vi spika på en underlagsduk på råsponten för att senare montera på pannplåt. Jag undrar hur vi ska tänka när det gäller gavlarna? Vi har skruvat fast 45x45 reglar under råsponten på sidorna/gavlarna. Låter man duken gå ut över dessa reglar och spika fast undertill eller vad? Det ska ju till vindskivor/gavelbrädor där men
Jonatan79: Nej, det blir nog precis som han säger. Har ni tur så håller det några år till efter lagning. Gör om gör nytt, kanske shingel i rött passar ?
ROINE Hellström: [citat] mögelsporer finns överallt men växer bara i organiska material. Isolering tar inte skada av natriumhypoklorit.
På Fritiden: [citat] Lugn bara lugn, det är inte klart :D Fotplåten är just nu löst instucken under pappen för att skydda ändträet mot regnvatten och när den väl klistras och svetsas skall även en hålplåt läggas på överst. Anledningen till att det inte är gjort ännu är för att fotplåten skall passas in så den hamnar rätt i hängrännorna.
Magnus Ha: Hej! Avser montera takfotsnät på en tegelkåk från 65. Dock klurar jag på hur nätet ska fästas, då jag vill ha det i liv med ytterkant av fasad och tätt mot råspont. Jag får inte in en häftpistol för att fästa mot råspont eller tegelfasad, men däremot går det att klämma in den liggande för att sätta niten i takstol. Har ni några tips på infästning av nätets långsida mot
Simon83: [citat] Jag står inför samma val som du just nu. Jag är nyfiken på vilken metod du valde till slut? Jag är inne på Matakis system just nu. Ja det blir dyrt men med dålig framförhållning verkar jag inte kunna få tag på nån firma som hinner göra det i år så då känns Mataki ändå tillräckligt ”enkelt” för att våga göra själv…
BSOD: https://www.byggmax.se/insektsn%C3%A4t-p25942#1239=52188 Har sett motsvarande i galvat för rimlig peng.
JockeU1975: Ngn som vet om det finns alternativ till Hagmans takbeläggningsfärg (som kostar skjortan)? Tänkte bättra på/måla om ett shingeltak från 2007 som har börjat att mattas av.
TheCed: Hej, jag fick prioritera lite annat så än så länge har jag ingen carport. Men bra att du påminde mig…
lukewalker: Rent skralt kan man måla plåtren plåt med vilken akrylat som helst så länge det är grundat. Är det inte grundat är vidhäftningen ganska dålig.
BSOD: Runt 150 betalade svärfar när de 2020 la om taket, inkl. En hel del plåtarbete. 140 kvadrat villa. Men jag vet inte om eternit är värre, det räknas väl som farligt avfall (asbestrisk?). Men mycket har ju ökat i pris på sista tiden. Mögel på vinden är annars en klassiker att det beror på fukt innefrån bostaden. Ofta bristande ventilation som ligger bakom. Så byta tak hjälper inte,
hempularen: Ta in fler offerter. Vi lade om taket för drygt 20 år sedan. Räknade då med ca 100 000. Övervägde att göra det själv. Vilket ändå skulle blivit rätt dyrt med ställningar plåtarbeten osv. Vi har ca. 150 kvm takyta. (tvåplans hus på 220 kvm boyta, 38 grader). Första offerten låg på 70 000. Tog in en till, 50000. Tyckte spridningen var obehagligt stor, tog in en till som gick på
etompau: [citat] Det jag har sett är att mossan bygger på och bildar små klumpar som sedan suger upp regnvatten och växer. De sitter relativt hårt mot underlaget. En del klumpar släpper av vind och väder. Kanske kan det hjälpa med något kemiskt preparat.
jawen: 56% fuktighet är ingen fara & håller du under 65% konstant är det bra. Ju högre värme ju mer fukt kan luften bära, så naturligt med 21% fuktighet i 5.6C & 56% vid 12,8C. Och vad jag förstår så går väl avfuktaren igång vid inställd fukt% eller ? Du skriver oxå "Hela vinden är tätad" vilket är i stort sett omöjligt i alla hus, så att ha avfuktaren på att gå igång vid ca 60%
Vilas86: [citat] Hej, Jag har en balkong från 1943 som behöver renoveras. Jag misstänker att den har samma konstruktion som du beskriver med sand i mitten. Jag försökte komma in på bilderna du laddat upp för att få lite inspiration, men länken fungerar inte. Skulle du kunna lägga upp bilderna igen? :), skulle verkligen vara till stor hjälp!!!! Tack på förhand!
Lina Hedberg: Hej, vi har rivit ut ett innertak i en byggbod och undrar om vi kan isolera och sätta nytt innertak eller om vi behöver åtgärda? Det har suttit gullfiber, plastfilm och masonit. Det har varit en fuktskada som nu är åtgärdad från utsidan.
Snck: Hej, har en fundering kring montering utav solceller från midsummer som följer takpannorna, men skulle gärna vilja matcha betongpannorna så bra som möjligt med solcellerna taket byttes för 10årsen, dum som man var så valde man inte de laserade pannorna, går det att lasera de i efterhand? Då skulle de flyta ihop mycket bättre med Midsummer wave Mvh
Lille farbrorn: Liten uppdatering. Nu har firman varit ute och fixat. Översta raden av takpannor sitter nu, enligt vad jag kan se korrekt monterade, med en synlig panna på 35cm (42 totalt) varav resten ligger under nockpanna. Nockband klistrat över hela nocken (synligt). Några frågor som poppar upp nu inför avstämning med firman: - vindskiveplåten behöver åtgärdas - gammal takpapp ligger ut mot
kallekarwe: Hej! Vi är spekulanter på ett 1.5-planshus med oinredd vind/övervåning (hustypen är alltså byggd för att kunna nyttjas i två plan). Inför budgivning försöker jag få klarhet i vad det skulle kosta att inreda vinden. Jag blir inte riktigt klok på mina google-resultat och tänkte därför fråga om någon med kunskap har någon kvalificerad gissning. Detta är förutsättningarna: - Yta
PLagerberg: Hej, jag är på väg att bygga hus med helt egen konstruktion. Det blir ett bygge med iso block typ Finja och klick-plåttak. Jag har bestämt mig för takstol med w-fackverk och 27 graders lutning. Spännvid 9 m. När jag ritar upp den ser jag att det blir ganska lite plats för isolering. Det verkar som om man rekommenderar 500 mm, och om man tittar på min konstruktion kommer jag inte upp i
Ulvback: [citat] Får kontakta en byggkonstruktör så jag är på den säkra sidan, tack för info och snabba svar!
Rickard.: [citat] Ja precis, så man kan rulla ut den utan att behöva vända på den.
Olzzon: Ska påbörja insidan av vårt garage och tänkte starta med innertaket. Kommer att sätta board (luftspalt), sedan isolering, plast, glespanel och sen gipsskivor. Garaget är ett lösvirke där arkitekt har ritat och räknat på konstruktionen. Ryggåstak med limträbalk och jag kommer senare bygga ett loft i bakre delen av garaget (limträbalk tvärs över som ses i bilden). Till min fråga,
Ulf Aronsson: [citat] Det kanske inte är tillräckligt för att få bort kondensen , ni kan nämna det till de som kommer å undersöka saken.
Mikael_L: [citat] Bra, fortsätt med det. (särskilt att kolla efter fuktfläckar och färgförändringar på plywooden) Planera in ett byte av pannor inom max 20 år framåt, med fortsatt uppsikt, och passa då på att förbättra konstruktionen. Och sov lugnt. (y) Som sagt, har det klarat sig bra i 30 år är det inget att plötsligt få panik över.
Rickard.: [citat] Tror inte det men det är ju inte så att jag är allvetande eller har testat detta. Vad jag vet är hur lätt även korrekt monterad gips spricker om takstolarna rör på sig eller sviktar av snö för mycket och jag tror inte din idé för att spara 3cm.
tuokaya: Huset stomme är blåbetong och tegel. En annan grej är andra sidan av huset är alltid torr och inte lika blöt som denna sida som syns i bilden.